انتشار این مقاله


دست مصنوعی واقعی‌تر به کمک ارسال لرزش‌های هماهنگ

بازیابی حس کاینستزیا در عضو قطع‌شده در پی ارسال لرزش‌های هماهنگ‌ به پوست بخش فوقانی بازو یا شانه حاصل شده است.

زمانی که قصد دارید چیزی به دست بگیرید، نیازی نیست تا رسیدن دستتان به آن، به دست خود خیره شوید. در واقع، شما یک حس ذاتی از موقعیت اندام خود و سمت حرکت آن دارید که از گیرنده‌های حسی عضلات و مفاصل تأمین می‌شود. حال این حس و آگاهی از موقعیت بدن خود که تحت عنوان کاینستزیا (kinesthesia) شناخته شده، به طرز زیرکانه‌ای در ساخت اندام‌های مصنوعی به کار گرفته شده است. محققان مؤفق به بازیابی حس کاینستزیا در ۶ فردی که عضوشان قطع شده بود، گشته‌اند. این مؤفقیت در پی ارسال لرزش‌های هماهنگ‌شده به پوست بخش فوقانی بازو یا شانه حاصل شده است. بر اساس گزارش تیم تحقیقاتی، این راهکار بهبود توانایی افراد در احساس موقعیت و کنترل اندام مصنوعی خود ضمن اجرای حرکاتی هم‌‍‌چون چنگ زدن و گرفتن اشیا را به دنبال داشته است.


مقاله‌ی مرتبط: محققان تکنولوژی جدیدی را برای تسریع بهبود زخم یافته‌اند


۶ فردی که در این مطالعه شرکت داشتند، قبلاً جهت سیم‌کشی مجدد اعصاب اندام فوقانی خود تحت جراحی قرار گرفته بودند. هدف از این جراحی آن بود که اعصاب مذکور بتوانند به عنوان پیام‌رسان سیگنال‌های الکتریکی خاص مرتبط با حرکات دست و بازو عمل کنند. از سه نفرشان نیز خواسته شد در حالی که به اندام مصنوعی خود نگاه نمی‌کردند، دست خود را به جسمی استوانه‌ای جهت گرفتن آن نزدیک کنند. زمانی که آزمایش مذکور با دریافت لرزش‌های کاینستزیایی که حس حرکت را تحریک می‌کردند همراه شد، آن‌ها دست خود را طبیعی‌تر به سمت هدف حرکت داده و در اصلاح خطا سریع‌تر عمل می‌کردند.

افراد موردآزمایش هم‌چنین اذعان داشتند حین دریافت لرزش‌ها، احساس کنترل بیش‌تری بر اندام مصنوعی خود می‌کردند. به گفته‌ی نویسندگان مطالعه، آزمایش‌های بیش‌تر و گروه بزرگ‌تری جهت تعیین اثربخشی لرزش‌ها در کمک به فعالیت‌هعای روزمره موردنیاز است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید