انتشار این مقاله


آنفولانزا یا سرماخوردگی؟ مسئله این است!

ابن روزها که در فصل شیوع آنفولانزا قرار داریم شاید برایتان سوال باشدعلائم بیماریتان مربوط به آنفولانزاست یا سرماخوردگی؟

ابن روزها که در فصل شیوع آنفولانزا قرار داریم،شاید برایتان سوال باشد، علائم بیماریتان (یا یکی از عزیزانتان)، مربوط به آنفولانزاست یا سرماخوردگی؟

گاهی تشخیص اینکه سرماخورده ایم یا آنفولانزا گرفته ایم از روی آبریزش بینی سرفه و تب دشوار است. اما تشخیص این مسئله مهم است چون با اینکه علائم دو بیماری بعضا مشترکند، اما آنفولانزا میتواند به قدری شدید باشد که فرد در بیمارستان بستری شود.


مقاله مرتبط:آنفولانزا


علائم، راهکارهای درمان و افتراق دو بیماری

علائم مشخصی مانند بدن و تب در هردو بیماری مشترکند. زنگ خطر آنفولانزا زمانی به صدا در می آید آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه کردن، درد خفیف که این علائم با تب بالا و لرز همراه باشند. این علائم به احتمال زیاد نشان دهنده ابتلا به آنفولانزا هستند.

همچنین مورد دیگری که می توانیم به کمک آن بین سرماخوردگی و آنفولانزا تمایز قائل شویم، مشاهده سرعت تشدید بیماریست.
سرماخوردگی معمولا آهسته پیش می رود، گلودرد، عطسه،سرفه،تب، در حالیکه پیشرفت آنفولانزا سریع است و اغلب با بدن درد، ضعف و بعضاً حساسیت پوستی همراه است.

درصورتی که مورد، آنفولانزا باشد، مصرف داروهای کاهنده تب بسیار مهم است. توصیه پزشکان در این موارد: در خانه ماندن حتی الامکان دور بودن از خانواده و افراد دیگر و مهمتر از همه مصرف مایعات است.

مصرف مایعات می‌تواند بصورت مصرف مستقیم آب یا بصورت سوپ و غذاهای آبکی باشد که به تغذیه بدن نیز کمک میکنند. طبق یک تحقیق علمی، مصرف سوپ مرغ میتواند از تولید موکوس بیشتر جلوگیری کرده و به کاهش آبریزش بینی و سرفه کمک کند. نوشیدنی‌های ورزشی رقیق شده با آب هم میتوانند به جایگزینیِ الکترولیت و قند بدن کمک کنند و اقدامات درمانی می توانند از رنجِ بیماری بکاهند.
درمان با داروی Tamiflu اگر ظرف ۴۸ ساعت از نمود بیماری آغاز شود میتواند به درمان آنفولانزا کمک کند. در طرف مقابل مکمل‌های “روی” میتوانند در تسهیل روند سرماخوردگی موثر باشند.

البته تمامی موارد آنفولانزا خود‌بخود با استراحت  بهبود نمی‌یابند. چنانچه در آمریکا میزان بستری در بیمارستان به خاطر شیوع آنفولانزای فصلی به شدن افزایش یافته است.

اگر علائم شما با وجود استراحت و مصرف مایعات، پایدار مانده یا تشدید یابند باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.
زیرا آنفولانزا میتواند منجر به مشکلات تنفسی مانند ذات‌الریه یا حتی مشکلات مرگبارتر شود!

بهترین راهکار دفاعی  در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا؟
سعی کنید اصلا به هیچکدوم مبتلا نشید!

شستن مرتب و درست دستها بسیار مهم است.سرماخوردگی از طریق قطرات‌ ریز معلق در هوا منتقل می‌شود ولی میتواند روی سطوح مختلف هم تا ۲۴ ساعت باقی بماند.
به تمامی دستگیره ها، نرده ها و اشیای دیگری فکر کنید که روزانه لمس میکنید، یا افرادی که با آنها دست می‌دهید…، پزشکان توصیه می‌کنند در این فصل از سال هر یک الی دو ساعت دستانتان رو بشویید.

علاوه براین، هیچگاه برای دریافت واکسن آنفولانزا دیر نیست. این روش تضمینی نیست اما از شما در برابر انواع مخوف‌تر ویروس محافظت می‌کند.


مقاله مرتبط:شاید زمان خداحافظی با سرماخوردگی فرا رسیده باشد!


رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید