انتشار این مقاله


آیا خنده می‌تواند زندگی ما را بهتر کند؟ محققان می‌گویند بله

آیا شوخ بودن می‌تواند به حل مشکلات کمک کند؟ آیا خنده واقعا بهترین دارو است؟

چرا پروفایل های دوست داشتنی طنز آمیز، آیتم های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند؟ آیا شوخ بودن می‌تواند به حل مشکلات کمک کند؟ آیا خنده واقعا بهترین دارو است؟

شوخ طبعی و “زندگی خوب” به نظر می‌رسد دست به دست هم داده‌اند. به نظر می‌رسد افراد شوخ طبع به آسانی از جهان می‌گذرند. مقالات تجاری و انجمن گفتگوی تجاری شوخ طبعی را به عنوان کلید عملکرد موثر در محل کار تعیین می‌کنند. وب‌سایت برای کشور آفریقایی اریتره حتی طنز را به عنوان یک منبع فوق العاده برای حل مشکلات، و حمایت کننده‌ای از سلامت جسمی و عاطفی توصیف می‌کند.

«طنز، کمدی و رفتار مصرف کننده»، مقاله‌ای از Caleb Warren، استادیار بازاریابی در کالج مدیریت UA Eller؛ Adam Barsky از دانشگاه Melbourne و A. Peter McGraw از دانشگاه Colorado’s Leeds School of Business، می‌باشد. این مقاله فراتر از تبلیغات به نظر می‌رسد تا مشخص کند چگونه و چه زمانی طنز به مردم در رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کند.

این مقاله، که در آینده در مجله Consumer Research منتشر خواهد شد، اهداف مردم را به سه دسته گسترده تقسیم می‌کند: اهداف مربوط به خوشی ولذت (به حداکثر رساندن لذت و به حداقل رساندن درد )؛ اهداف سودمندگر (بهینه سازی رفاه بلند مدت) و اهداف اجتماعی (برخوردهای خوب با دیگران). محققان بینش‌ها را از روانشناسی، مدیریت، زبان شناسی، انسان‌شناسی، پزشکی و علوم اعصاب ادغام کرده‌اند تا چارچوبی را ارائه دهند که خلاصه دانش فعلی علمی در مورد شوخ‌طبعی است.


مقاله مرتبط: چرا خنده بهترین مسکن برای درد است؟


نویسندگان ادعا می‌کنند که درک طنز (خنده و سرگرمی) کمک می‌کند تا مردم با حس تجربیات بیشتر شبیه دیدن یک فیلم یا شام خوردن در یک‌ رستوران احساس بهتر و دلپذیرتری داشته باشند. همچنین تجارب منفی مثل رفتن به کار دندانپزشکی یا انتظار در پشت خط، کمتر ناخوشایند باشد. به اشتراک گذاشتن یک خنده همچنین می‌تواند به مردم کمک کند که پیوند برقرار کنند و روابط‌شان بهتر شود.

اما درک طنز همیشه نتیجه ی سودآور نیست؛ مثلا  در مواقع تصمیم گیری یا مسائل مربوط به سلامت. برای مثال، خندیدن مردم را خلاق‌تر می‌کند ولی همچنین موجب بی‌دقتی بیشتر نیز می‌شود. به طور مشابه، دیدن یک فیلم کمدی ممکن است به کسی کمک کند تا مشکلات عاطفی‌اش مانند افسردگی یا اختلال اضطرابی بهبود یابد. اما شواهد کمی وجود دارد که طنز به سرطان و یا حتی سرماخوردگی کمک می‌کند.

به طور مشابه، تولید کمدی (تلاش برای خنداندن دیگران) گاهی به مردم برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند ولی بعضا از آن‌ها را دور می‌کند. برای مثال، گفتن یک ‌جوک می‌تواند حواس مردم را پرت کند ولی همچنین می‌تواند باعث مهم جلوه کردن یک پیغام شود.

یک نتیجه قابل توجه از مقاله این است که اثرات تولید کمدی بستگی به نوع جوکی دارد که مردم می‌گویند؛ و همچنین اینکه آیا این جوک واقعا باعث خنده مخاطب می‌شود. گفتن جوک‌های توهین آمیز کمتر موجب کمک به مردم در مقابله با از دست دادن یا حرکت به یک تعامل اجتماعی بی دست و پا می‌شود نسبت به جوک‌هایی در مورد آب و هوا و یا ایجاد یک چیز سرگرم کننده است. اما جوکی درباره آب و‌ هوا که هیچ کس به آن نمی‌خندد نیز کمک‌کننده نیست.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید