انتشار این مقاله


محدودیت کالری ممکن است به وسیله تغییر خواب باعث افزایش طول عمر شما شود

اکثرا کاهش کالری هایی که شما می خورید ممکن است طول عمرتان را افزایش دهد و اکنون برای چرایی این حرف یک ایده داریم. یک مطالعه که در آن مردم ۱۵٪ کالری کم تری نسبت به حالت عادی خوردند، یافته است که کم خوردن روی آن چه برای بدن طی خواب اتفاق می افتد تاثیر […]

اکثرا کاهش کالری هایی که شما می خورید ممکن است طول عمرتان را افزایش دهد و اکنون برای چرایی این حرف یک ایده داریم. یک مطالعه که در آن مردم ۱۵٪ کالری کم تری نسبت به حالت عادی خوردند، یافته است که کم خوردن روی آن چه برای بدن طی خواب اتفاق می افتد تاثیر دارد.

مطالعات زیادی یافته اند که محدودیت کالری، طول عمر حیواناتی از جمله کرم ها، حشرات، موش و حتی میمون ها را افزایش می دهد. یافته ها باعث شدند تا چند هزار نفری از مردم از حد پیشنهاد شده روزانه حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد کالری کم تری بخورند به امید این که بیشتر و سالم تر زندگی کنند و شواهدی  وجود دارد که بعضی از مردم سطوح کلسترل و گلوکز بهتری دارند.

کاهشی قابل توجه در متابولیسم Janine Zdemir / EyeEm

برای بررسی بیشتر این موضوع لین ردمن از مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتن در لوییزیانا و همکارانش رژیم های غذایی نرمال و از لحاظ  کالری محدود شده را به صورت تصادفی به ۵۳ بزرگسال اختصاص دادند. برای ۲ سال، ۳۴ نفر از این افراد ۱۵٪ کالری کم تری خوردند در حالی که دیگران هرچه قدر که می خواستند غذا خوردند.

رژیم غذایی از لحاظ  کالری محدود شده، به نظر می رسید که باعث برخی اثرات جالب شده است. درسال دوم از مطالعه، آن‌هایی که کالری های کم تری می خوردند یک کاهش شگفت انگیز و نمایشی در میزان متابولیکی شبانه آن ها و همچنین یک کاهش کوچک اما مهم و ویژه در دمای شبانه بدن آن ها نشان داده شد. به گفته ردمن متابولیسمی که در طی خواب سنجیده شد ۱۰٪ کاهش پیدا کرد.


مقاله‌ی مرتبط:  آیا کاهش کالری سرعت پیری را کم می‌کند؟


استرس کم تر سلولی

آنالیز نمونه های خون نشان داد که این افراد ۲۰٪ کم تر استرس اکسیداتیو سلولی را تجربه کرده اند- آسیب به سلول به وسیله محصولات جانبی متابولیسم ایجاد می شود. آسیب به DAN و سلول که به وسیله استرس اکسیداتیو ایجاد می شود گمان می‌رود نشانه های کلیدی سالخوردگی است.

ردمن فکر می کند که رژیم غذایی کم کالری بدن را به سمت داشتن میزان استراحت متابولیکی کم تر هدایت می کند. این ممکن است یک مکانیسم تکاملی برای ذخیره انرژی باشد؛ زمانی که غذا کمیاب است همانطور در حیواناتی که در خواب زمستانی به سر می برند دیده می شود.

اLuigi Fontan از دانشگاه واشنگتن می‌گوید این مطالعه برای اولین بار پاسخ انسان ها به محدودیت کالری به وسیله کاهش در میزان استراحت متابولیکی را نشان می دهد. اما او می گوید این کاهش در متابولیسم به صورت ضروری منجر به آن چه باعث طول عمر دراز در حیواناتی که رژیم غذایی محدود شده از لحاظ کالری دارند نمی شود. او گمان می‌کند تغییرات در چگونگی احساس سلول ها از در دسترس بودن غذا بیشتر مهم به نظر می رسد.

هر چند حتی اگر این روش در انسان‌ها به خوبی عمل کند محدودیت کالری برای همه نیست. اولا برنامه ریزی غذایی بسیار محتاطانه ای نیاز دارد و اثرات جانبی می تواند شامل کاهش میل جنسی و احساس سرما باشد.

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید