انتشار این مقاله


از کودکان آمریکایی خواسته شد تا یک دانشمند را نقاشی کنند؛ نتایج جالب بود

در دهه‌ی ۱۹۷۰، زمانی که از کودکان آمریکایی خواسته شد تا یک دانشمند را نقاشی کنند، کمتر از یک درصد آن‌ها، یک زن را کشیدند. طبق تحقیقات جدید دانشگاه Northwestern، پنج دهه بعد، زمانی که از کودکان آمریکایی خواسته شد تا همان کار را انجام دهند، یک سوم آن‌ها یک دانشمند زن را کشیدند. این روند […]

در دهه‌ی ۱۹۷۰، زمانی که از کودکان آمریکایی خواسته شد تا یک دانشمند را نقاشی کنند، کمتر از یک درصد آن‌ها، یک زن را کشیدند. طبق تحقیقات جدید دانشگاه Northwestern، پنج دهه بعد، زمانی که از کودکان آمریکایی خواسته شد تا همان کار را انجام دهند، یک سوم آن‌ها یک دانشمند زن را کشیدند.
این روند خوش حال کننده نشان می‌دهد که هر چه زنان بیشتری در حوزه علم وارد می‌شوند و در رسانه‌ها برجسته می‌شوند، کلیشه‌های مرتبط با این که علم عمدتا بین مردان است به طور قابل توجهی تضعیف می‌شوند.

نویسنده‌ی اصلی، David Miller، یکی از کاندیداهای دکترای روانشناسی در شمال غربی، گفت: “با توجه به این تغییر در کلیشه‌ها، دختران ممکن است اکنون آزادتر از قبل در زمینه‌ی علم فعالیت داشته باشند.”

“مطالعات پیشین نشان داده اند که این کلیشه‌های جنسیتی علمی می‌تواند میزان علاقه‌ی دختران را به فعالیت‌ها و حرفه‌های مرتبط با علم شکل دهد.”

این مطالعه‌ی برجسته اولین بررسی سیستماتیک و خلاصه‌ای از تحقیق “Draw-A-Scientist” است.

برای این که بهتر متوجه شوید که چگونه کلیشه‌های مربوط به دانشمندان در طول زمان تغییر کرده است، مطالعه‌ی اخیر، نتایج حاصل از ۷۸ مطالعه‌ی “Draw-A-Scientist” ایالات متحده را که شامل بیش از ۲۰،۰۰۰ کودک آمریکایی از K تا ۱۲ ساله بود، ترکیب کرد.

در اولین مطالعه که بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۷ انجام شد، کمتر از یک درصد از نزدیک به ۵۰۰۰ کودک تصویری شبیه به یک زن را کشیدند.

در عوض، آثار هنری آن‌ها تقریبا منحصر به مردان در حال کار در آزمایشگاه با روپوش آزمایشگاهی سفید، عینک و دستکش بود.

با این حال در مطالعات انجام شده بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۶، مشخص شد که ۲۸ درصد از کودکان به طور متوسط ​​یک دانشمند زن را نقاشی می‌کنند.
نتایج بهتر این که هم دختران و هم پسران دانشمندان زن بیشتری را در طول زمان کشیدند، گرچه که دختران جوان بیش از پسران جوان دانشمندان زن نقاشی کردند.

دانشمندان زن

Alice Eagly، همکار نویسنده، گفت: “نتایج ما نشان می‌دهد که کلیشه‌های کودکان تغییر می‌کنند، زیرا نقش زنان و مردان در جامعه تغییر می‌کند.”

“در مطالعات اخیر کودکان هنوز هم بیشتر دانشمندان مرد را نقاشی می‌کنند، اما چون که زنان در برخی زمینه‌های علمی هنوز هم اقلیت هستند این انتظار از قبل وجود دارد”.

محققان همچنین کنجکاو بودند تا دقیقا مشخص کنند که چه زمانی کودکان آمریکایی کلیشه‌های جنسیتی درباره دانشمندان را در ذهن خود ایجاد می‌کنند.

آن‌ها دریافتند که کودکان آمریکایی با حدود ۵ سال سن، درصد تقریبا برابری از دانشمندان زن و مرد را نقاشی می‌کنند. اما در دوران ابتدایی و متوسطه، تمایل به نقاشی دانشمند مرد، شروع به شکل گرفتن و افزایش شدید با سن می‌کند.

این کودکان بزرگ‌تر همچنین بیشتر سایر کلیشه‌های دقیق مانند روپوش آزمایشگاهی سفید و عینک را به تصویر کشیدند.

نتایج نشان می‌دهد که کلیشه‌های علمی با بزرگ شدن کودک شناخته می‌شوند و هر چه کودکان بالغ‌تر می‌شوند، همراه با کودکان رشد می‌کنند.

David Uttal، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: “این تغییرات در طول دوران کودکی احتمالا منعکس کننده‌ی قرار گرفتن کودکان در معرض دانشمندان مرد بیشتر در طول دوران رشد است.”

خبر خوب؟ اگر این کلیشه‌ها از طریق مشاهده آموخته شوند، می‌توانند از طریق مشاهدات نیز تغییر کنند.

Uttal گفت: “برای ایجاد تغییرات فرهنگی، معلمان و والدین باید کودکان را با نمونه‌های متعددی از دانشمندان زن و مرد در بسیاری از زمینه‌ها مانند دوره‌های علمی، نمایش‌های تلویزیونی و گفتگوهای غیر رسمی رو به رو کنند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید