انتشار این مقاله


“عینک آفتابی خوب” چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبیعتاً اولین فاکتوری که هنگام خرید عینک آفتابی مورد توجه قرار می‌گیرد، ظاهر آن است. اما در حقیقت مهم‌ترین فاکتور، میزان اشعۀ UV (فرابنفش/Ultraviolet) است که از آن عبور می‌کند. استفاده از عینکی که از شما در برابر اشعۀ UV محافظت نمی‌کند، نه تنها به نفع شما نیست، بلکه با القای حس راحتی در هنگام خیره شدن […]

طبیعتاً اولین فاکتوری که هنگام خرید عینک آفتابی مورد توجه قرار می‌گیرد، ظاهر آن است. اما در حقیقت مهم‌ترین فاکتور، میزان اشعۀ UV (فرابنفش/Ultraviolet) است که از آن عبور می‌کند.

استفاده از عینکی که از شما در برابر اشعۀ UV محافظت نمی‌کند، نه تنها به نفع شما نیست، بلکه با القای حس راحتی در هنگام خیره شدن به نورهای آزاردهنده، منجر به بیشتر آسیب دیدن چشم‌هایتان می‌گردد.
اشعۀ UV از ابرها می‌گذرد، به همین دلیل است که آکادمی چشم آمریکا (AAO) به همه توصیه می‌کند تمام زمانی را که خارج از خانه سپری می‌کنند، عینک آفتابی به چشم داشته باشند. هم‌چنین از سال ۱۹۹۸ میلادی، FDA عینک‌های آفتابی غیرطبی را هم در دستۀ تجهیزات پزشکی –سلامتی قرار داد.

شیشه‌های عینک باید ضدضربه و فشار، غیرسمی و اشتعال‌ناپذیر باشند. در ادامه به توضیح سایر فاکتورهای مهم در انتخاب عینک آفتابی می‌پردازیم:

برچسب: به دنبال محافظت ۹۹-۱۰۰ درصدی در برابر اشعۀ UV، یا UV400 باشید. عینکی که این برچسب را داشته باشد پرتوهای نوری تا طول موج ۴۰۰ نانومتر را هم جذب می‌کند، درنتیجه مسیر تمام پرتوهای فرابنفش را مسدود خواهد کرد.

اندازه: شیشه‌های بزرگ‌تر، به دلیل محافظت بیشتر، انتخاب‌های بهتری هستند.

سایه: شاید منطقی به نظر نرسد، اما تیره‌تر بودن الزاماً دلیل بر بهتر بودن نیست. تیرگی بیشتر عینک تنها توانایی آن در مسدود کردن مسیر نورهای مرئی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که محافظت در برابر اشعۀ UV با پوششی که روی شیشه‌های عینک اعمال می‌شود، صورت می‌گیرد.
با این حال، سایه برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده لازم و ضروری است. برای بیشتر مردم، نور خیلی روشن حساسیت ناخوشایندی را در پی دارد. انواع مختلف سایه‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند؛ مثلاً انواع تیره برای استفاده در روزهای آفتابی و انواع روشن‌تر برای روزهای ابری مناسب‌ترند. امروزه با استفاده از شیشه‌های فتوکرومیک (Photochromic) [شیشه‌هایی که با قرار گرفتن در معرض تابش امواج الکترومغناطیس، میزان نور عبوری از آن‌ها کاهش می‌یابد و در صورت قطع تابش به حالت اول برمی‌گردند.] می‌توان به تیرگی و سایۀ مناسبِ شیشۀ عینک براساس نور محیط دست پیدا کرد.

big-sunglasses
عینک‌های آفتابی با شیشه‌های بزرگ‌تر، انتخاب‌های بهتری هستند.

کیفیت بینایی: هنگام تست یک عینک آفتابی، سعی کنید به خطوط یا گوشه‌های عمودی خیره شده و سر خود را جلو و عقب ببرید. اگر خطوط شروع به تکان خوردن و جابه‌جا شدن کردند، ممکن است شیشۀ عینک عیب‌دار باشد.

سازگاری: قاب و فریم عینک باید با چشمانتان هماهنگ باشد، به‌طوری‌که شیشه‌های آن مستقیماً جلوی چشمان شما قرار گیرند.

قیمت: هیچ رابطه‌ای بین قیمت یک عینک و کیفیت حفاظتی آن وجود ندارد. اگر عینکی شرایط بالا را داشته باشد، می‌توان آن را “باکیفیت” دانست. طبیعتاً عینک‌هایی با شیشه‌های فتوکروماتیک ، قیمت بیشتری دارند.

بیشترین افرادی که عینک‌های آفتابی گران‌قیمت می‌خرند، تنها به ظاهر آن توجه می‌کنند، نه به کیفیت و قدرت حفاظتی بالای آن. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید عینک آفتابی دارید، به فاکتورهای گفته‌شده بیشتر توجه کنید!

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید