انتشار این مقاله


تیموس، ارگان کلیدی سیستم ایمنی، خود را بازسازی می کند

مولکول تازه کشف شده، نقش کلیدی در توانایی خارق العاده طبیعی تیموس در بهبود آسیب دیدگی دارد.

با پیشرفت‌های ایموتوتراپی سرطان که این روزها خبرش همه جا پیچیده است، سرکوب‌گران قدرتمند سرطان در سیستم ایمنی یا همان سلول‌های T بحث مهمی به خود اختصاص داده‌اند. اما در ورای سلول‌های T ارگانی وجود دارد که این سلول‌ها، نام و مهارت خود را در آن‌جا کسب می‌کنند. این ارگان تیموس نام دارد. مطالعه‌ی جدید منتشر شده در روز جمعه در ژورنال Science Immunology مولکولی به نام BMP4 را معرفی می‌کند که این مولکول نقش کلیدی در توانایی خارق العاده طبیعی تیموس برای بهبودی از آسیب دارد.

تیموس چیست؟

توموس مانند اردوگاهی برای کارکنان جدید سیستم ایمنی بدن است. گلبول‌های سفید بعد از تولید در مغز استخوان به صورت نابالغ وارد تیموس می‌شوند تا به ماشین‌های کشتار بیماری بالغ تبدیل شوند. یک تیموس سالم و فعال مجموعه‌ای متنوع از سلول‌های T مختلف را به وجود می‌آورد که هر کدام قادر به شناسایی و کشتن سلول های بیگانه‌ی مختلف هستند. درنتیجه این ارگان برای سیستم ایمنی قدرتمندی که بخواهد از شما در برابر هرنوع تهدیدی محافظت کند، ضروری است.

تیموس

اگرچه تیموس نسبت به هر آسیبی، از عفونت‌ها گرفته تا استرس، بسیار حساس است اما دارای قدرتی است که می‌تواند بهبود یابد. با این حال این قدرت با افزایش سن کاهش می‌یابد و می‌تواند تحت تأثیر درمان‌های سرطان قرار گیرد. ما اگر بتوانیم قدرت احیا طبیعی تیموس را تحت کنترل در بیاوریم، می‌توانیم به بهبود تیموس از آسیب جدی سرعت ببخشیم.


مقاله مرتبط: اندام مصنوعی برای تولید T-cell


یافته‌های جدید 

مولکول BMP4 دومین عامل موثر در  بازسازی طبیعی تیموس است. نخستین عامل که IL22 نامیده می‌شود توسط تیم تحقیقاتی مشابه در سال ۲۰۱۲ کشف شد. محققان دریافتند که BMP4 توسط سلول‌های خاصی در درون تیموس تولید می شود. این مولکول به سلول‌های دیگر برای تبدیل ژن‌هایی که باعث توسعه و ترمیم می‌شوند، سیگنال‌هایی می‌فرستد.

در حال حاضر محققان در تلاش‌اند تا ببینند عامل اصلی و موثر دیگر بر روی این مولکول وجود دارد یا خیر و سپس از آن برای درمان‌های جدید که به بیماران کمک می‌کند، استفاده کنند. ددداکوف، از محققین این مطالعه، می‌گوید:

تیموس ارگان فراموش‌شده‌ای است و اغلب مطالعات بر روی سلول‌های T انجام می‌گیرند. اما ما می گوییم این ارگان بسیار مهم است.

 

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید