انتشار این مقاله


چگونه مغز شما شام شب قبلتان را به یاد می اورد؟

محققان گزارش کردند که حافظه های رویدادی در هیپوکمپ مغز انسانی توسط گروهی از نورون های خاص پراکنده رمز گذاری می‌شوند.

با تایید مدل های کامپیوتری قبلی، محققان دانشکده پزشکی UC San Diego و همکارانشان در آریزونا و لویزینا، گزارش کردند که حافظه های رویدادی در هیپوکمپ مغز انسانی توسط گروهی از نورون های خاص پراکنده رمز گذاری می‌شوند.

این یافته‌ها در نشریه‌ی PNAS Online Early Edition منتشر شده است.

حافظه رویدادی به معنی به یاداوری اتفاقات گذشته است که در زمان و مکانی خاص رخ داده‌اند، نوعی سفر در زمان ذهنی برای یاداوری، برای مثال، یک تولد گذشته یا گفت و گو با یک دوست. رمزگذاری خاطره‌های رویدادی در هیپوکمپ اتفاق میافتد – هیپوکمپ گروهی از مناطق کوچک و به شکل اسب دریایی است که در داخل قسمت مرکزی مغز قرار دارند – ولی مکانیسم دقیق و تعداد درست نورون های دخیل هنوز مشخص نیست.


مقاله مرتبط: بهترین نوع ورزش برای مغز


دکتر جان ویکستد، استاد سرشناس دپارتمان روانپزشکی دانشگاه UC San Diego، می‌گوید: دانشمندان نه تنها به دلیل درگیری هایشان برای مدل های حافظه، بلکه به خاطر دلایل مربوط به سلامتی به این مسائل علاقه مندند. برای مثال، دژنراسیون این منطقه از مغز مسئول از دست دادن حافظه در مراحل اولیه‌ی آلزایمر است.

ویکستد همراه با لری اسکویر – استاد سرشناس روانپزشکی، علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه UC – عملکرد مغز را در ۲۰ بیمار صرع که در آنها بررسی های داخل جمجمه ای برای اهداف بالینی انجام میشد، بررسی کردند.

آنها به ویژه فعالیت یک نورون را در حالی که شرکت کنندگان در مطالعه، زنجیره ای از کلمات را – که بعضی از آن ها تکرار شده بودند – می‌خواندند ثبت کردند. از شکرت کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند که آیا کلمات جدیدند یا در صورتی که به یاد اوردند آنها را قبلا دیده اند، تکراری اند. فعالیت نورونی قوی در هیپوکمپ همزمان با خواندن کلمات تکراری بوجود می‌آمد، اما در مورد کلمات جدید نه، و این موضوع شاهدی بر فعالیت مرتبط با حافظه‌ی رویدادی شمرده شد.

محققان دریافتند که حافظه های رخدادی شخص توسط فعالیت پرقدرت گروهی از نورون های هیپوکمپی کوچک (کمتر از ۲.۵%) و بدون همپوشانی رمز شده و بیان می‌شوند، این یافته‌ها توضیح می‌دهد که  چرا کارهای تحقیقاتی قبلی در تشخیص این روند به مشکل برخورده‌اند. در همین زمان، آنها ثبت کردند که میزان فعالیت بقیه‌ی نورون های هیپوکمی (حدودا ۹۷.۵ درصد) سرکوب می‌شوند – طی فرایندی که دقیق سازی عصبی نامیده می‌شوند. این یافته ها مهمند زیرا تایید کننده ی چیزی هستند که دانشمندان زمانی طولانی به درستی آنها اعتقاد داشتند اما شواهد مستقیمی بر درستی آنها نداشتند.


مقاله مرتبط: نقشه‌برداری از نواحی مرتبط با خلاقیت در مغز؛ چرا برخی افراد خلاق‌تر از دیگرانند؟


محققان به دنبال فعالیت مرتبطی در آمیگدال – ناحیه ی مغزی مجاور، مرتبط با احساسات و حافظه ی احساسی – بودند. مدل‌ها رمزگذاری حافظه های رویدادی توسط گروهی پراکنده از نورون های آمیگدالی را ،همانند انچه در هیپوکمپ است، پیشبینی نمی‌کردند و در واقع چنین فعالیتی در آمیگدال یافت نشد.

اسکویر می‌گوید: اگر روند های درمانی و پیشگیری هایی برای مشکلات حافظه ای و بیماری هایی که حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ایجاد شوند، مهم است که بدانیم مغز چگونه یادگیری و حافظه را سازماندهی می‌کند: کدام ساختارهای مغزی برای حافظه مهمند و چه کار هایی انجام می‌دهند؟ در مطالعه ی ما، ما متوجه شدیم انچه ممکن بود به راحتی از کنارش بگذریم به خاطر مدل های تئوریک قبلی حافظه کنار گذاشته نشدند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید