انتشار این مقاله


قرص‌های کنترل حاملگی باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شوند

قرص‌های خوراکی پیشگیری کننده از بارداری منجر به افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک می‌شوند.

طبق نوشته متخصصان استروک Loyola Medicine در مجله MedLink Neurology در  ۳ ژانویه ۲۰۱۸ ؛ قرص‌های خوراکی پیشگیری کننده از بارداری منجر به افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک می‌شوند. اما این میزان خطر در میان زنانی که هیچ ریسک فاکتور دیگری برای سکته مغزی ندارند بسیار اندک است.

طبق نوشته نورولوژیست‌ها، Sarkis Morales-Vidal وJosé Biller، قرص‌های کنترل حاملگی خطر استروک‌های هموراژیک را افزایش نمی‌دهد. استروک‌های ایسکمیک، که حدود ۸۵ درصد از همه سکته مغزی را تشکیل می‌دهند، توسط لخته‌های خونی ایجاد می‌شود.

استروک‌های هموراژیک با خونریزی در مغز ایجاد می شود.

برای توضیح این که چرا قرص‌های خوراکی پیشگیری کننده از بارداری منجر به افزایش خطر سکته مغزی ایسک می‌شوند چندین مکانیزم پیشنهاد شده است. از جمله این موارد افزایش فشار خون و افزایش انعقاد خون می‌باشد. (به طوری که بیشتر احتمال ایجاد لخته رخ می‌دهد.)

هنگام تجویز داروهای ضد بارداری هورمونی، پزشکان باید نوع و دوز استروژن یا پروژسترون و طریقه مصرف را در نظر بگیرند. (مانند نوع قرص یا زمان آن ) دکتر مورالس و بیلر نوشتند:

«داروهایی ایده آل هستند که کمترین دوز استروژن و پروژسترون را که در جلوگیری از بارداری مؤثر است، دارا می‌باشند و در عین حال حداقل عوارض جانبی را دارند.»

برای سلامتی زنان جوان و عدم تحدید خطر استروک برای آنان بهتر است بدانیم که خطر سکته مغزی در استفاده از قرص‌های خوراکی پیشگیری بسیار اندک است.

طبق بیان دکتر Morales و Biller :

«با این وجود، در زنانی که عوامل خطر دیگری برای سکته مغزی وجود دارد؛ خطر ایجاد شده توسط قرص های خوراکی نیز در اکثر موارد بیشتر به نظر می‌رسد. به این دلیل استفاده از قرص ضد بارداری خوراکی باید متوقف شود.»

این عوامل خطر شامل فشار خون بالا، مصرف سیگار و سردردهای میگرنی، مخصوصا میگرن‌های  اختلالات حسی به نام aura می‌باشند. (مانند چشمک زدن نور و سوزش در دست یا صورت)

با‌این حال،زنان همیشه نمی‌توانند به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند. یک مطالعه قبلی بیان می‌کند که، در میان زنان با یک یا بیشتر از یک عامل خطر سکته مغزی، تنها به ۱۵ درصدشان یاد آوری می‌شود که از قرص خوراکی کنترل بارداری استفاده نکنند و فقط ۳۶ درصد به یاد می‌آورند که گفته شده نباید استفاده کنند. ۱۵ درصد زنان هنوز هم از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند، گرچه گفته می‌شود که آن‌ها را متوقف کنند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ما نیازمند بهبود مشاوره‌های پزشکی و جلب رضایت بیمار هستیم.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید