انتشار این مقاله


ارتباط ویتامین B12 و آکنه

ممکن است این ویتامین ساختار ژنتیکی باکتری صورتی که موجب التهاب‌های سریعی می‎‌شود که با تشکیل جوش در ارتباط است را تغییر دهد.

ویتامین B12 به فراوانی در گوشت، محصولات لبنی و مکمل‌هایی که برای بهبود کارکرد مغز و رهایی از آنمی مصرف می‌شوند وجود دارد. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، ممکن است این ویتامین ساختار ژنتیکی باکتری صورتی که موجب التهاب‌های سریعی می‎‌شود که با تشکیل جوش در ارتباط است را تغییر دهد.

برخلاف بسیاری از چیزهایی که می‌شناسیم آکنه محدود به نوجوانان نیست. در حقیقت، آکنه اکثر ما را در بعضی از برهه‌های زندگی درگیر می‌کند و تخمین زده می‌شود ۸۰ درصد افراد ۱۱ تا ۳۰ سال در سرتاسر جهان گاهی اوقات آن را تجربه کرده‌اند. بدشانس‌ها در دهه‌ی چهل و پنجاه زندگیشان نیز با این توده‌ها و برآمدگی‌های ناخوشایند دست و پنجه نرم می‌کنند و بدترین بخش ماجرا این است که علی رغم رایج بودن غیرقابل انکار این مسئله دانشمندان واقعا چیز زیادی در مورد علل آکنه و چگونگی پیشگیری یا درمان آن نمی‌دانند.

برای بررسی این موضوع هویینگ لی، داروساز مولکولی در دانشگاه لس آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا، و همکارانش تصمیم گرفتند براساس تحقیقی از شش دهه قبل‌تر که سطح بالای ویتامین  B12  و نمونه‌های دارای این مشکل را به هم ارتباط می‌داد، بر روی سطوح بالا ویتامین B12 به عنوان یک عامل ممکن تمرکز کنند.


مقاله‌ی مرتبط: قرص‌های جدید ویتامین ب ۳ خطر حمله‌ی قلبی را تا ۲۵% کاهش می‌دهد


او در گفتگو با آریلی دوهیمی راس در The Verge در سال ۲۰۱۵ گفت:

به دفعات گزارش شده افرادی که B12 مصرف می‌کنند به آکنه مبتلا می‌شوند.

اولین کاری که آن‌ها کردند شناسایی مسیر مولکولی بود که ویتامین B12 در باکتری‌های پوستی آکنه‌های پروپینوباکتریوم ایجاد می‌کند و آن را در افرادی با پوست خوب و افرادی که پوستی مستعد آکنه داشتند مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که مسیر بیوسنتز ویتامین B12 در آکنه‌های پروپینوباکتریوم در افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی با پوست سالم به طور مشخصی تنظیم پایینی دارد.

سپس آن‌ها تصمیم گرفتند اثر مصرف افزایش یافته B12 از منابع دائمی را بر سطوح تولید طبیعی B12 در این باکتری‌های پوستی آزمایش کنند. آن‌ها از ده داوطلب با پوست سالم و تمیز خواستند که تزریق B12 داشته باشند.

جنیفر اباسی به LiveScience گزارش کرد:

این محققان تایید کردند که مکمل B12 بیان ژن‌های پی.آکنه که در سنتز این ویتامین دخالت دارد را سرکوب می‌کند. در حقیقت، بیان این ژن‌ها به سطحی مشابه بیماران آکنه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین به نظر می‌رسد با مصرف ویتامین B12 اضافه، ما به باکتری‌های پوستمان اجازه می‌دهیم که تولید آن را کاهش دهند که این کار منجر به عدم تعادلی می‌شود که  می‌تواند ما را برای ابتلا به آکنه مستعدتر کند.


مقاله‌ی مرتبط: دلایل استفاده سالمندان از ویتامین های غیر کار آمد!


براساس این مقاله که در Science Translational Medicine منتشر شده یکی از شرکت‌کنندگان با پوست سالم یک هفته بعد از قطع تزریقات ویتامین B12 دیگر به آکنه مبتلا نشد. زمانی که لی و گروهش بیان ژن باکتری پی.آکنه را بررسی کردند، دریافتند که شرایطش ۱۴ روز پس از تزریق در شرکت‌کنندگان با پوست سالم مشابه داوطلبان مبتلا به آکنه بود.

گروه این یافته‌ها را با انجام تستی آزمایشگاهی که در آن B12 به باکتری‌های پی.آکنه‌ اضافه می‌شد، دنبال کردند. به گزارش  LiveScience، این باکتری مسئول تولید ترکیباتی به نام پروفیرین است که به عنوان محرک نوعی التهاب شناخته می‌شود که طبق مطالعات قبلی با ظهور آکنه‌های شدید در ارتباط است.

لی به دوهمی راس در The Verge گفت:

این هیجان‌انگیز است که ما ارتباطی بالقوه بین ویتامین B12 و آکنه از طریق باکتری‌های پوستی یافتیم.

حال قبل از این که تصمیم به توقف مصرف مکمل‌ها و حذف تمامی چیزهایی که سرشار از B12 است مانند ماهی، گوشت، ماکیان، تخم‌مرغ و شیر بگیرید به خاطر داشته باشید که این یک مطالعه در ابعاد کوچک بوده و هنوز چیزی نیست که بخواهد دنبال شود جز این که به نظر می‌رسد ویتامین B12 یک کاندید جذاب برای مطالعه بیشتر است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید