انتشار این مقاله


ساعت تابستانی ممکن است به قیمت جانتان تمام شود!

آمارها نمی‌توانند دروغ باشند!

ساعت تابستانی در حقیقت حذف یک ساعت از روشنایی صبحگاهی برای افزایش یک ساعته نور در هنگام عصر است که در برخی کشورها صرفه‌جویی در نور روز (daylight saving time) نامیده می‌شود. این کار ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد؛ اما هر سال پس از انجام گرفتن این تغییر، بیمارستان‌ها جهشی ۲۴ درصدی را در میزان حملات قلبی گزارش می‌کنند.

این تنها یک تصادف نیست. پزشکان تغییرات عکسی را در پاییز مشاهده می‌کنند. در این هنگام پس از برگشتن ساعت به حالت عادی خود، میزان حملات قلبی همزمان با افزایش در ساعات خواب، ناگهان ۲۱ درصد کاهش می‌یابد. علت این موضوع که چرا کشیدن ساعت به جلو در این حد کشنده است، مختل شدن برنامه خواب است!

محققان تخمین می‌زنند که ساعت تابستانی به طور میانگین ۴۰ دقیقه از میزان خواب ما می‌کاهد. بدن ما به کاهش میزان خواب حتی به مدت یک ساعت بسیار آسیب‌پذیر است. به گفته Matthew Walker، متخصص خواب، این آزمون جهانی که سالانه دو بار انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که بدن ما تا چه حد به این تغییرات ناگهانی حساس است: در پاییز این تغییر به نفع ماست؛ در حالیکه در بهار کشنده است.

وقوع حملات قلبی تنها تا یک روز پس از این تغییر امکان وقوع دارند. این در حالی است که بدن ما تا هفته‌ها نمی‌تواند خود را با این تغییر ناگهانی سازگاری دهد. اشتباهات مرگ‌بار حین رانندگی در جاده‌ها نیز دور از انتظار نیستند. محققان تخمین می‌زنند که تصادفاتی که در اثر این تغییر و خواب آلوده شدن رانندگان در جاده‌های آمریکا رخ داده‌اند، باعث افزایش مرگ‌و‌میر در حدود ۳۰ نفر می‌شود. مغز نیز همانند قلب به این تغییرات کوچک خواب حساس است و توانایی تمرکز کاهش می‌یابد.

عوارض تغییر ساعت، به همین موارد محدود نیست و ممکن است به سکته‌های مغزی بیشتر، آسیب‌های محل کار و افزایش ناگهانی خودکشی‌ها منجر شود. به همین  دلیل است که برخی ایالت‌ها مانند فلوریدا و ماساچوست در پی لغو این تغییر هستند.


مقاله مرتبط:

احتمال حمله قلبی در زمستان بیشتر است!

تغییرات ساعت تابستانی چه تأثیری روی سلامتی دارد؟


چرا تغییر ساعت تابستانی انجام می‌گیرد؟

تغییر ساعت به‌منظور صرفه‌جویی در نور یا همان ساعت تابستانی، نخستین بار هنگام جنگ جهانی اول در آلمان و به عنوان راهی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام گرفت. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که احتمالا این کار هیچ تاثیری بر صرفه‌جویی ندارد؛ اما افزایش روشنایی در عصر ممکن است جرایم را کاهش داده و میزان زمانی را که برای ورزش گذاشته می‌شود، حداقل در برخی مناطق افزایش دهد.

کمتر از نیمی از کشورهای جهان تغییر ساعت را انجام می‌دهند که به قیمت جان برخی از انسان‌ها تمام می‌شود. پس در حالی که در هفته‌های بعدی از افزایش یک ساعته روشنایی در بعدازظهرتان لذت می‌برید، مراقب قلب و کلید خودرویتان باشید!

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید