انتشار این مقاله


چگونه استرس موجب آسیب و ریزش موها می‌شود؟

در این مقاله به ۴ روش جالب آسیب استرس بر مو می‌پردازیم.

اگرا اخیرا تحت استرس بوده‌اید، ممکن است متوجه شوید که موهایتان اندکی کدر شده یا بیش‌تر از حد معمول می‌ریزد. این تصور شما نیست، استرس می‌تواند موجب علائم فیزیکی غیرمنتظره که شامل ریزش و آسیب مو نیز است، شود. در حالی که نگرانی درمورد موهایتان ظاهری و سرسری به‌نظر می‌رسد، ولی در اصل اینطور نیست. زمانی‌که می‌خواهید به بهترین صورت دیده شوید، این مشکل احتمالا عمیق‌تر می‌شود. هنگامی‌که سطح استرس‌تان چنان زیاد باشد که موجب آسیب چشمگیر موهایتان شود، آیا می‌توانید تصور کنید که چه تاثیری روی سایر مناطق بدن که قابل مشاهده نیستند، می‌گذارد؟!


مقالۀ مرتبط: ۸ اشتباه رایج که باعث ریزش مو می‌شود


اگر موهایتان به‌طور ناگهانی در یک یا چند مورد اشاره شده در زیر دچار تغییر شود، توجه کنید که این یک زنگ هشدار است. در اینجا به چند راهی که استرس از طریق آن باعث آسیب موها می‌شود، می‌پردازیم:

۱. ریزش شدید

ریزش مو

“Telogen effluvium” اصطلاح پزشکی برای ریزش موی ناشی از استرس شدید می‌باشد. تغییر شغل، زایمان و حتی آنفلوانزا می‌تواند برای ایجاد این نوع ریزش کافی باشد. البته، همه گاه گاه دچار ریزش مو می‌شوند، پس از کجا بدانید دچار ریزش موی شدید شده‌اید؟ اگر احساس کنید دو برابر بیش‌تر از نرمال ریزش دارید و این دو هفته یا بیش‌تر طول کشد، استرس می‌تواند عاملش باشد.


مقالۀ مرتبط: آیا ریزش این مقدار مو عادی است؟


همچنین ممکن است مرتبط با استرس باشد: ریزش مو در قطعه‌ای کوچک و اندازه‌ی سکه در سر که مشخصه‌ی alopecia areta (آلوپسی آره آتا، که گاهی منجر به طاسی کامل می‌شود) است. این شرایطی است که در آن سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند، در حالی که علت دقیق هنوز مورد بحث است ولی استرس عاملی شناخته شده برای زخم‌ها و تورم‌هاست. واضح است که در اثر استرس فشارخون و قندخون بالا می‌روند و اگزما ایجاد می‌شود. بنابراین، منطقی به‌نظر می‌رسد که alopecia areta ممکن است در اثر استرس بدتر شود.

۲. خیلی طول می‌کشد تا مو نیم اینچ (۱.۲۷ سانتی‌متر) بلندتر شود

مو

تحقیقات نشان می‌دهند استرس باعث می‌شود غذاهای ناسالم انتخاب کنید. اما اگر خوردن‌های ناشی از احساسات به عادتی مداوم تبدیل شود، می‌تواند رشد موهایتان را کند کند. تغذیه نامناسب باعث می‌شود بدن در حالت “زنده نگه داشتن” قرار بگیرد که این منجر به کاهش انرژی باقی مانده برای رشد مو می‌شود.

۳. خط مو از قسمت بالاتر شروع می‌شود

مو

هنگامی‌که به حدی آشفته هستید که به ندرت فرصت می‌کنید دندان‌هایتان مسواک بزنید، ممکن است به موهای دم اسبی اکتفا کنید. اما اگر موی دم اسبی خیلی محکم بسته شود، می‌تواند شروع ریزش موهای ریز در طول خط مو باشد که در طول زمان موجب آسیب فولیکول‌ها می‌شود. وقتی هنگام بستن موهایتان احساس کشش می‌کنید، این می‌تواند تدریجا منجر به کم‌پشت شدن موها شود. با کش‌های شل موهایتان را ببندید و حتما قبل خواب باز کنید (این اشتباه را در زمان خواب تکرار نکنید، زیرا می‌تواند به موها آسیب برساند).

۴. خودتان موهایتان را می‌کشید

مو

حدود یک درصد مردم آمریکا از trichotillomania (تریکوتیلومانیا) رنج می‌برند، اختلالی که باعث می‌شود موهایشان را بکِشند؛ اغلب در پاسخ به اضطراب. این شرایطی نسبتا نادر است، اما اگر مشکوک به ابتلا هستید، توصیه می‌شود به متخصص پوست یا روانپزشک مراجعه کنید.


مقالۀ مرتبط: تریکوتیلومانیا


هیچ تغییری را نادیده نگیرید

اگر فکر می‌کنید استرس بر موهایتان تاثیر می‌گذارد، با پزشک خود ملاقات کنید. ممکن است نیاز باشد از سایر علل (مانند تغییرات هورمونی یا کم‌خونی) جلوگیری شود. در عین حال، بر یافتن روشی موثر برای کاهش استرس تمرکز کنید.
هیچ راهی برای بازگشت رشد سریع مو بعد از آغاز فرایند ریزش وجود ندارد. اما کاهش استرس می‌تواند به بازگشت بدن -از جمله فولیکول‌ها- به مسیر خود کمک کند.


مقالۀ مرتبط: روش‌هایی طبیعی برای رویش دوباره مو


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید