انتشار این مقاله


باکتری‌های تخمیرکننده فیبر: درمان دیابت نوع دو

مبارزه علیه دیابت نوع۲ با پیش‌گامی رژیم‌غذایی سرشار از فیبر به زودی موفقیت‌آمیز خواهد شد. پرورش گروه خاصی از باکتری‌های گوارشی در یک رژیم‌غذایی سرشار از فیبرهای متنوع سبب کنترل بهتر قندخون،کاهش وزن و سطح مناسب چربی در افراد با دیابت نوع۲ می‌شود. مطالعات شش ساله نشان می‌دهند که خوردن الیاف بیشتر همراه با رژیم‌غذایی […]

مبارزه علیه دیابت نوع۲ با پیش‌گامی رژیم‌غذایی سرشار از فیبر به زودی موفقیت‌آمیز خواهد شد.

پرورش گروه خاصی از باکتری‌های گوارشی در یک رژیم‌غذایی سرشار از فیبرهای متنوع سبب کنترل بهتر قندخون،کاهش وزن و سطح مناسب چربی در افراد با دیابت نوع۲ می‌شود.

مطالعات شش ساله نشان می‌دهند که خوردن الیاف بیشتر همراه با رژیم‌غذایی می‌تواند سبب بهتر شدن اکوسیستم باکتری‌های کمک کننده به هضم غذا که از اهمیت بالایی برای سلامت انسان است در دستگاه گوارش به خصوص روده بشود.

دکتر لیپینگ-ژائو می‌گوید:این تحقیق ما در حقیقت یک پی‌ریزی است و طبق آن ممکن است فیبرهایی که این گروه از باکتری‌های دستگاه گوارشی را مورد هدف قرار می‌دهد،در نهایت قسمت اصلی رژیم‌غذایی و شیوه درمانی شما بشود.

دیابت نوع۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ضعیف‌کننده است و زمانی اتفاق می‌افتد که پانکراس انسولین کمی بسازد-هورمونی که سبب ورود گلوکز به سلول‌ها می‌شود-یا انسولین تولیدی به خوبی مورد استفاده بدن قرار نگیرد.


مقاله مرتبط:درمان فشرده‌ی دیابت نوع۲ امیدوارکننده ظاهر شده است


دیابت نوع2در دستگاه گوارش ما باکتری‌هایی وجود دارند که کربوهیدرات‌ها را مثلاً در فیبرها می‌شکنند و تغییر می‌دهند و زنجیره‌های کوتاه اسیدچرب ایجاد می‌کنند که این زنجیره‌ها سلول‌های پوشاننده روده را تغذیه کرده،التهاب را کاهش داده و به کنترل اشتها کمک می‌کنند. کمبود زنجیره‌های کوتاه اسیدچرب در بدن با دیابت نوع۲ و برخی بیماری‌های دیگر در ارتباط است.

بسیاری از مطالعات بالینی نشان داده‌اند که افزایش فیبر در رژیم‌غذایی می‌تواند دیابت نوع۲ را کاهش دهد اما میزان تاثیر آن به دلیل کم بودن اطلاعات در مورد درک مکانیسم می‌توان داز شخصی به شخص دیگر تغییر کند.

 آزمایشات انجام شده

دکتر ژائو و همکارانش برای بررسی بهتر این تحقیق بیماران دارای دیابت نوع۲ را در دو گروه دسته‌بندی کردند. گروه شاهد تنها توصیه‌های رژیم غذایی را دریافت کردند. گروه تحت درمان هم رژیم‌غذایی حاوی انواع زیادی از فیبر های غذایی را دریافت کردند که همزمان رژیم‌غذایی اصلی و روزانه خود که تامین انرژی را در این افراد به عهده داشت، نیز دریافت می‌کردند. هر دو گروه داروی کمک‌کننده به کنترل قندخون را دریافت کردند.

رژیم غذایی با فیبر بالا حاوی دانه های جامد، داروهای سنتی چینی دارویی حاوی فیبر های رژیمی و پری‌بیوتیک ها است که رشد باکتری‌های روده‌ای تولید کننده اسید چرب کوتاه را افزایش می دهد. بعد ۱۲ هفته بیمارانی که رژیم غذایی غنی از فیبر داشتند کاهش بیشتری در میانگین قند خون خود نشان دادند. سطح قندخون ناشتا نیز در آنها سریعتر کاهش پیدا کرده و وزن بیشتری نیز از دست دادند.

جالب است بدانید که از ۱۱۴ نوع باکتری روده‌ای تنها ۱۵ مورد با مصرف بیشتر الیاف ترویج می‌یافتند و همین ۱۵ مورد بودند که در بهبود سلامت نقش داشتند.
پس از افزایش سطوح اسید چرب اشباع بوتیرات و استات، با افزایش رژیم غذایی فیبردار، آنها به عنوان سویه های غالب در روده تبدیل شدند.
این اسیدچرب‌ها محیطی تقریباً اسیدی را در روده ایجاد کردند که باعث کاهش جمعیت باکتری های مضر شد و منجر به افزایش تولید انسولین و کنترل قند خون شد.

این مطالعه از وجود یک میکروبیوتایپ روده به عنوان یک رویکرد تغذیه ای جدید برای جلوگیری و کنترل دیابت نوع ۲ خبر می‌دهد.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید