انتشار این مقاله


یک تست‌خون ساده پروتئین موثر در آلزایمر را آشکار می‌سازد

محققان ژاپنی و استرالیایی نوعی تست خون طراحی کرده‌اند که از آن طریق می‌توانند افرادی که میزان بالای پروتئین مرتبط با آلزایمر را دارند شناسایی کنند. اگر این یافته‌ با تحقیق‌های دیگری تایید شود می‌تواند در جستجو برای یافتن درمان‌های بهتر برای جلوگیری از زوال عقل که سالانه ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان […]

محققان ژاپنی و استرالیایی نوعی تست خون طراحی کرده‌اند که از آن طریق می‌توانند افرادی که میزان بالای پروتئین مرتبط با آلزایمر را دارند شناسایی کنند. اگر این یافته‌ با تحقیق‌های دیگری تایید شود می‌تواند در جستجو برای یافتن درمان‌های بهتر برای جلوگیری از زوال عقل که سالانه ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار موثر باشد.

این تست افرادی که مغزشان مقادیر بالایی آمیلوئید بتا را دارد شناسایی می‌کند آمیلوئید بتا پروتئینی است که نقش کلیدی در بیماری آلزایمر ایفا می‌کند و ممکن است سبب بروز فراموشی کامل یا برخی از علائم آن شود.


مقاله مرتبط:پروتئین مرتبط با آلزایمر مانند عفونت در بدن پخش می‌شود


محققان امیدوارند که سازمان‌های توسعه‌دهنده دارو بتوانند از طریق این تست افراد در معرض آلزایمر را قبل از وارد شدن آسیب‌های جدی به مغزشان جذب کرده و آزمایشات بالینی را بر روی آن‌ها انجام دهند در این‌صورت نتیجه آزمایش‌ها نیز قابل اعتمادتر خواهد بود.

تا به امروز تنها راه برای بررسی میزان آمیلوئید بتا در مغز(بدون کالبد شکافی) روش برشنگاری با گسیل پوزیترون بود همچنین تعیین میزان پروتئین‌ها به طور مستقیم از مایع مغزی نخاعی ناحیه نخاع صورت می‌گرفت. با ابن‌که هر دو این روش‌ها موثر بودند اما هم هزینه بر بوده و هم انجام دادنشان دشوار بود.

برای اندازه‌گیری میزان تکه‌های آمیلوئید بتا در یک نمونه خون و یا میزان پروتئین بزرگتری که تکه‌های آمیلوئید بتا از آن منشا می‌گرفتند دکتر یانگیساوا و همکارانش دو روش را باهم ترکیب کردند: ایمونو پروسیپیتیشن و طیف سنجی جرمی.

یافته‌های آنان با یافته‌های به دست‌آمده از تصویرنگاری مغز و آنالیز مایع مغزی نخاعی در ۱۲۱ نفر از مردم ژاپن و ۲۵۲ نفر از مردم استرالیا تطابق کامل داشت. این افراد اکثراً۶۰-۹۰ ساله بودند. برخی از این افراد سالم بودند برخی اختلالات خفیف در مهارت‌های شناختی از خودشان نشان دادند و برخی نیز مبتلا به آلزایمر معرفی شدند.

محققان بر این باورند که مطالعات گسترده‌تر و طولانی مدت‌تر برای تایید میزان دقت تست خون در نشان دادن آمیلوئید بتا لازم است. اگر این روش مورد تایید قرار بگیرد بعد آن می‌توان مطالعات بالینی و کشف روش‌های درمانی در مقیاس گسترده‌تر انجام داد چرا که این روش هم ارزان و هم آسان می‌باشد

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید