انتشار این مقاله


استفاده‌ از گوشی‌های آیفون‌ قدیمی در جراحی مغز!

شاید در لحظه اول خنده‌دار به نظر برسد اما استفاده از گوشی‌های هوشمند در جراحی‌ها می‌تواند مزایای بسیاری دارد.

در بیشتر موارد شما ترجیح می‌دهید پزشکتان قبل از این که جمجمه شما را باز کند گوشی هوشمندش را کنار بگذارد و بیشتر مواقع نیز حق دارید. اما اگر گوشی همراه پزشکتان بخشی حیاتی از وسایل کیت جراحی باشد چطور؟


مقاله مرتبط: جراحی مغز بدون بیهوشی


براساس مقاله‌ای که در تاریخ ۱۳ مارس امسال در Journal of Neurosurgery منتشر شد، جراحان مغز در برزیل شروع به استفاده از گوشی‌های آیفون قدیمی به جای دوربین‌های فیلمبرداری گران و بزرگ در تجهیزات جراحیشان کردند. استفاده‌های معمول آن‌ها را به نظاره نشستند و آن را دوست داشتند.

آن طور که این نویسندگان می‎‌نویسند، در حقیقت این تعویض با گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود جراحی‌هایی خاص با حداقل تهاجم ارزان‎تر، موثرتر شوند و یاددهی آن به جراحان تازه کار آسان‌تر باشد. این شیوه حتی می‌تواند یک راه‌حل ارزشمند برای کشورهایی باشد که زیرساخت‌‎‌هایشان نمی‌تواند تجهیزات پزشکی گران قیمت را فراهم آورد.

همکار نویسنده این مطالعه موریسو مندل، دکتر در دانشکده پزشکی سائوپائولو، در بیانیه‎‌ای گفت: هدف اولیه‌ی ما کاهش هزینه‌های ست‌های فیلمبرداری‌ نورواندسکوپیک بود. در پایان ما به روشی جدید و قابل فهم‌تر برای انجام این روند دست پیدا کردیم.

مندل و همکارانش چندین بار دوربین گوشی‌های هوشمندشان را در جراحی‌های نورواندوسکوپیک امتحان کردند. به خصوص طی روند‌هایی که شامل ایجاد یه حفره کوچک در بینی، دهان یا سر بیمار و استفاده از اندوسکوپ (لوله‌ای انعطاف پذیر و بلند) برای به کار بردن دوربین و سایر لوازم جراحی از میان برش می‌شد.

به طور معمول این شیوه نیازمند یک دوربین فیلمبرداری نازک و دراز است که از میان اندوسکوپ بلرزد و درون سر بیمار را به تصویر بکشد. این دوربین تصاویر را به مانیتوری که در میزی در کنار جراح قرار دارد انتقال می‌دهد. در واقع جراحان به جای نگه به سمت پایین که بیمارشان قرار دارد به مانیتور کنارشان نگاه می‌کنند.

در این مطالعه جدید، این نویسندگان آیفون‌هایی (مدل ۴،۵ و۶) را بر روی اندوسکوپ کار گذاشتند و از آداپتور ویژه‌ای استفاده کردند. آن‌ها با استفاده از این دستگاه، بر روی مغز ۴۲ بیمار جراحی انجام دادند. این سیستم به جراحان اجازه می‌داد که همچنان تمرکزشان به سمت پایین یا به عبارتی بیمار باشد و به جای این که در حین جراحی به مانیتور نگاه کنند، به صفحه گوشیشان نگاه کنند. همچنین با متصل کردن گوشی به اینترنت جراحان می‌توانند به صورت زنده تصاویر را به جای دیگری بفرستند و با این کار به طور مثال اعضای دیگر گروه در اتاقی دیگر خواهند توانست جراحی را مشاهده کنند.

براساس گفته نویسندگان، همه‌ی این ۴۲ جراحی با موفقیت همراه بوده است و هیچ گونه عوارض مرتبط با کاربرد گوشی‌های هوشمند دیده نشده است. علاوه بر این، جراحانی که شروع به استفاده از گوشی‌های هوشمند در اندوسکوپ کرده‌اند تصمیم گرفته‌اند که دیگر به شیوه قردادی فعلی برنگردند.

این نویسندگان می‌گویند که با این که ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما استفاده از گوشی‌های هوشمند در جراحی‌ها مزایای بسیاری دارد. براساس این مقاله کیفیت نمایش بالای این گوشی‎‌ها دید عالی‌ای از محل جراحی فراهم می‌آورد و و با صفحه لمسی به موقع می‌تواند آن را با دست کنترل کرد. گوشی‌های هوشمند نسبت به تجهیزات فیلمبرداری اندوسکوپیک استاندارد ارزان‌تر و قابل حمل‌تر هستند. همچنین نویسندگان اضافه کردند که نیازی به یک مخزن انرژی خارجی نیست و اگر جراحی طول بکشد جراح به سادگی می‌تواند باتری گوشی همراه را بدون اختلال در روند دوباره شارژ کند.

بنابراین اگر جراح شما دست از آیفونش نمی‌کشید اذیتش نکنید، ممکن است به جهت ساده و موثرتر کردن جراحی باشد. با این حال اگر در حال نگاه کردند سریال Grey’s Anatomy با آن بود احتمالا شما با یک مشکل مواجه هستید!

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید