انتشار این مقاله


راز ماهی در پنهان کردن حساسیت‎ها

افراد سالم که ماهانه حداقل یک بار ماهی می‌خوردند، در اواخر کودکی کمتر احتمال دارد که به تب یونجه مبتلا شوند.

افراد سالم که ماهانه حداقل یک بار ماهی می‌خوردند، در اواخر کودکی کمتر احتمال دارد که به تب یونجه مبتلا شوند. تب یونجه (واکنش عطسه‌آور همراه با خارش نسبت به گرد و غبار و خز) در کشورهای صنعتی به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. بعضی‌ها این امر را اشتباه می‌دانند که کودکان با طیف کمی از میکروب‌های مختل‌کننده سیستم ایمنی در ارتباط هستند ، اما رژیم غذایی نیز می‌تواند نقش داشته باشد.


مقاله مرتبط: مصرف پروبیوتیک‌ و روغن ماهی در دوره بارداری بروز آلرژی در فرزند را کاهش می‌دهد


برای بررسی این موضوع ، Emma Goksor و همکارانش ،در دانشگاه گوتنبرگ سوئد ، از ۴۰۰۰ والد پیرامون کودکانشان سوالاتی پرسیدند در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی آن‎ها در سنین ۱ سالگی و سال‌ها بعد در ۱۲ سالگی .
مطابق با مطالعات قبلی ، آن‌ها دریافتند کسانی که در مزارع و با حیوانات رشد می‌کنند، ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که به تب یونجه مبتلا شوند. شاید به این علت که در طول دوران کودکی با میکروارگانیسم‌های کمتری مواجه می‌شوند. اما در عین حال آن‌ها متوجه شدند که کودکان یک ساله‌ای که حداقل یک بار در ماه، ماهی می‌خوردند ، تا ۱۲ سالگی، ۳۰ درصد کمتر به تب یونجه مبتلا می‌شوند.


مقاله مرتبط: آیا کودکتان واقعا آلرژی غذایی دارد؟


این ارتباط قبلاً هم ذکر شده است: به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که افراد ۴ ساله اگر در اولین ساله زندگی خود ماهی خورده باشند، ۵۵ درصد کتر به تب یونجه مبتلا می‌شوند. مطالعات دیگر ارتباط بین مصرف زودهنگام ماهی و میزان آسم و اگزما را نشان داده‌اند.
میمی تانگ در موسسه تحقیقاتی کودکان مورداچ در شهر ملبورن استرالیا ، می‌گوید:

جوامعی که مقادیر زیادی ماهی می‌خورند، به طور کلی میزان ابتلای کمتری در بیماری‌های آلرژیک و سایر بیماری‌های التهابی دارند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که در کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از مکمل‌های روغن ماهی استفده می‌کردند ، احتمال ابتلا به آسم ، اگزما و حساسیت غذایی کمتر است. اگر ماهی در مقابل حساسیت‌ها محافظت ایجاد می‌کند، احتمالاً به خاط مقادیر بالای امگا ۳ مومجود در آن است. تصور می‌شود که امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است ، اما رژیم‌های غذایی به طور فزاینده‌ای حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. این‌ها از روغن‌های گیاهی به دست می‌آیند و ممکن است التهاب ایجاد کنند. تغیرات تعادل این اسید‌های چرب می‌تواند به توضیح افزایش حساسیت‌ها در دهه‌های اخیر کمک کند.
تانگ می‌گوید:

ما تصور می‌کردیم مارگارین برای شما خوب خواهد بود زیرا که چربی حیوانی نیست ، اما مشخص شد که در همراهی با امگا ۶ التهاب التهاب ایجاد می‌کند

با این وجود ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که چرا ماهی با حساسیت کمتر در ارتباط است. به عنوان مثال مواد مغذی در ماهیی مانند ویتامین D یا پروتئین‌های خاص ممکن است اثر محافظتی داشته باشند. خوردن ماهی ممکن است نشانه یک زندگی سالم باشد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code