انتشار این مقاله


هیدروژل با ترشح کند به ایمونوتراپی سرطان کمک می‌کند

ژل تزریقی آزمایشگاه دانشگاه Rice دوز یکنواختی از دارو ها را به سلولهای توموری می خوراند.

ژل تزریقی آزمایشگاه دانشگاه Rice دوز یکنواختی از دارو ها را به سلولهای توموری می خوراند.

یک داروی ایمنی درمانی که در یک هیدروژل آرام منتشر شونده جا داده شده در دانشگاه Rice در همکاری با دانشگاه Texas Health Science Center ( UTHealth)در هوستون کشف شد که به نظر می رسد که اثز بخشی زیادی  بر روی کشتن سلولهای سرطانی دارد.

ژل STIN یک تیپ جدید داروهای ایمنی درمانی به نام محرک ژن اینترفرون که با یک هیدروژل تزریقی که دارو را در یک دوز ثابت منتشر میکند آگونیست است مخلوط می کند تا سیستم ایمنی را برای کشتن سلولهای سرطانی فعال کند. این توسط شیمی دان و مهندس زیستی آزمایشگاه Rice به نام Jeffrey Hartgerink و Simon Young یک استادیار جراحی دهان وماگزیلاری صورتی در UTHealth  ساخته شد.

در روش های کلینیکی، داروهای ایمنی درمانی توانایی های محکم جنگ با سرطان را نشان داده اند. تحقیق همچنین نشان داد که داروها سریع از بدن بیرون می ریزند، و روش های اخیر تزریقات متعدد نیاز دارند.

تحقیق جدید، که در بیومتریال ها به آن پرداخته شده، نشان داد که ژل های پپتید آرام منتشر شونده می تواند به طور مداوم داروهای ایمنی درمانی را به مناطق تومور برای مدت زمان طولانی تحویل دهد.

Hartgerink یک پیشگام در پیشرفت هیدروژل های پپتید چند دامنه ای قابل نصب توسط خود فرد است، که به ماتریکس بیرون سلولی بدن شباهت دارد که رشد سلولها و سیستم های عروقی را برای بهبود بافت تحریک می کند.هیدروژل به حالت مایع تزریق میشود،به حالت نیمه جامد در بدن تبدیل می شود و به آرامی با گذشت زمان از بین می رود.

هیدروژل در مطالعه جدید همچنین وارد سلولها شده، اما زمانی که مهاجمان سلولهای سرطانی هستند، آنان با مشکل مواجه می شوند.داروهای ایمنی درمانی که به نام  دی نوکلئوتید های حلقوی (CDNs)شناخته شده اند در داخل سلولها منتظر آنها هستند.

Hartgerink، یک پروفسور شیمی و مهندسی زیستی ، گفت که تمرکز CDN در هیدروژل مهم است.

او گفت :”روش نرمال تحویل CDN تزریق ساده است، اما این باعث پخش شدن بسیار سریع دارو در بدن میشود و تمرکز آن را در منطقه ی تومور به حد بسیار کمی کاهش می دهد.” “در صورت استفاده از CDN به همان مقدار، روش ژل STIN اجازه می دهد که تمرکز CDN نزدیک تومور برای مدت طولانی در حد بالایی باقی بماند.”

ژل STIN  هم در کشت میکروب در آزمایشگاه هم در داخل بدن مورد مطالعه قرار گرفت.برای قسمت داخل بدن، ۶ گروه از ۱۰ جانور جونده که هر کدام به تنهایی با CDN درمان شدند، کلاژن ها را به تنهایی یا با CDN، MDP یا ژل STIN کنترل کردند.فقط یکی در میان۱۰ حیوانCDN  یا کلاژن با CDN در ۱۰۵ روز نجات یافتند، اما ۶ از ۱۰ حیوان معالجه شده با ژل STIN  نجات یافتند.Hartgerink گفت که این همچنین مقاومت به القای سلولهای سرطانی را ثابت کرد، به این معنا که سیستم ایمنی آنها آموزش دیده اند که به صورت موفق هردو سرطان موجود و سرطان های پیش آمده در آینده را تشخیص و درمان کند.

آزمایشگاه هیدروژلهای معمول بیشتری را تست کرد اما یافت که این غیر ممکن است که همان انتشار کنترل شده را فراهم کند و همچنین در روش های درمانی نتوانست یک سود اضافی بر روش درمانی CDN  فراهم کند.Hartgerink گفت:”هیدروژل MDP یک محیط یکتا برای انتشار CDN فراهم کرد که سایر ژلها نمیتوانند با آن رقابت کنند.”.

او گفت:”CDN که ما در این مطالعه استفاده کردیم اخیرا در روشهای کلینیکی موجود است.” ” ما فکر میکنیم که روش ژل STIN دارای قدرت قابل توجهی برای گسترش دادن حوزه ی این داروی ایمنی درمانی قوی تا یک گستره ی طولانی از سرطانهای پایدار است.”

 

آیدا جاملو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید