انتشار این مقاله


۵ نوشیدنی معجزه‌آسا برای سلامتی!

ترکیبات طبیعی موجود در برخی از نوشیدنی‌ها حاوی مواد‌ مفیدی هستند که باعث تقویت ایمنی و افزایش استقامت می‌شوند.

دلایل بسیاری وجود دارد که پس از قرن‌ها چای بعنوان یک نوشیدنی همچنان رواج دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که چای سنتی حاصل از برگ‌های camellia sinensis که یک نوشیدنی گرم و تسکین‌دهنده است، از ابتلا به سرطان، دیابت نوع ۲ و آرتریت جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی در طب سنتی چین باستان به‌کار گرفته‌شده و امروزه نیز بعنوان داروی گیاهی کاربرد دارد.

این روز‌ها صدها نوع چای یافت می‌شود که دارای ویژگی‌هایی هستند که برای سلامت و مبارزه با بیماری کاربرد دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از این ترکیبات طبیعی حاوی مواد‌معدنی و مفیدی هستند، که باعث تقویت ایمنی و افزایش استقامت فیزیکی می‌شوند. چای گرم نیز برای تحریک سیستم گوارشی بکار می‌رود.

برخی‌از مخلوط‌ها برای سلامتی فواید بیشتری نسبت به دیگری دارند. شواهد حیرت‌انگیزی وجود دارد که نشان می‌دهد: مصرف منظم و معتدل چای شیرین نشده مفیدتر از شیرین شده است. بر این اساس در ادامه به پنج نوع نوشیدنی با ارزش و مزایای سلامتی آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) چای Oolong

فواید: کاهش وزن

محققان توصیه کرده‌اند که نوشیدن چای Oolong سبب افزایش متابولیسم شده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد. این ویژگی شبیه فرآیندی است که در طول ورزش کردن بر‌روی بدن اعمال می‌شود. این یعنی چه؟ چای سیاه اندکی تخمیر شده، با افزایش مصرف کالری‌های بدن، سبب کاهش وزن حتی در هنگام استراحت می‌شود. این دلایل هنوز ناشناخته‌اند؛ اما دانشمندان اظهار کرده‌اند که کافئین و فلاونوئید که بطور بالقوه در چای سیاه و سبز وجود دارد، می‌تواند همانند سوزاننده چربی عمل کند.

چای Oolong اغلب در رستوران‌های چینی در مزه‌های مختلف به صورت گرم یا سرد، سرو می‌شود. یک وعده تقریبا ۷۵‌میلی‌گرم کافئین دارد، حدود دوبرابر یک فنجان قهوه. بنابراین چای Oolong بعنوان یک مکمل برای کاهش وزن، گزینه‌ی بسیار خوبی است.


مقاله مرتبط:چای؛ نوش‌دارویی برای روان


۲) چای نعنا‌ع فلفلی و ریحان

فواید: محافظت از کبد و سیستم ایمنی

این چای به صورت گرم و سرد بوی نعناع می‌دهد. نعناع فلفلی برای آرامش و درد معده مفید است. مطالعات نشان داده است که ریحان به خودی خود گیاه فوق العاده‌ای است، که به صورت گسترده در طب سنتی استفاده می‌شود. این گیاه سبز برگ به عنوان مادر طبیعت شناخته می‌شود. بیماری‌های مختلفی از پیشگیری از عفونت گرفته تا رفع استرس را درمان می‌کند. مطالعات متعدد تجربی نشان می‌دهد که ریحان می‌تواند از کبد و کلیه در مقابل آسیب ناشی از مصرف حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی صنعتی مورد استفاده در فرآوری میوه‌ها و سبزیجات (که حتی گاهی پس از شستن نیز باقی می‌ماند) جلوگیری کند.

۳) چای Rhodiloa

فواید: بهبود استقامت و بازیابی قوا پس‌از ورزش

هنگام اجرا استرس دارید؟ برای کسب بهترین نتیجه، مقداری  Rhodiloa بنوشید. Rhodiloaی شیرین در زمان جنگ سرد توسط ورزشکار روسیه‌ای بررسی شد. اما براساس تحقیقات جدید این نوشیدنی، برای تناسب اندام، افزایش استقامت و بازیابی سریع‌تر قوا مفید است. این چای کافئین ندارد، بنابراین شما می‌توانید پر‌انرژی باشید، بدون آن‌که درد ناشی از افت آن احساس کنید. برای به دست‌آوردن این اثر، از مکمل تغلیظ شده Rhodiloa یا دو چای کیسه‌ای آن استفاده کنید. این نوشیدنی طعمی خوب مشابه با گل رز دارد .

۴)چای جلبک دریایی

فواید: تأمین مواد‌معدنی ضروری

شاید شما در یک میان وعده جلبک کم‌کالری بخورید، اما نظرتان درباره نوشیدن آن چیست؟ جلبک دریایی بیشترین ذخیره مواد‌معدنی را در بین غذاها دارد. از جمله این مواد می‌توان به ید محافظ تیروئید،ویتامین C تقویت‌کننده سیستم ایمنی و آهن فعال اشاره کرد. نوشیدن آن راه دیگری برای استفاده از خواص تغذیه‌ای آن است. این گیاهان ساکن در آب همچنین سرشار از بسیاری از مواد معدنی هستند که بدن به آن نیاز دارد، ولی خود قادر به ساخت آن نیست. جلبک  دارای ۶۰ عنصر معدنی کمیاب است که برای بدن انسان ضروری است. مطالعات متعدد علمی به طور منظم مصرف جلبک دریایی را برای حفظ سلامتی و رشد مو توصیه می‌کند.

شرکت چای ایالت Maine فنجانی از محصول دریایی حاوی چای سبز و سیاه جلبک دریای را بسته‌بندی می‌کنند.ترکیب با زردچوبه و زنجبیل اکسیر قدرتمندی برای درمان زکام زمستانی سربازان نیروی دریایی است.

۵)چای سرکه سیب

فواید: کنترل قند خون

سرکه سیب خواص بسیاری دارد از درمان لکه‌های پوستی گرفته تا کاهش وزن. بعنوان یک داروی طبیعی برای درمان اغلب بیماری‌ها کاربرد دارد. یک سری حقایق در مورد مزایای سلامتی سرکه سیب وجود دارد. شاید بزرگ‌ترین دست‌آورد حین انجام مطالعات این باشد که سرکه سیب به کاهش قند خون در هنگام مصرف غذاهای سرشار از قند کمک شایانی نموده است. همچنین برای کنترل بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است. از آنجایی که خوردن مواد بسیار اسیدی خطراتی از جمله آسیب به مینای دندان وجود دارد، به همین منظور توصیه می‌شود که سرکه سیب با آب رقیق شده و به صورت چایی آماده شود. همچنین می‌توانید آن را با مواد دیگری مخلوط کرده و استفاده نمائید.

شما این نوشیدنی را به صورت بسته بندی کیسه‌ای پیدا نخواهید کرد؛ اما می‌توانید از چند ماده‌ی طعم دهنده دیگر که در خانه یافت می‌شود برای رقیق کردن آن، بهره برده و بهترین مزه‌ها را به ارمغان بیاورید. پیشنهاد ما این است که این نوشیدنی را به همراه زنجبیل یا لیمو میل نمائید.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید