انتشار این مقاله


چگونگی تثبیت خالکوبی‌ها توسط ماکروفاژها، می‌تواند کلید پیشرفت در حذف آن‌ها باشد

محققان در فرانسه کشف کرده‌اند که اگرچه یک خال کوبی ممکن است دائمی باشد، ولی سلول‌های پوستی که رنگدانه تاتو را حمل می‌کنند دائمی نیستند.

محققان در فرانسه کشف کرده‌اند که اگرچه یک خال کوبی ممکن است دائمی باشد، ولی سلول‌های پوستی که رنگدانه تاتو را حمل می‌کنند دائمی نیستند. در عوض، محققان می‌گویند سلول‌ها می‌توانند در هنگام مرگ، رنگدانه را به سلول‌های جدید منتقل کنند. این مطالعه که در ۶ مارس در مجله پزشکی تجربی منتشر شد، راه‌هایی برای بهبود توانایی جراحی لیزر را برای حذف خالکوبی ناخواسته ارائه می‌دهد.

برای سال‌های زیادی، تاتوها با رنگ آمیزی سلول‍‎های فیبروبلاست در لایه درم پوست کار می‌کردند. با این حال، اخیرا محققان پیشنهاد کرده‌اند که ماکروفاژها – سلول‌های ایمنی اختصاصی که در درم قرار دارند – به زخم ناشی از سوزن خال کوبی آسیب می‌رسانند و رنگدانه تاتو را از بین می‌برند، همان طوری که معمولا آن‌ها پاتوژن حمله کننده یا قطعه ای از سلول در حال مرگ را تجزیه می‌کنند. در هر صورت، فرض بر این است که سلول‌های انتقال دهنده رنگدانه دائمی زندگی می‌کنند، واین امکان را ایجاد می‌کنند که خال کوبی برای مدت بیشتر یا کمتری دائمی باشد.


مقاله‌ی مرتبط: تاتو کردن می‌تواند بر عقده‌های لنفی تأثیر بگذارد


گروهی از محققان به رهبری سندین هنری و برنار مالیسن از مرکز Immunologie de Marseille-Luminy یک موش مهندسی ژنتیکی شده ایجاد کردند که به آن‌ها اجازه می داد ماکروفاژهایی را که در درم و برخی دیگر از بافت‌ها وجود دارد، بکشند. در طی چند هفته بعد، این سلول‌ها با ماکروفاژهای جدیدی از سلول‌های پیشرو شناخته شده به عنوان مونوسیت‌ها جایگزین می‌شوند.

محققان دریافتند که ماکروفاژهای پوست تنها نوع سلولی هستند که رنگدانه‌ها را هنگام تتو کردن دم موش‌های صحرایی به خود می‌گیرند. با این حال ظاهر خالکوبی‌ها زمانی که ماکروفاژها کشته شدند، تغییری نکردند. این تیم مشخص کرد که ماکروفاژهای مرده رنگدانه را در محیط اطراف خود رها می‌کنند، و در این محیط در طی هفته‌های بعدی، توسط ماکروفاژهای جدید ایجاد شده از مونوسیت، قبل از اینکه بتوانند پراکنده شوند، گرفته می‌شود.

این چرخه ضبط، آزاد شدن و بازپس گرفتن رنگدانه‌ها به طور مداوم در پوست خالکوبی شده رخ می‌دهد، حتی زمانی که ماکروفاژها در یک تک نفوذ کشته نشوند. محققان یک قطعه پوست خالکوبی شده را از یک موش به دیگری انتقال دادند و دریافتند که پس از شش هفته بیشتر ماکروفاژهای حاوی رنگدانه از حیوان گیرنده، نه حیوان اهدا کننده، مشتق شده بودند.

هنری توضیح می‌دهد:

ما فکر می‌کنیم که وقتی ماکروفاژهای دارای رنگدانه خالص در خلال زندگی بزرگسالان می‌میرند، ماکروفاژهای همسایه رنگدانه‌های آزاد را جذب می‌کنند و از طریق پویایی ، پایداری ظاهر و پایداری مدت طولانی خالکوبی را تضمین می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا خالکوبی بو دارد؟


خالکوبی را می‎توان با پالس‌های لیزری که باعث می شود سلول‌های پوستی بمیرند و رنگدانه خود را آزاد کنند حذف کرد و سپس می‌توان این رنگدانه‌ها را از پوست و از طریق سیستم لنفاوی بدن خارج کرد.

مالیسن می‌گوید:

حذف تاتو توسط ترکیب جراحی لیزر با تخلیه گذرا ماکروفاژهایی که در ناحیه خال کوبی وجود دارد، پیشرفت می‌کند. به عنوان یک نتیجه، ذرات رنگدانه قطعه تولید شده با استفاده از پالس لیزر فورا بازپس گرفته نخواهند شد، وضعیتی که باعث افزایش احتمال دفع آن از طریق عروق لنفاوی می‌شود.

(در واقع پالس لیزر باعث می‌شود رنگدانه‌ها بلافاصله پس از رها شدن بازجذب نشوند و این به سیستم لنفاوی فرصتی می‌دهد تا رنگدانه‌ها را جذب کنند و در نهایت از بدن دفع شوند).

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید