انتشار این مقاله


جراحی می‌تواند منجر به بیماری‌های مغزی شود

بعد از آشکار سازی این که عمل جراحی مغز به نظر منجر به انتشار پروتئین‌های شده است که مرتبط با بیماری آلزایمر می‌باشند؛ ما می‌بایست به روش‌های استریلیزاسیون دوباره فکر کنیم.

بعد از  آشکار سازی این که عمل جراحی مغز به نظر منجر به انتشار پروتئین‌های شده است که مرتبط با بیماری آلزایمر می‌باشند؛ ما می‌بایست به روش‌های استریلیزاسیون دوباره فکر کنیم.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر معمولا پلاک‌هایی از پروتئین‌های آمیلوئید چسبنده‌ای در مغز خود دارند. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا وجود این پلاک‌ها علت و یا نتیجه از این وضعیت است یا نه. هنگامی که آمیلوئید در عروق خونی مغزی تولید می‌شود، گاها می‌تواند این عروق را خیلی شکننده کند که باعث نشت و یا ترکیدن عروق گردد. این شرایط آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی (CAA) نامیده می‌شود. معمولا تا زمانی که افراد حداقل ۶۰ ساله نباشند، این اتفاق صورت نمی‌گیرد.


مقاله مرتبط: ۱۳ باور غلط درمورد آلزایمر


Sebastian Brandner و تیمش در دانشگاه لندن هشت نفر از افرادی که CAA را در سنین جوان‌تر تجربه کرده‌اند، مورد بررسی قرار دادند. پرونده‌های پزشکی این افراد نشان داد که همه هشت نفر به دلایل مختلفی تحت عمل جراحی مغز در دوران کودکی و نوجوانی قرار گرفته بودند. حداقل سه نفر از هشت نفر در اثر سکته مغزی فوت کرده‌اند، که می‌تواند توسط CAA ایجاد شود.


مقاله مرتبط: ۵ راه پیشگیری از سکته مغزی


هیچ کدام از این افراد دارای ژن‌های شناخته شده‌ای نیستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. تیم Brandner می‌گوید به احتمال زیاد توضیح این مسئله این است که پروتئین‌های آمیلوئید در جراحی مغز که در دوران کودکی داشته‌اند از طریق ابزارهایی که قبلا برای عمل‌های جراحی در این افراد مبتلا به بیماری آلزایمر استفاده می‌شود به بدن آن‌ها وارد شده است. بیماری Creutzfeldt-Jakob، یک بیماری مغزی ناشی از پروتئین‌های پریون، شناخته شده است که به روش مشابهی پخش گردیده. اما این یافته‌های جدید اولین بار است که ابزار جراحی را به عنوان وسیله‌ای برای انتقال آمیلوئید مورد بحث قرار می‌دهند.

تیم Brandner گزارش کرد که در هیچ کدام از این هشت نفر بیماری آلزایمر یا هر گونه زوال عقلی دیگر به تنهایی توسعه نیافته است. اما این امکان را رد نمی‌کند که آمیلوئید گسترش یافته از طریق جراحی می‌تواند مغز را برای ابتلا به آلزایمر را در سال‌های بعد از آن آماده کند.

Brandner می‌گوید:

ممکن است عاقلانه باشد که روش‌های استریلیزاسیون برای جراحی مغز را بهبود بخشیم یا ابزارهایی را تک کاربره معرفی کنیم. مطالعات در حیوانات نشان داده است که پروتئین‌های آمیلوئید مقاومت در برابر التهاب، خشک شدن و قرار گرفتن در معرض فرمالدئید نشان می‌دهند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید