انتشار این مقاله


مزایای سرخس دم اسبی: ضد پیری، استحکام پوست

این گیاه با اسم‌هایی مانند شیشه پاک‌کن، هپوریس رسمی، scouring rush و چمن‌تراشی نامیده می‌شود.

این گیاه با اسم‌هایی مانند شیشه پاک‌کن، هپوریس رسمی، scouring rush و چمن‌تراشی نامیده می‌شود. (horsetail (Equisetum arvense، یک گیاه چند ساله است که حاوی “سیلیکون” زیست‌فراهم، که نوعی ماده‌ی معدنی مورد نیاز بدن برای مفاصل انعطاف‌پذیر، پوست درخشان و استخوان‌های قوی است.

کمی در مورد خود گیاه

horsetail، خاک مرطوب و ماسه‌ای را که در آب و هوای معتدل، در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و همچنین در آب و هواهای مشابه در اروپا و آسیا یافت می‌شود، دوست دارد. این گیاه بیش از یکصد میلیون سال حیات داشته‌است و در جنگل‌های اواخر پالئوزوئیک غالب شده‌بود. در فصل بهار، ساقه شبیه مارچوبه است، که در اوایل تابستان پژمرده و قهوه‌ای می‌شود و به ساقه‌های سبز که نازک و شبیه دم اسب هستند، منشعب می‌شود.

این گیاه، مدتی طولانی است که برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است؛ سابقا توسط یک پزشک رومی توصیه شده و در کتاب مقدس طب سنتی چینی ذکر شده‌است. پزشک یونانی، Claudius Galenus برای اولین بار کاربردش را ثبت کرد و گیاه‌شناس انگلیسی Nicholas Culpepper در قرن هفدهم از این گیاه در انواعی از روش‌های درمانی مانند درمان زخم‌ها استفاده کرد.
در گذشته، horsetail به عنوان دیورتیک (ادرارآور) استفاده می‌شد تا جریان خون را افزایش دهد و همچنین برای درمان عفونت‌ها و آرتریت و اختلالات سیستم تنفسی هم استفاده می‌شد. آمریکایی‌های بومی و حتی چادرنشینان امروزی نیز برای تمیز کردن ظروف آشپزی از آن استفاده می‌کنند.


مقاله مرتبط: باکتری‌های روی سطح بدن می‌توانند ما را در برابر سرطان پوست ایمن سازند


مزایای این گیاه برای پوست

آن‌چه باعث می‌شود horsetail در جهان زیبایی برجسته شود، گزارشاتی با این موضوع است که این گیاه شامل سیلیکون بیشتری به فرم سیلیس و اسیدهای سیلیسیم نسبت به هر گیاه دیگر، به شکل بسیار قابل جذب توسط بدن است. سیلیکون از مواد معدنی ضروری برای سلامتی انسان است که همچنین دومین عنصر فراوان (پس از اکسیژن) در پوسته زمین است. (این را با “سیلیکون” که ماده‌ای مصنوعی (ساخته‌ی دست بشر) که از سیلیکون و سایر مواد شیمیایی مشتق شده‌است و کاربردهای صنعتی دارد، اشتباه نگیرید.)

در داخل بدن انسان، سیلیکون برای استحکام عروق خونی، اندام‌ها، پوست، مو و استخوان‌ها مهم است و به فرم و قابلیت ارتجاع و انعطاف‌پذیری همه‌ی بافت‌های همبند کمک می‌کند.

 در این‌جا تنها نگاهی سریع به برخی از مزایای دیگر horsetail می‌اندازیم:

  • ظاهری مقاوم‌تر و راسخ‌تر را ترویج می‌دهد
  • خاصیت پاک‌کنندگی آن به کوچک شدن ظاهر منافذ بزرگ کمک می‌کند و ظاهر پوست را مطلوب می‌کند
    بافت پوست را با اثر مرطوب‌کنندگی بهبود می‌بخشد
  • مناسب برای پوست حساس
  • منبع طبیعی مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم، روی، منگنز، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2) ، نیاسین (ویتامین B3) و ویتامین C
  • فعالیت آنتی‌اکسیدانی از عوامل استرس‌زای محیطی محافظت می‌کند
  • دارای انواع بیوفلاوونویدها است
  • Horsetail برای پوست مزایای زیادی دارد که ما آن را در کرم ضد پیری چشم، اسکراب صورت Ayurvedic، چای ترکیبی زیبایی، روغن گیاهی صورت برای پوست نرمال و ترکیبی و پوست‌های چرب به کار می‌بریم.
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید