انتشار این مقاله


درک جدیدی از دلیل حرکت سلول های سرطانی

این مطالعه درک بهتری از چگونگی گسترش سرطان به دست می‌دهد و ممکن است فرصت جدیدی برای ساخت داروهای سرطان بوجود آورد.

محققان مرکز سرطان دانشگاهی در هاوایی کشف کردند که چگونه بعضی از سلول های سرطانی در جریان متاستاز به حرکت واداشته می‌شوند. این مطالعه درک بهتری از چگونگی گسترش سرطان به دست می‌دهد و ممکن است فرصت جدیدی برای ساخت داروهای سرطان بوجود آورد.

متاستاز عامل مرگ ۹۰ درصد از بیماران سرطانی است. گسترش سرطان از طریق متاستاز توسط گروهی از پروتئین های جهش‌یافته تحت عنوان انکوژن ها حاصل می‌شود که باعث می‌شوند سلول های سرطانی به صورت غیرقابل کنترل تکثیر شوند و توانایی حرکت را در آنها بوجود بیاید. این که فعالیت انکوژن ها چگونه به حرکت زیاد و متاستاز جهت می‌دهد بسیار پیچیده است و تا حدود زیادی ناشناخته است.


مقاله مرتبط: خوردن فقط دو عدد سوسیس در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد


دکتر جو راموس، معاون رئیس مرکز سرطان UH، و همکارانش بر روی کشف اینکه چگونه این انکوژن ها و سیگنالهای مرتبط موجب اختلال در تنظیم روند نرمال در داخل سلول و فعالسازی رفتار تهاجمی و تحرک سلول های سرطانی می‌شود.

این یافته ها، که در نشریه‌ی (Proceeding of the National Academy of Sciences (PNAS، مکانیسمی را شرح می‌دهند که طی آن انکوژن ها پروتئینی به نام RSK2 را فعال می‌کنند که این پروتئین برای حرکت سلول های سرطانی ضروری است. راموس و همکارانش دریافتند که پروتئین RSK2 یک مرکز سیگنال دهی را بوجود می‌اورد که شامل پروتئین های LARG و RhoA می‌شود. آنها نشان می‌دهند که فعال سازی این مرکز سیگنال دهی حرکت سلول های سرطانی را فعال می‌کند. این نتایج موجب پیشرفت چشمگیر دانسته های ما در مورد چگونگی به حرکت دراورده شدن سلول های سرطانی در جریان متاستاز شد و ممکن است هدفگیری های با دقت بیشتر برای داروهای متوقف کننده‌ی متاستاز سرطان در بیماران دارای انکوژن های جهش یافته به دست دهد.


مقاله مرتبط: آیا داروی موثری برای سرطان سینه‌ی تهاجمی وجود دارد؟


راموس می‌گوید: این اطلاعات جدید بسیار هیجان انگیزند. مهار تهاجم سرطان و متاستاز همچنان مسئله‌ی اصلی در درمان بیماران است. ما انتظار داریم که این مطالعه بتواند موجب ایجاد فرصت های جدید درمانی برای تومور های مغزی، ملانوما، و سرطان پستان شود. ما هم اکنون بر این توانایی ها و ساخت ترکیبات جدید برای هدفگیری مرکز سیگنال دهی تمرکز کرده ایم.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید