انتشار این مقاله


کشف پروتئین جدید؛ کلیدی احتمالی برای درمان چاقی

نیسکارین به عنوان یک سرکوب کننده تومور عمل می‌کند.

تحقیقاتی که توسط دکتر Suresh Alahari و پروفسور Fred Brazda، استاد بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در دانشکده پزشکی بهداشت LSU، انجام گرفت، توانایی یک پروتئین برای درمان یا جلوگیری از بیماری‌های متابولیکی از قبیل چاقی و دیابت را نشان داد. یافته‌ها به‌صورت آنلاین در مجله شیمی بیولوژیکی منتشر شده است.

نیسکارین (Nischarin) یک پروتئین جدید است که توسط آزمایشگاه دکتر آلاهاری کشف شده است. تیم تحقیقاتی وی نشان داد که نیسکارین به عنوان یک داربست مولکولی عمل می‌کند و با تعدادی از پروتئین‌های مختلف در چندین فرآیند بیولوژیکی اثر می‌گذارد. تحقیقات آزمایشگاهی پیشین نشان داده‌ بود که نیسکارین به عنوان یک سرکوب کننده تومور عمل می‌کند و ممکن است گسترش یا متاستاز سرطان‌های سینه و… را مهار کند.

آزمایش تحقیقات در زمینه توانایی پروتئینی برای جلوگیری از چاقی بر روی موش

پروژه تحقیقاتی فعلی که در یک مدل موشی انجام می‌شود، دریافت که نیسکارین با فعالیت و کنترل ژن AMPK در ارتباط است. AMPk ثبات متابولیک را تنظیم می‌کند. تیم تحقیقاتی مشاهده نمود که نیسکارین به AMPK متصل می‌شود و فعالیت آن را مهار می‌کند. محققان متوجه کاهش فعالیت ژن‌های دخیل در سنتز گلوکوز در موش‌هایی شدند که نیسکارین در آن‌ها حذف شده بود. این مطالعه نشان داد که نیسکارین همچنین با یک ژن تنظیم کننده جذب گلوکز نیز ارتباط دارد. سطوح قند خون در چنین موش‌هایی، با بهبود گلوکز و تحمل انسولین پایین‌تر بود. همچنین، محققان نشان دادند که جهش در ژن این پروتئین، چندین ژن درگیر در متابولیسم چربی و انباشت چربی در کبد را نیز مهار می‌کند. موش‌های فاقد Nischarin با وجود رشد کم‌تر و سرکوب اشتها باعث کاهش در مصرف مواد غذایی و کاهش وزن شدند.

آلاهاری می‎گوید:

این مطالعات پتانسیل نیسکارین را به عنوان تنظیم کننده بیماری‌های متابولیکی نشان می‌دهد و همچنین نشان می‌دهد سرکوب عملکرد این پروتئین ممکن است یک رویکرد ارزشمند در تلاش برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی باشد.


مقاله مرتبط: ترکیبات ضداسترس چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد


با توجه به بررسی مرکز ملی بهداشت و تغذیه (NHANES)، درسال ۲۰۱۳-۲۰۱۴، بیش از دو‌سوم بزرگسالان آمریکایی (۷۰.۲ درصد) به عنوان چاق یا دارنده اضافه وزن در نظر گرفته شدند. انجمن دیابت آمریکا می‌گوید که در سال ۲۰۱۵، ۳۰.۳ میلیون آمریکایی، یا ۹.۴ درصد از جمعیت، دیابت داشتند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید