انتشار این مقاله


تغذیه با شیر مادر باعث کاهش خطر ابتلای زنان به فشار خون بالا می‌شود

فشار خون بالا یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری و مرگ و میر است.

یک مطالعه منتشر شده در American Journal of Hypertension نشان می‌دهد که زنانی که کودکان بیشتری را شیر می‌دهند، و در دوره‌های طولانی‌تر، احتمال کمتری دارد که بعد از یائسگی از فشارخون بالا رنج ببرند. با این وجود این موضوع در زنان چاق کمتر صادق است.
فشار خون بالا یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری و مرگ و میر است. شواهدی از داده‌های اپیدمیولوژیک نیز اثرات مثبت تغذیه با شیر مادر را بر سلامت نوزادان و مادرانشان نشان داده‌اند. به خوبی تایید شده است که تغذیه با شیر مادر در طولانی مدت با کاهش آلرژی کودکان، بیماری سلیاک، چاقی و دیابت همراه است. با این حال، اثرات تغذیه با شیر مادر در سلامت مادران در مقایسه با اثرات بر روی کودکان، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.


مقاله مرتبط: تغذيه و رژيم بارداری


مطالعات متعدد به طور مداوم نشان داده است که عدم شیردهی توسط مادر یا قطع زودرس آن، با افزایش خطر ابتلا به دیابت، دیس‌لیپیدمی، سندرم متابولیک، بیماری‌های عروق قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. با این حال مطالعات کمی رابطه شفافی بین شیردهی و فشار خون بالا منتشر کرده‌اند.
این مطالعه در مجموع شامل ۳۱۱۹ زن یائسه غیر سیگاری است که در سن ۵۰ سالگی و بالاتر قرار دارند و در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ ، در مرکز ملی سلامت و بررسی تغذیه کره جنوبی انجام شده است.
بیشتر بچه‌های تغذیه شده با شیر مادر و با شیردهی طولانی‌تر ، با ریسک پایین فشار خون در زنان بعد از یائسگی مرتبط بوده‌اند و میزان چاقی و مقاومت به انسولین، ارتباط شیردهی با فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. به طور خاص، بالاترین تعداد شمار نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کردند (۵ تا ۱۱) ، خطر ابتلا به فشار خون بالا را ۵۱ درصد پایین تر نسبت به کمترین مقدار (۰ تا ۱) نشان می‌دهند. بالاترین مقدار زمانی شیردهی (۹۶ تا ۳۲۴ ماه) کاهش خطر ۴۵ درصدی پرفشاری خون را نشان می‌دهد.


مقاله مرتبط: هورمون عشق خواص مشابه الكل دارد


اگر چه طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن با شیردهی مرتبط نیست، اما برخی از مکانیسم‌های رایج برای ایجاد ارتباط میان تغذیه با شیر مادر و این بیماری‌ها مطرح شده است. اول این که ، متابولیسم مادران (به عنوان مثال، تجمع چربی و مقاومت به انسولین) ممکن است از طریق شیردهی مادر بعد از بارداری “تنظیم مجدد” شود که خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. دوم، آزاد شدن اکسي توسين تحريک شده توسط تغذيه با شير مادر ممکن است با کاهش خطر اين بيماری‌ها همراه باشد.
محقق این مقاله، Nam-Kyong Choi، گفت:

یافته‌های ما ،توصیه‌های فعلی برای تغذیه با شیر مادر را برای سلامتی مادران در زندگی بعد از پرورش کودک ، تایید کرد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید