انتشار این مقاله


مصرف بیش‌تر میوه و سبزیجات شما را خوشحال تر می‌کند!

دانشمندان دانشگاه وارویک و کوئینزلند در استرالیا و بریتانیا در تحقیقی که روی بیش از ۱۲۰۰۰نفر انجام گرفت، پی بردند ۸۵% افراد کمتر از ۳بار و تنها ۷.۷۵% افراد بیش از ۵ بار مصرف میوه ی روزانه داشتند. با بررسی بیشتر رژیم غذایی و الگوهای زندگی این افراد و در نظر گرفتن میزان موفقیت آن […]

دانشمندان دانشگاه وارویک و کوئینزلند در استرالیا و بریتانیا در تحقیقی که روی بیش از ۱۲۰۰۰نفر انجام گرفت، پی بردند ۸۵% افراد کمتر از ۳بار و تنها ۷.۷۵% افراد بیش از ۵ بار مصرف میوه ی روزانه داشتند. با بررسی بیشتر رژیم غذایی و الگوهای زندگی این افراد و در نظر گرفتن میزان موفقیت آن ها در زندگی، نتایج به دست آمده حاکی از این بود که افرادی که روزانه مصرف سبزیجات و میوه ی بالایی دارند، انگیزه و سطح خوشحالی بیشتری در زندگی حس می‌کنند.

این محققان اظهار دارند که تاثیر مصرف میوه و سبزیجات بر حس رضایت در زمانی کمتر از تاثیر آن رو سلامت اثر می کند. هرچند تحقیقات سابق نشان داده است که تاثیر اصلی مصرف این مواد بر سلامت فیزیکی است، این فواید معمولا در دوره ای طولانی مدت بروز پیدا می‌کنند.
این حقیقت که خوردن غذا های سالم در طولانی مدت، باعث پیشگیری از بروز بسیاری بیماری ها می شود، ممکن است سبب کاهش انگیزه ی افراد برای مصرف آن ها شود اما تاثیر گذاری آن بر سلامت روان در مدت زمان بسیار کمتری در حدود ۲۴ماه رخ می‌دهد.

ارتباط بین افزایش سطح رضایت در زندگی و حضور میوه و سبزیجات در رژیم غذایی چندان واضح نیست اما برای مثال، مطابق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، رنگدانه ی کاروتنوئید موجود در برخی میوه ها و سبزیجات مانند هویج، با افزایش سطح خوش‌بینی ارتباط دارد.
همچنین افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین B12 باعث افزایش ترشح انتقال دهنده ی عصبی سروتونین در مغز شده که موجب بهبود روحیه می‌شود.

این یافته ها ممکن است منجر به افزایش انگیزه ی عمومی برای مصرف بیشتر این دسته از مواد غذایی باشد. آنتونلا آپیسلا، متخصص تغذیه بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک عقیده دارد که به تحقیقات گسترده تری در زمینه ی تاثیر تغذیه بر سلامت روانی، برای اظهار عقیده ی قطعی نیاز است.


منابع:

  • livescience.com
  • webmd.com
  • sciencedaily.com
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *