انتشار این مقاله


دلایل استفاده سالمندان از ویتامین های غیر کار آمد!

دو سوم سالمندان از ویتامین‌ها استفاده می‌کنند. اما بر طبق نظر کارشناسان بیشتر آن‌ها اثرگذاری چندانی ندارند.

دو سوم سالمندان از ویتامین‌ ها استفاده می‌کنند. اما بر طبق نظر کارشناسان بیشتر آن‌ها اثرگذاری چندانی ندارند. حال گذری بر نحوه‌ و مقدار مصرف صحیح این مکمل‌ها می‌زنیم.

تجارت ویتامین در ایالات متحده آمریکا بسیار رونق یافته است. آمریکایی‌ها سالانه میلیاردها دلار برای هزینه‌های مربوط به ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی صرف می‌کنند.

مصرف‌کنندگان اصلی این مکمل‌ها اغلب سالمندان هستند. برطبق سرشماری سال ۲۰۱۳ حدود ۶۸% سالمندان آمریکایی از این مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مکمل‌های غذایی؛ حقیقت تا خیال!


تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۷ مشخص کرد که ۲۹ درصد سالمندان از ۴ یا تعداد بیشتری مکمل‌غذایی استفاده می‌کنند. با وجود این‌که ویتامین‌ها اغلب مفید هستند، شواهد اندکی وجود دارد مبنی بر اینکه ویتامین‌ها به عنوان محافظ در مقابل بیماری‌های مزمن عمل می‌کنند.

USPSTF (نیروی کار پیشگامان ایالات متحده) استفاده منظم از هرنوع مولتی ویتامین را توصیه نمی‌کند. به طور قطعی دشوار است که دلایل وابستگی به ویتامین‌ها را کتمان کرد، اما با گذری به داروخانه‌ها درمی‌یابیم که مکمل‌های متعددی به سالمندان عرضه می‌شود.

دکتر Tanya Gure متخصص بیماری‌های داخلی و روانکاو افراد مسن در مرکز پزشکی Wexner  اظهار می‌کند:

هنگامی که بیمارانم را ویزیت می‌کنم، اغلب یک بروشور تبلیغاتی به همراه دارند. افرادی که بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند، اطلاع می‌دهند که در پی محصولی هستند که مزایای زیادی داشته و از آنچه که تجویز می‌کنم تعجب می‌کنند. محصولات ویتامینی اغلب مواد مفیدی برای سراسر بدن هستند. سالمندان باید هوشیار باشند که این قرص‌ها صرفا مکمل بوده و معجزه سلامتی نیستند. تأکید بسیاری برای بازاریابی در سالمندان وجود دارد. من از صحبت با بیمارانم متوجه شده‌ام که باید راه کارآمدی در این زمینه پیدا کنم. به خودی خود فکر می‌کنم که مبلغان سعی دارند با هدف قرار دادن کاهش حافظه در سالمندان، آن‌ها را به استفاده از مکمل‌های ویتامینی سوق دهند. همچنین در مورد افزایش تحرک، کاهش درد و بهبود توانایی فرد برای حفظ استقلال عملکرد در هنگام راه رفتن اشاره‌ای شده است. این‌ها افرادی هستند که سعی دارم بیشتر بر روی آن‌ها بررسی انجام دهم.


بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین در سنین بالا


دلایل اصلی

Gure می‌گوید بیمارانی که از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند، تمایل دارند نگرش درستی در موردش داشته باشند. این افراد سلامت خود را در اولویت قرار داده و فعالیت‌هایی جهت اصلاح الگوی زندگی انجام می‌دهند. وی اشاره کرد که استفاده از مکمل‌های ویتامینی بهترین و تنهاترین راه برای بهبود سلامتی نیست.

بر اساس گفته‌های دکتر Gure:

مثال زدن احتیاج به مهارت شناخت عملکرد دارد. بسیاری از بیماران سعی کمی‌کنند از فراموشی خاطرات جلوگیری کنند. بر همین اساس من بر عواملی تأکید می‌کنم که از این فراموشی جلوگیری کند. من به آنان اطمینان خاطر می‌دهم. زیرا من یک متخصص روانکاو هستم. آن‌ها می‌توانند حافظه‌ی خود را محک بزنند و بداند که در آخرین بررسی ما نگرانی وجود نداشته است.

بخش دیگری از فرآیند آموزش شامل تجزیه‌ی ترکیبات منحصر به فرد در مکمل‌های ویتامینی است. مد نظر قرار دادن یک هدف خاص، از مصرف مکمل‌های نامناسب جلوگیری می‌کند.

دکتر Gure خاطر نشان کرد:

من اغلب از تعدادی افرادی که از مکمل‌های ویتامینی نسخه‌دار استفاده می‌کنند، تعجب می‌کنم. بنابراین گاهی اوقات تأکید می‌کنم که مصرف کنندگان بر اساس فوایدی که قرص دارد، در مصرف آن‌ها تجدید نظر کنند.

معایب و مزایا

با اینکه مصرف مولتی‌ویتامین‌ها توصیه شده است، با این وجود بایستی بی‌خطر باشند. عوارض جانبی پیچیده‌ای در رابطه با مصرف مولتی‌ویتامین‌ها وجود دارد. این عوارض در هنگام مصرف بیش‌از حد یا مصرف توسط سالمندان اهمیت زیادی دارد.

مشابه تمامی مشکلات سلامتی، بهترین رویکرد برای مصرف کنندگان مشورت با پزشک است.

دکتر Gure می‌گوید:

ما به صورت دوره‌ای سطوح ویتامینی را بررسی می‌کنیم. بسیاری از موارد سمیتشان مشاهده می‌شود. اگر مقدار از سطح تعیین شده پیشی گرفت، ممکن است سمی شود. چنانچه مقدار ویتامین در بدن به نهایت خود رسید از مصرف کننده می‌خواهیم که دیگر استفاده از آن را ادامه ندهد.

بسیاری از مواد در مکمل‌های ویتامینی یا پوشش ژله‌ای آن یافت می‌شوند. این مواد می‌توانند تهوع‌آور باشند یا بر اشتها تأثیر گذاشته و کاهش وزن را در پی داشته باشند.

با وجود این مشکلات رژیم‌های هدفمند ویتامینی هنوز هم مفید هستند.

Gure اقرار کرد که بسیاری از سالمندان با کمبود آهن رو به رو هستند و مکمل‌های آهن‌دار به رفع این کمبود کمک می‌کنند.

وی افزود:

یک روش مراقبت رایج از سلامتی این است که از هر مولتی‌ویتامینی که دارای آهن است به صورت روزانه استفاده کنید. این ماده می‌تواند بسیار خوب عمل کند.

بسیاری از دزهایی که به صورت روزانه تجویز می‌شوند بسیار اثرگذار هستند. در صورت دریافت دز بیش‌تر فرد را خطر زیادی تهدید نمی‌کند.

انتظارات معقول

همان‌گونه که ذکر شد، مکمل‌های ویتامینی ذاتا خطرناک نیستند. به دلیل دارابودن عناصر می‌تواند از بدن محافظت کنند.

موضوع مهم این است که داروهای ویتامینی معجزه نیستند. آن‌گونه که هستند به نظر می‌رسند: مکمل‌هایی برای زندگی سالم

Gure گفت:

من به عنوان یک پزشک می‌گویم هدف ما مراقبت از سلامت بیماران در مسیر درست است. بسیار مهم است که بیمار با هدف‌های موجود در شواهد توازن داشته باشد. بنابراین سعی ما این است که با آموزش درست به بیماران، به آن‌ها کمک کنیم که راه اصولی و علمی را برای مصرف مکمل انتخاب کرده و تحت تأثیر آگهی‌ها اقدام به انتخاب نا کارآمد نکنند.

 

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید