انتشار این مقاله


درمان خانگی زردی دندان‌ها

درمان خانگی زردی دندان‌ها طبیعی است که با افزایش سن از سفیدی دندان‌ها کم شود. بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان هایشان به راه حل های خانگی روی می‌آورند. اما چه روش هایی اثربخش اند؟ در اینجا ۱۱ راه را بررسی میکنیم. حقایقی درباره دندان های زرد وقتی مینای روی دندان از بین برود، […]

درمان خانگی زردی دندان‌ها

طبیعی است که با افزایش سن از سفیدی دندان‌ها کم شود. بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان هایشان به راه حل های خانگی روی می‌آورند. اما چه روش هایی اثربخش اند؟

در اینجا ۱۱ راه را بررسی میکنیم.

حقایقی درباره دندان های زرد

  • وقتی مینای روی دندان از بین برود، دنتین دندان که زرد رنگ است خود را نشان می‌دهد.
  • یک راه آسان برای کاهش تغییر رنگ دندان ها مسواک زدن منظم است.
  • به طور طبیعی وقتی افراد پیر می‌شوند، رنگ دندان های آنها به آرامی عوض می‌شود.

۱۱ راه برای سفید کردن دندانها

در اینجا به ۱۱ راه خانگی سفیدکردن دندان ها اشاره میکنیم که می‌توانند جایگزینی برای روش های سفیدسازی که دندان پزشکان پیشنهاد می‌کنند باشند.

  1. مسواک زدن منظم

مهم ترین نکته این است که بعد از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند شراب قرمز، بلوبری، قهوه و چغندر که رنگ دندان ها را تغییر می‌دهند مسواک بزنید.

در اینجا به نکاتی درباره مسواک زدن اشاره می‌کنیم:

  • روزانه ۲ الی ۳ بار مسواک بزنید.
  • هر دفعه ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید.
  • مطمئن شوید که همه سطوح دندان را مسواک زده اید.
  • از حرکات چرخشی حین مسواک زدن استفاده کنید.
  • از مسواک زدن لثه ها بپرهیزید یا آنها را بسیار آرام مسواک بزنید.
  • مطمئن شوید دندان های انتهایی دهان را نیز مسواک زده اید
  1. خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده می‌توانند به سفید شدن دندان ها و کاهش زردی آنها کمک کنند. این خمیر دندان ها محتویات قوی تری نسبت به خمیر دندان های معمولی دارند و لکه های روی دندان ها را بهتر تمیز می‌کنند.

خمیردندان های سفید کننده حاوی مواد سفید کننده نیستند، بلکه حاوی مقدار کمی کاربامید پروکسید (پراکسید اوره) یا هیدروژن پروکسید هستند که به سفید شدن دندان ها کمک می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، خمیردندان های سفید کننده به طور معمول یک تا دو درجه دندان هارا سفید می‌کنند.

  1. روکش دندان

برخی دندان‌پزشکان روکش دندان را پیشنهاد می‌کنند، اما راه حل خانگی آن نیز موجود است. روکش دندان میتواند یک تا دو درجه دندان ها را سفید کند.

در این روش سفید سازی دندان یک روکش روی دندان ها قرار میگیرد که شامل ژل سفید کننده است. این ژل روزانه ۲ تا ۴ ساعت روی دندان ها را می‌پوشاند.

توجه به این نکته که این محصولات ۱۰ درصد کاربامید پروکسید داشته باشند نیز مهم است. زیرا مقدار مجاز آن طبق سازمان ADA این مقدار است.

  1. نوار سفید کننده

نوار های سفیده کننده پلاستکی حاوی لایه ای از ژل پراکسید هستند که روی سطح دندان ها قرار می‌گیرند.

نوار های سفیدکننده بسیاری در دسترس است که هرکدام نحوه استفاده خود را دارند. اما معمولا اینگونه است که روزانه دو بار و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه باید به کار گرفته شوند.

نوار های سفید کننده میتوانند دندان ها را به میزان ۱ تا دو درجه سفید کنند. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد مدرکی برای موثر تر بودن نوار های سفید کننده نسبت به ژل پراکسید ۱۰ درصد یافت نشد. استفاده از ژل کاربامید پراکسید ۱۰ درصد توسط سازمان ADA پیشنهاد شده است.

  1. دهانشویه های سفید کننده

دهانشویه های سفید کننده دندان نیز راه دیگری برای سفید کردن دندان ها هستند. آنها دارای منابع اکسیژن دار مانند هیدرژن پراکسید هستند. این واکنش ها باعث از بین رفتن لکه ها می‌شوند.

استفاده از دهانشویه های سفید کننده روزانه دو بار(هر بار یک دقیقه) و به مدت سه ماه باعث سفید شدن دندان ها به میزان ۱ تا ۲ درجه می‌شود.

  1. زغال فعال

خمیردندان هایی که حاوی زغال فعال هستند به از بین بردن لکه های دندان ها کمک می‌کنند.

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که زغال می‌تواند به پاک کردن لکه های روی دندان ها کمک کند. اما هنوز به تحقیقات بیشتری برای فهمیدن میزان پاک کنندگی آن نیاز است.

خمیردندان های زغالی باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند. پاک کردن لکه های ناشی از خمیردندان زغالی از ناحیه گردن دندان ها ممکن است سخت باشد.

  1. جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

استفاده از خمیردندانی که حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید باشد می‌تواند زردی دندان ها را کم کند. شما می‌توانید این خمیردندان را در خانه با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری جوش شیرین با دو قاشق غذاخوری هیدروژن پر اکسید درست کنید!

  1. ویتامین C

تحقیقاتی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کمبود ویتامین C می‌تواند باعث بدتر شدن پریودنتیت شود که از باکتری های دندان و لثه ساخته شده اند. این ساختار ها به تغییر رنگ دندان ها کمک می‌کنند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که وجود ویتامین C میتواند تغییر رنگ دندان ها را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری برای فهمیدن اثر ویتامین C بر سفیدی دندان ها نیاز است.

  1. آنزیم میوه

آنزیم های میوه ای موجود در خمیردندان ها می‌توانند با تغییر رنگ دندان ها مبارزه کنند.

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که خمیر دندان های حاوی شیره انبه و آناناس به پاک کردن لکه ها از روی دندان ها کمک می‌کنند.

  1. سرکه سیب

اگر سرکه سیب به مقدار کم مصرف شود، میتواند لکه ها را از روی دندان ها پاک کند و دندان ها را سفید تر کند.

مطالعاتی در سال ۲۰۱۴ اثر سفیدکنندگی دندان سرکه سیب را نشان داد. البته لازم به ذکر است که این مطالعات روی حیوانات انجام شد.

اگه سرکه سیب زیاد مصرف شود می‌تواند منجر به آسیب دیدن سطح دندان ها شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر سفید کنندگی سرکه سیب نیاز است. ضمنا سرکه سیب باید کم و با احتیاط مصرف شود.

  1. روغن نارگیل

در سال ۲۰۱۵ طی تحقیقاتی روشن شد که شستشوی دهان با روغن نارگیل میتواند برای کاهش پلاک های لایه سطحی دندان ها موثر باشد. این پلاک ها زرد میشود و روغن نارگیل از این طریق مانع زردی دندان ها و کاهش زردی می‌شود.

 

چرا دندان ها زرد میشوند؟

هر چه سن افراد زیاد میشود، مینای سفید دندان ها فرسوده شده و از بین میرود و بافت کلسیمی زیرین خود را نشان می‌دهد. این لایه زرد رنگ دنتین نام دارد.

دندان ها ممکن است به این دلایل زرد شوند :

  • موادی روی دندان ها لکه ایجاد کنند
  • ایجاد پلاک های زرد رنگ روی دندان ها
  • فرسودگی مینای دندان

جلوگیری از مورد آخر کمی سخت است، زیرا بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. اما میتواند از ایجاد لکه ها جلوگیری کرد با پرهیز از مواردی مانند :

  • قهوه
  • شراب قرمز
  • چغندر
  • بلوبری
  • سیگار کشیدن
  • جویدن توتون و تنباکو

پلاک های به وجود آمده روی دندان با موارد زیر کاهش میابد :

  • پرهیز از مواد غذایی بسیار قندی
  • مسواک زدن منظم
  • استفاده از دهانشویه

سخن پایانی

  • زرد شدن دندان ها با افزایش سن امری طبیعی است.
  • کاهش تغییر رنگ دندان ها از طریق پلاک ها با مسواک زدن منظم و پرهیز از برخی غذا ها ممکن است.
  • برای سفید کردن دندان ها، راه های خانگی گفته شده را امتحان کنید. بهترین راه برای سالم نگه داشتن دندان ها، رژیم غذایی سالم و بهداشت مرتب دندان هاست.

 

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید