انتشار این مقاله


آیا می‌توان در یک فصل دوبار به آنفولانزا دچار شد؟

بیمار شدن توسط یک گونه الزاما از شما در برابر سایر گونه‌ها محافظت نمی‌کند.

بیمار شدن توسط یک گونه الزاما از شما در برابر سایر گونه‌ها محافظت نمی‌کند.

فصل آنفولانزای امسال بسیار شدید است و هنوز به پایان نرسیده است. متخصصان سلامت می‌گویند فعالیت آنفولانزا احتمالا تا چند هفته دیگر نیز بالا خواهد بود. اما اگر شما قبلا مبتلا به آن شده‌اید، برای بقیه‌ی فصل در امان خواهید بود؟

متاسفانه، نه! کارشناسان می‌گویند ممکن است در یک فصل دوبار مبتلا به آنفولانزا شوید.

دکتر ویلیام شفنر، متخصص بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه Vanderbilt در Nashville، می‌گوید:

دلیل آن این است که گونه های متفاوتی از ویروس‌های عامل انفولانزا در آن واحد در حال چرخش هستند. بنابراین بیمار شدن توسط یک گونه از آنفولانزا، الزاما در مقابل گونه‌های دیگر از شما محافظت نمی‌کند.

 


مقاله مرتبط: آنفولانزا یا سرماخوردگی؟ مسئله این است!


اما خبر خوب این است که ابتلا به انفولانزا دوبار در یک فصل بسیار نادر اتفاق می‌افتد. شفنر می‌گوید اگر این اتفاق برای کسی بیافتد اوج بدشانسی او خواهد بود!

براساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بیشتر افرادی که در این فصل مبتلا به آنفولانزا می‌شوند، توسط گونه‌ی H3N2 مبتلا می‌شوند. اما گروه کوچکی از مردم (نزدیک ۱۵-۱۰%) توسط گونه‌ی H1N1 یا ویروس آنفولانزای B مبتلا می‌شوند (H3N2 و H1N1 هردو گونه‌ای از ویروس‌های انفولانزای A هستند.)

شفنر می‌گوید واکسن‌های آنفولانزا شامل سه تا چهار گونه از ویروس‌های آنفولانزا می‌شوند، زیرا “مقاومت متقاطع” چندانی بین گونه‌ها وجود ندارد. بیمار شدن توسط یک نوع از ویروس‌های آنفولانزای A مقداری مقاومت متوسط علیه نوع دیگری از انفولانزای A ایجاد می‌کند، اما احتمالا مقاومتی در برابر ویروس‌های آنفولانزای B ایجاد نمی‌کند.

وی بیان می‌دارد که اگر شما مبتلا به آنفولانزا شوید، و تحت واکسیناسیون آنفولانزا برای این فصل قرار نگرفته‌اید، پزشکان به طور کلی پیشنهاد می‌کنند که بعد از آنکه بهبود یافتید، واکسن آنفولانزا را دریافت کنید، به خصوص اگر در ابتدای فصل بیمار شده‌اید.

CDC توصیه می‌کند همه‌ی افراد ۶ ماهه و بالای آن، تحت واکسیناسیون قرار بگیرند.


مقاله مرتبط: جلوگیری از بستری شدن کودکان با واکسیناسیون علیه آنفولانزا


کارشناسان CDC می‌گویند: این فصل آنفولانزا به نظر می‌رسد که یکی از بدترین‌ها پس از همه‌گیری آنفولانزای خوکی سال ۲۰۰۹ باشد. متخصصان سلامت بر فعالیت گسترده‌ی آنفولانزا در سراسر کشور نظارت می‌کنند.

در پنج فصل آنفولانزای گذشته، متخصصان سلامت متوجه شدند که فعالیت آنفولانزا نزدیک ۱۶ هفته افزایش یافته است. CDC می‌گوید طی این فصل تا کنون ، فعالیت آنفولانزا نه هفته افزایش داشته است، به این معنا که فصل آنفولانزا ممکن است به نیمه‌ی خود رسیده باشد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید