انتشار این مقاله


کشف جدید امیدوار است که از نوزادان نارس دربرابر نابینایی محافظت کند

در حال حاضر امید به یک راه جدید وجود دارد تا بتوان از نوزادان بسیار زودرس در برابر اختلال بینایی یا نابینایی ناشی از رتینوپاتی تولد نارس (ROP) محافظت کرد.

در حال حاضر امید به یک راه جدید وجود دارد تا بتوان از نوزادان بسیار زودرس در برابر اختلال بینایی یا نابینایی ناشی از رتینوپاتی تولد نارس (ROP) محافظت کرد. مطالعه ای که در آکادمی Sahlgrenska ، سوئد، در Jhema Ophthalmology منتشر شده است، به ارتباط روشنی بین ROP و سطح پایین اسید آرشیدونیک اسید چرب، اندازه گیری شده در خون کودکان ، اشاره می‌کند.


مقاله مرتبط: فرایند‌های مغزی نوزادان نارس


چاراتینا لوفوویست، استاد دانشیار در چشم پزشکی تجربی و نویسنده اول مقاله، می‌گوید:

مشاهده ارتباطی چنین قوی میان سطوح اسید آراکیدونیک و ROP چیزی است که کاملا جدید است. با این وجود ما به داده‌ها نگاه کردیم، همیشه این سطح پایین اسید آرشیدونیک است که به وضوح با بیماری مرتبط است. آنچه ما معتقدیم و امیدواریم این است که ارائه اسید آرشیدونیک به کودکان ، سطوح آن را افزایش داده و میزان ROP را کاهش می‌دهد تا خطر ابتلا به کور شدن کودکان را به حداقل برساند.

هر ساله هزاران کودک در سوئد برای ROP مورد بررسی قرار می‌گیرند، ROP بیماری‌هایی است که نوزادان بسیار زودرس را که رگ‌های خونی شبکیه آن به طور کامل رشد نکرده اند، بیمار می‌کند. کودکان ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند و در بدترین حالت به علت جدا شدن شبکیه کور می‌شوند.
در نتیجه، یافتن بیومارکرها برای این بیماری یک هدف مهم بوده است. در پژوهش حاضر، محققین سطوح حدود ۲۰ اسید چرب مختلف را در خون ۹۰ کودک که قبل از ۲۸ هفته بارداری در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبورگ متولد شده‌اند، بررسی کردند.


مقاله مرتبط: قطع بند ناف ۱ دقیقه پس از تولد، جان نوزادان زودرس را نجات می‌دهد


این حقیقت که اسید آراشیدونیک به طور واضح برجسته شد و خود را نشان داد، تیم تحقیقاتی تحت هدایت پروفسور آنه هلستروم را شگفت زده کرد. این اسید چرب متعلق به خانواده اسید چرب غیر اشباع امگا ۶ است که سطوح بالای آن با التهاب و بیماری‌های قلبی در بزرگسالان همراه است. در طول دوره جنینی، وضعیت ممکن است متفاوت باشد.
آنه هلستروم می‌گوید:

اسید آرشیدونیک در طول کل حاملگی به عنوان یک بلوک ساختمانی برای غشاها اهمیت خاصی دارد. مادر به جنین اسید آراشیدونیک ارائه می‌دهد که در مقایسه با میزان آن در جنین، در خون خود بسیار پایین تر است. بنابراین ما معتقدیم که مهم است که نوزادان نارس این اسید چرب را به عنوان یک مکمل دریافت کنند.

این فرضیه در حال حاضر در یک مطالعه جدید شامل ۲۱۰ کودک در واحدهای نوزادان در سه شهرستان سوئد مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ گوتنبورگ، لند و استکهلم. بچه‌ها مکملی دریافت می‌کنند با ترکیبی از DHA، یک اسید چرب غیر اشباع امگا ۳، که برای ساخت عروق خونی و بافت عصبی لازم است، و اسید آرشیدونیک اسید چرب امگا ۶ و غیره اشباع . در حال حاضر دومی در مکمل‌های تغذیه ای که نوزادان نارس بلافاصله پس از تولد دریافت می‌کنند، وجود ندارد.
بسیاری از درمان‌های جدید براساس کشفیات و افکار ارائه شده است، اما شواهد همیشه وجود ندارد. اکنون چیزی کاملا جدیدی در پیش داریم که یک اسید چرب است که ما نباید انتظار داشته باشیم که در رشد جنین مهم باشد. با این وجود ما با بررسی سیستماتیک همه اسیدهای چرب، شواهدی پیدا کردیم مبنی بر این که در رشد هر دو نوزاد سالم و بیمار شرکت دارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید