انتشار این مقاله


درد دندان بعد از عصب کشی چیست و چگونه درمان می‌شود

بیشتر مردم عصب‌کشی را با درد مرتبط می‌دانند.

بیشتر مردم عصب کشی را با درد شدید مرتبط می دانند. اکثراً انتظار درد را در حین عصب کشی و بعد از آن دارند ولی درد عصب کشی دندان هم اگر خیلی شدید باشد طبیعی نیست. اما کسی دیگر انتظار درد دندان بعد از عصب کشی را ندارد. این همه پول داده‌ایم که آخر سر باز هم درد بکشیم!

تکنولوژی جدید و استفاده از بی حسی درد عصب کشی دندان را تقریباً از بین برده و ایمن و تقریبا بدون درد می‌سازد و همچنین یک روش فوق العاده برای نگهداشتن دندان طبیعی است.

برای دوری کردن از انجام عصب کشی، هرکسی که دندان درد دارد باید به دندان پزشک مراجعه کند تا از پخش شدن عفونت دندان، تشکیل آبسه و بدتر شدن آن جلوگیری کند.

درد بعد از عصب کشی

چند واقعیت درباره‌ی درد دندان بعد از عصب کشی

  • عصب کشی بافت آسیب دیده (پالپ) را درمان می‌کند و بقیه‌ی دندان را زنده نگه می‌دارد
  • معمولا قبل از انجام آن، بی حسی زده می شود؛ بنابراین از یک پر کردن معمولی بیشتر درد ندارد
  • اگر عصب کشی شکست بخورد و درد بعد از عصب کشی وجود داشته باشد، انجام دوباره آن می‌تواند مشکل را حل کند

درد دندان بعد از عصب کشی تا چه اندازه طبیعی است

بیشتر افراد تا چند روز بعد از عصب کشی، حساسیت و درد با لمس را گزارش می دهند. علت درد دندان بعد از عصب کشی شامل عوامل متفاوتی است:

  • بافت اطراف دندان ملتهب و عفونی باقی می ماند. اگرچه دندان پزشک عصب ریشه دندان را خارج کرده است، عصب‌های کوچکی در لیگامان‌ها و بافت‌های اطراف دندان وجود دارد. وقتی این نواحی بعد از کار دندان پزشکی ملتهب است، این عصب‌ها می‌توانند از پایانه خود، درد را منتقل کنند.
  • تخریب لوازم دندان پزشکی: ممکن است وسیله‌ی خالی کردن ریشه دندان در حین کار بشکند و باعث آسیب بافت ملتهب اطراف شود.
  • پر کردن ناصاف موقتی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که دندان پزشک دندان را به طور موقتی پر می‌کند ولی سطح آن را به اندازه کافی کوتاه و صاف نمیکند. درنتیجه باعث می‌شود قدرت جویدن در این نقطه بیشتر شود.

در بیشتر موارد درد دندان بعد از عصب کشی بعد از چند روز باید رفع شود. اگر درد مرتفع نشد یا خیلی شدید بود مهم است که این موضوع را با دندان پزشک خود در میان بگذارید.

آیا درد بعد از عصب کشی می‌تواند مربوط به عصب کشی ناقص باشد

خوشبختانه بیشتر عصب کشی هایی که انجام میشود، موفق است. با این وجود، تعدادی از این عمل ها نیز با شکست مواجه میشود که دلایل آن در زیر آمده است:

  • ترمیم شروع به تراوش می‌کند
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • تخریب دندان و مهر و موم‌شدن مواد بعد از گذشت زمان
  • وجود یک کانال اضافی در دندان که دندان پزشک نمی‌تواند آن را ببیند
  • انسداد مانند ریشه منحنی شکل که از خالی کردن کامل کانال جلوگیری میکند
  • شکاف عمودی در دندان
  • خطای دندان پزشک

اگر علت درد ناشی از کانال جا مانده باشد باید کانال را خالی کنیم و قسمت جامانده را پیدا کنیم. اگر دندان شکاف عمودی داشته باشد، دندان پزشک احتمالاً آن را می‌کشد. اگر شخصی دچار التهاب پایدار یا عفونت و درد دندان بعد از عصب کشی شود، ممکن است به عمل جراحی که آن را ریزکت انتهای ریشه می نامند، نیاز پیدا کند.

درمان درد دندان بعد از عصب کشی در خانه

داروهای مسکن تجویز شده، باید درد را از بین ببرند. حواستان باشد که هنگام استفاده از داروها، حتما دستورالعمل مصرف را اجرا کنید و در صورت موثر نبودن داروها با دندان پزشک خود تماس بگیرید. مهم است که تا کامل شدن ترمیم نهایی دندان عصب کشی شده روی دندان مورد نظر نجویید و گاز نگیرید چون ممکن است پرکردگی نهایی بشکند. همچنین رعایت بهداشت، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید رعایت شود.


حتماً بخوانید: ۱۰ درمان خانگی دندان درد؛ طبیعی اما مؤثر


عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود

عصب کشی معمولا توسط متخصص درمان ریشه انجام میشود. مراحل انجام عصب کشی به ترتیب به شرح زیر است:

  • متخصص با استفاده از رادیوگرافی، دندان مورد نظر را بررسی میکند. سپس بی حسی به آن ناحیه میزند تا دندان را بی حس کند و rubber dam (پوشش محافظ) می‌گذارد تا دندان آسیب دیده را ایزوله و از بقیه ی نواحی دهان محافظت‌ کند.
  • دندان پزشک ناحیه ی بالایی دندان را می تراشد تا به کانال های ریشه دست پیدا کند. سپس پالپ را از داخل کانال‌ها خارج می‌کند و درواقع ریشه را با استفاده از وسایل خیلی کوچک تخلیه میکند.
  • دندان پزشک کانال ها را تمیز می‌کند و شکل میدهد تا فضایی برای پرکردن ریشه ایجاد شود و اگر ممکن بود یک پست برای محافظت از دندان.
  • دندان پزشک داخل کانال ها را با مواد پلاستیکی به نام گوتا-پرکا پر می‌کند سپس چسب روی آن می‌گذارد تا آن را درون دندان مهر و موم کند.
  • در مرحله بعد دندان پزشک یک ترمیم موقتی (پانسمان) روی دندان می گذارد تا از آن هنگام التیام محافظت کند.

کسی که عصب کشی کرده است باید به دندان پزشک خود مراجعه کند تا پانسمان خود را بردارد و دندان پزشک در این مرحله همان تاج اولیه یا یک تاج دیگر با استفاده از مواد ترمیمی برای بیمار می‌گذارد. بعد از کامل شدن مراحل عصب کشی، دندان باید همه‌ی کارکردهای قبلی خود را داشته باشد و حداکثر چند روز بعد هیچ گونه درد دندان بعد از عصب کشی قابل قبول نیست.

حرف آخر

عمل عصب کشی سالانه میلیون‌ها بار انجام می‌شود‌. در بیشتر موارد عمل موفقیت آمیز است‌. با تکنولوژی و بی حسی های تازه، عصب کشی بدون درد و راحت را میتوان تضمین کرد. کسانی که درد شدید یا پایداری را تجربه میکنند باید با دندان پزشک خود در میان بگذارند تا بررسی‌های بیشتری انجام شود.

نگین شیخ لری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید