انتشار این مقاله


باورهای نادرست و افسانه‌های سلامتی (بخش دوم)

برخلاف تصور عده‌ی بسیاری از مردم، نوشیدن روزانه‌ی ۸ لیوان کلید سلامتی نیست؛ فراموش کردن پوشیدن لباس‌‌های گرم در روزهای سرد باعث مریضی نمی‌شود؛ حتی حاملگی ۹ ماه دقیق به‌طول نمی‌انجامد. افسانه‌ها و باورهای نادرست مربوط به سلامتی اغلب به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از این باورهای نادرست می‌پردازیم. روزانه […]

برخلاف تصور عده‌ی بسیاری از مردم، نوشیدن روزانه‌ی ۸ لیوان کلید سلامتی نیست؛ فراموش کردن پوشیدن لباس‌‌های گرم در روزهای سرد باعث مریضی نمی‌شود؛ حتی حاملگی ۹ ماه دقیق به‌طول نمی‌انجامد.

افسانه‌ها و باورهای نادرست مربوط به سلامتی اغلب به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از این باورهای نادرست می‌پردازیم.


روزانه باید حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید

waterfrompitcherpouredintoglass-jpg-653x0_q80_crop-smart

این باور نادرست نخستین بار درسال ۱۹۴۵ آغاز شد؛ زمانی که اعلام شد یک فرد بزرگسال باید روزانه حدود ۲.۵ لیتر آب، درحدود ۸ لیوان، مصرف کند. پس از آن، محققان با کمک رسانه‌ها سعی در تفهیم این موضوع داشتند که بیشتر این مقدار از طریق غذاها و سایر مواد خوراکی به بدن می‌رسند. با این‌حال، عده‌ی زیادی از مردم همچنان بر این باورند که نیاز است روزانه ۸ لیوان آب را به شکل مستقیم مصرف کنند.


مو و ناخن‌ها پس از مرگ به رشد خود ادامه می‌دهند

54feee16e846b-fix-nail-problems-orig-master-1

برای مدت زیادی، پزشکان نمی‌توانستند رشد مو و ناخن‌هارا پس از مرگ انکار کنند، اما نمی‌توانستند دلیلی منطقی نیز برای آن بیابند.
پس از مرگ، پوست بدن شروع به خشک شدن می‌کند و سایر بافت‌های نرم بدن جمع می‌شوند، در نتیجه با عقب کشیده شدن پوست اطراف ناخن، طول آن بلندتر به نظر می‌یابد. همین اتفاق درمورد موها نیز رخ می‌دهد.


درصورت اصلاح موها با تیغ، موهایی با سرعت رشد بالاتر و ضخامت بیشتر جایگزین آن‌ها می‌شوند

stubble-face-161018

این باور نادرست ممکن است بر اثر تجربه‌‌ی فردی هرکس پدید آید؛ در پروژه‌ای کلینیکی که در سال ۱۹۲۸ انجام شد، مشخص شد تفاوتی در سرعت رشد، ضخامت یا رنگ موهای اصلاح شده و غیراصلاح شده وجود ندارد. تحقیقات جدیدتر نیز به این قضیه دست یافته‌اند.
هنگامی که پس از اولین اصلاح به موهای خود دقت می‌کنید، ممکن‌است متوجه شوید که موهای جدید فاقد لبه‌ای تیز هستند. این موضوع باعث بیشتر دیده شدن ضخامت آن‌ها شود و یا تیره‌تر دیده شدن رنگ آن‌ها ممکن است به این علت باشد که این موهای جدید هنوز درمعرض نورخورشید یا عوامل محیطی دیگر قرار نگرفته اند.


سوپ مرغ، غذایی مناسب همه‌ی بیماری‌هاست

Bowl of clear chicken soup with noodle and vegetables

اولین غذایی که برای هر بیمار آماده می‌شود، با احتمال زیادی سوپ مرغ خواهد بود. اما آیا تاثیری در روند بیماری دارد؟
متاسفانه پاسخ ‘نه’ می‌باشد. این ترکیب خوشمزه از مرغ و سبزیجات، بیشتر جنبه‌ی روانی دارد و به علت باور عمومی، می‌تواند با تلقین موجب بهترشدن بیمار شود.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید