انتشار این مقاله


سیگاری‌ها رژیم‌غذایی بدتری نسبت به بقیه دارند

افراد سیگاری رژیم غذایی بدتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند. بر اساس پژوهشی که در ژورنال BMC Public Health در دسترس عموم قرار داده شده است. Dr Jacqueline Vernarelli از دانشگاه Fairfield٬ Connecticut و Dr R. Ross MacLean از دانشگاه Yale داده‌های حاصل از ۵۲۹۳ بیمار آمریکایی را بررسی کردند. نتایج به دست‌آمده نشان داد سیگاری‌‌ها به طور متوسط […]

افراد سیگاری رژیم غذایی بدتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند. بر اساس پژوهشی که در ژورنال BMC Public Health در دسترس عموم قرار داده شده است.

Dr Jacqueline Vernarelli از دانشگاه Fairfield٬ Connecticut و Dr R. Ross MacLean از دانشگاه Yale داده‌های حاصل از ۵۲۹۳ بیمار آمریکایی را بررسی کردند. نتایج به دست‌آمده نشان داد سیگاری‌‌ها به طور متوسط  در هر روز ۲۰۰ کالری بیش‌‌تر مصرف می‌کردند. گرچه نسبت به افراد غیرسیگاری وعده‌های غذایی کوچکتری مصرف می‌کردند.

Dr Vernarelli می‌افزاید:

رژیم‌غذایی سیگاری‌ها تراکم انرژی بالایی دارد٬ بدان معنا که وعده‌های غذایی کوچک‌تر با ارزش غذایی بالاتری مصرف می‌کنند. برعکس غیرسیگاری‌ها غذایی بیشتر با کالری کم‌تر مصرف می‌کردند.

پژوهشگران دریافتند٬ افرادی که تا به حال سیگار استعمال نکرده بودند٬ ۱.۷۹ کالری به ازای هر گرم غذایی که میخوردند٬ دریافت می‌کردند. این میزان برای افرادی که هر روز سیگار می‌کشیدند٬ و افرادی سیگاری که به طور روزانه مصرف‌ ‌نمی‌کردند یه ترتیب ۲.۰۲ و  ۱.۸۹ kcal/g بود.

این اعداد نشان داد حتی افرادی که مصرف سیگار را ترک کرده بودند٬ نسبت به افرادی که هرگز سیگار مصرف نکرده بودند٬ میزان کالری بیشتری دریافت می‌کردند. ولی با این حال نسبت به افرادی سیگاری به طرز قابل‌توجهی کم‌تر انرژی غذایی دریافت می‌کردند. این پژوهش نشان می‌دهد سیگارکشیدن هر چند اندک٬ بالقوه با کیفیت پایین رژیم‌غذایی مرتبط است.

داده‌های مربوط به این رژیم غذایی مملو از کالری افراد سیگاری٬ که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفت کم‌تر شامل میوه‌ها و سبزیجات می‌شد. پس متعاقبا میزان ویتامین سی دریافتی ‌آن‌ها نیز کم‌تر بود. نویسندگان معتقدند این کمبود می‌تواند عملا این افراد را در معرض خطر بیش تر (مانند٬ سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی) قرار دهد.

آن‌ها هم‌چنین معتقدند رژیم‌غذایی کم‌انرژی می‌تواند به پیش‌گیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار کمک کند.

Dr Vernarelli این‌گونه شرح می‌دهد:

ما با استفاده از منابع می‌دانیم نگرانی درمورد افزایش وزن یکی از موانع اصلی ترک سیگار می‌باشد. و هم‌چنین می‌دانیم رژیم‌های حاوی انرژی بالا رابطه‌ی مستقیمی با وزن بیش‌تر دارند. نتایج ما نشان داد اظهارکردن ارزش انرژی غذایی می‌تواند روشی مناسب برای اعمال در برنامه‌ بزرگ‌تر ترک سیگار باشد.

محققان از داده‌های مربوط به ۵۲۹۳ نفر که در نظرسنجی مرکز ملی سلامت و ارزیابی شرکت کرده بودند٬ بهره بردند. برنامه‌ای که برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه کودکان و بالغین در ایالات‌متحده‌آمریکا طراحی شده بود. داده‌های تغذیه‌ای براساس یاد‌‌اوری ‌آن‌چه شرکت‌کنندگان در طی شبانه‌روز گذشته خورده‌ بودند به دست ‌آمد. داده‌های خالص مربوط به تراکم‌ انرژی (kcal/g) پس از درنظر ‌گرفتن سن٬ جنسیت٬ نژاد٬ وضعیت تحصیلی٬ منزلت اجتماعی٬ فعالیت‌بدنی و BMI به دست آمد.

هشدار نویسندگان در مورد بهره‌گرفتن از داده‌های اظهارشده توسط شرکت‌کنندگان ممکن است بر خطاهای ناشی از به‌ یاد‌اوری دلالت کند. ماهیت مقطعی این پژوهش امکان تعمیم نتایج درمورد رابطه علت-معلولی رژیم‌غذایی و سیگار را فراهم نمی‌کند.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید