انتشار این مقاله


روش اصلاح ژنی کریسپر به سطح کاملاً جدیدی از بهینگی وارد شده است

محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا توانسته‌اند در ۹۰ درصد سلول‌های هدف جهش‌های ایجاد شده را ترمیم نمایند.

متد اصلاح ژنی کریسپر شاید حتی قوی‌تر هم شده باشد. تیم تحقیقاتی Uri David Akavia در دانشگاه مک‌گیل کانادا توانسته‌اند در ۹۰ درصد سلول‌های هدف جهش‌های ایجاد شده را ترمیم نمایند. این نرخ از اصلاح ژنی، بالاترین موفقیت کسب شده از زمان ظهور این تکنولوژی می‌باشد.

کریسپر در غیرفعال کردن ژن‌ها متخصص است ولی استفاده از آن به منظور ترمیم جهش‌ها، کاری بسیار دشوارتر می‌باشد؛ چون علاوه بر بریدن ژن معیوب، ژن سالم هم باید در جای آن جایگزین شود. ترمیم جهش‌ها معمولاً با نرخ موفقیت ۱۰ درصدی انجام می‌شد.


بیشتر بخوانید:


برای افزایش بهینگی این پروسه، محققان به طور فیزیکی DNA جایگزین را به پروتئین کریسپر که توالی معیوب را پیدا کرده و برش می‌دهد، متصل کردند. با این کار جایگزینی توالی صحیح نسبتاً تضمین می‌شود؛ چون پس از برش توالی معیوب درست همان جاست تا جایگزین گردد.

بیشترین میزان نرخ بهینگی گزارش شده از طرف بقیه‌ی محققان که روی این قضیه کار می‌کنند، ۶۰ درصد است؛ بنابراین متد جدید می‌تواند گام بلندی رو به جلو باشد. اکنون باید این تکنولوژی جدید را روی طیف وسیع‌تری از سلول‌ها امتحان کرد تا کاربردی بودن آن ثابت شود. اگر چنین چیزی ثابت شود، به صورت بالقوه می‌توان همه‌ی بیماری‌های ارثی (تک‌ژنی) را درمان کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید