انتشار این مقاله


وقتی همکاری بروکلی و باکتری نتیجه می‌دهد

در دنیای توسعه یافته امروز، سرطان کولورکتال بسیار شایع است.

در دنیای توسعه یافته امروز، سرطان کولورکتال بسیار شایع است. گرچه نرخ بقای پنج ساله در نخستین مراحل این سرطان به طور نسبی بالاست، ولیهمگام با مراحل پایانی بیماری شاهد کاهش قابل‌توجه نرخ بقا و افزایش عود سرطان هستیم. برای حل این مشکل، تیمی متشکل از پژوهشگران در NUS Medicine lab of Associate Professor Matthew Chang مخلوطی از سبزیجات و باکتری را به سیستم هدفمندی تبدیل کرده‌اند که سلول‌های سرطانی کولورکتال را یافته و نابود می‌کند. این تحقیق که به سرپرستی Dr Chun-Loong Ho انجام شده است، امروز در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر می‌شود.

در قلب این سیستم هدف‌گیری سرطان، فرم مهندسی‌شده‌‌ی باکتری E. coli Nissl‌e قرار دارد، باکتری بی ضرری که در روده یافت می‌شود. با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک، تیم پژوهشی باکتری را به پروبیوتیکی تبدیل کرد که به سطح سلول‌های سرطانی کلورکتال می‌چسبد و با ترشح آنزیمی، ترکیب خاص موجود در سبزیجات خانواده کلم (مانند بروکلی) را به عاملی بالقوه ضدسرطان تبدیل می‌کند. این ایده برای سلول‌های سرطانی مجاور بود تا با دریافت ماده‌ ضدسرطانی از بین بروند. سلول‌های طبیعی نه تنها قادر به انجام این تبدیل نیستند، بلکه تحت تاثیر سم نیز قرار نمی‌گیرند، بنابراین منطقی است که سیستم ما فقط بر روی سلول‌های سرطانی اثر کند.

باکتری های مهندسی‌شده، که از طریق خوراکی وارد شده‌اند به سطح سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند (تصویر اول) میکروب‌ها myrosinase ترشح می‌کنند که glucosinolate موجود در سبزیجات خانواده کلم را تبدیل می کند (تصویر دوم) متعاقب از بین رفتن سلول‌های سرطانی باکتری‌ها جدا می‌شوند (تصویر سوم)

در ظرف آزمایش حاوی سلول‌های سرطانی٬ باکتری های پروبیوتیک٬ عصاره بروکلی و مواد غذایی مشاهده کردیم بیش از ۹۵ درصد سلول های سرطانی کلورکتال از بین رفتند. گرچه مخلوط مذکور بر روی سرطان‌های دیگر مانند سینه یا معده اثرگذار نبود. به طور قابل ملاحظه٬ تعداد سلول های توموری در موش‌های مبتلا به کلورکتال کاهش ۷۵ درصدی نشان داد. علاوه بر آن٬ تومورهای پاکسازی‌شده در این موش‌ها سه برابر نسبت به تومورهای موش‌های شاهد کوچک تر بودند.

دکتر هو و پرفوسور چانگ٬ همراه با متخصص سرطان های کلورکتال دکتر Yong Wei Peng در National University Hospital به دو طریق رویای استفاده از این پروبیوتیک‌ها را دارند. پیشگیری و پاکسازی سلول های توموری که از عمل جراحی باقی مانده‌اند. شاید روزی بیماران مبتلا به سرطان کلورکتال بتوانند پروبیوتیک را به عنوان مکمل غذایی در کنار بروکلی مصرف کنند تا از از بروز سرطان پیشگیری یا از عود مجدد ان جلوگیری کنند.

همانطور که پرفوسور چانگ بیان می‌کند:

جنبه‌ی مهم استراتژی ما سرمایه گذاری بر روی شیوه ی زندگی است. به گونه‌ای که رژیم غذایی نرمال ما را بالقوه به رژیم درمانی کم‌هزینه و پایدار تبدیل می‌کند. امید داریم استراتژی ما مکملی مناسب برای شیوه‌های درمانی موجود باشد.

و یا آن‌گونه که دکتر هو بیان می‌کند:

حق با مادران است٬ سبزیجات بسیار مهم اند.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید