انتشار این مقاله


چگونه روده‌ی شما می‌تواند از چیزی که هستید، باهوش‌تر نشان‌تان دهد

روده‌ی شما کاری می‌کند تا باهوش‌تر از آنچه هستید، به‌نظر برسید! روده ها با داشتن نوعى حافظه در دسترس، هزينه را به حداقل ميرسانند.  همه‌ی ما در لحظاتی از زندگی احساس گرسنگی کرده‌ایم، ولی آیا توضیحی علمی برای این پدیده وجود دارد؟ یا ممکن است ارزشی پنهان در پشت این احساس ناخوشایند وجود داشته باشد؟ […]

روده‌ی شما کاری می‌کند تا باهوش‌تر از آنچه هستید، به‌نظر برسید! روده ها با داشتن نوعى حافظه در دسترس، هزينه را به حداقل ميرسانند. 

همه‌ی ما در لحظاتی از زندگی احساس گرسنگی کرده‌ایم، ولی آیا توضیحی علمی برای این پدیده وجود دارد؟ یا ممکن است ارزشی پنهان در پشت این احساس ناخوشایند وجود داشته باشد؟ یافته‌های حاصل از مطالعه‌ای جدید بیان می‌دارد که روده‌‌ به ما کمک می‌کند تصمیم‌های درست گرفته و زیرک‌تر از چیزی که واقعا هستیم با مسائل روبرو شویم.

از زمان افلاطون، به ما آموخته شده که ما مخلوقاتی منطقی و بسیار برتر از حیوانات هستیم و احساسات و امیال ما نیز براساس تمثیل مشهور افلاطون، مانند اسبی سرکش‌اند که فضایل ما باید آنها را با کمک دلایل منطقی رام کنند. ولی هرچه در حوزه علوم شناختی پیشرفت می‌کنیم و چیزهای بیشتری درمورد مغز و دیگر اعضای بدن می‌فهمیم، درمی‌یابیم که هیچ چیزی فراتر از حقیقت نمیتواند وجود داشته باشد.

تحقیقات علوم اعصاب نشان می‌دهند که بیشتر تصمیمات ما احساسی هستند، نه منطقی (باوجود اینکه تلاش‌های ما برای توجیه کردن افعالمان نسبتا زیرکانه هستند). و مغز مستعد ابتلا به بسیاری از تعصبات است که تصمیمات ما را بدون اطلاع خودمان تحت تاثیر قرار می‌دهند.


مقاله‌ی مرتبط: مغز آکبند: چرا بیشتر افکاری که بدون زحمت به ذهن خطور می‌کنند، نادرست اند؟


درنتیجه باوجود اینکه ما دوست داریم با این فکر خودمان را فریب بدهیم که از نظر عقلی بسیار پیچیده و به مراتب برتر از حیوانات آدم‌نما هستیم، تحقیق جدید مستندات زیادی را برخلاف این تصور نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی جدید آشکار ساخت نه تنها ما مشترکات بسیار بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنیم با حیوانات داریم، بلکه احساسات اساسی مثل گرسنگی، نقش ویژه‌ای در تصمیمات ما ایفا می‌کنند.

درحقیقت، این تحقیق- که توسط دانشمندان دانشگاه اگزتر انگلستان انجام شد- توضیح می‌دهد که روده‌ی ما قابلیت ذخیره‌ی حافظه را دارد و احساس گرسنگی می‌تواند به عنوان میانبری برای اتخاذ تصمیمات پیچیده و حساب شده عمل کند. این قابلیت با عنوان “احساس روده‌ای” شناخته می‌شود.
دانشمندان با استفاده از یک مدل کامپیوتری پیچیده‌ که شانس زنده‌ماندن حیوانات را در محیط هایی که دسترسی به غذا در نوسان است و درندگان در کمین نشسته‌اند تعیین می‌کند، به این نتیجه رسیدند . یافته های آنان در مجله‌یProceedings of the Royal Society B منتشر شد.

راهی ارزان‌تر برای تصمیم‌گیری

این مدل آشکار کرد اگر حیوانات تصمیمات خود را منحصرا براساس اشارات فیزیولوژیکی بگیرند-برای مثال، احساس گرسنگی که علامت می‌دهد چقدر از منابع انرژی باقی‌مانده- شانس زنده‌ماندن آنها تقریبا به اندازه‌ی حیواناتی است که از منابع شناختی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

اگرچه ایده‌ی شناخت حیوانی شاید برای برخی عجیب به نظر برسد، یک حقیقت مستند است که به طور گسترده توسط محققین پذیرفته شده است و مطالعه‌ی جدید به ما کمک می‌کند بینش عمیق‌تری نسبت به چگونگی حل مسائل توسط حیوانات به دست آوریم.

با یک مثال درک بهتری از نتایج این مطالعه پیدا می‌کنیم. فرض کنید یک حیوان(یک گوزن) در موقعیتی قرارگرفته است که پارامترهای زیادی را مانند غذای در دسترس و مکانش و درنده‌ای که اطراف اوست، شامل می‌شود. به بیانی دیگر گوزن می‌خواهد غذا بخورد ولی شیری در بیشه‌‌های کنار آن کمین کرده‌است.

اطلاعاتی ازقبیل ” آخرین باری که من سعی کردم دقیقا از کنار این شیر غذا بدزدم، چه اتفاقی افتاد” می‌تواند به گوزن در گرفتن این تصمیم که بهترین کار چیست، کمک کند. اما جمع کردن چنین اطلاعاتی از منظر تکامل می‌تواند گران تمام شود.

همکار نویسنده، پروفسور John McNamara، از دانشگاه ریاضیات بریستول، می‌گوید “اگر منابع زیادی برای باهوش بودن هزینه شوند، انتخاب طبیعی راه ارزان‌تری برای تصمیم‌گیری‌ها خواهد‌یافت.” و این راه ارزان‌تر، داشتن شکل ساده‌ی فیزیولوژیکی از “حافظه” است که در روده‌های ما مستقر شده”. پروفسور در ادامه بیان می‌کند “توانایی استفاده از حالات داخلی مانند گرسنگی به عنوان حافظه، نیاز ما را برای نمو مغزهای بزرگ کاهش می‌دهد.”


مقاله‌ی مرتبط: مولکولی که هورمون گرسنگی را بلوکه می‌کند، می‌تواند درمانی جدید برای دیابت باشد


گرسنگی همراه با عصبانيت و اعتماد به روده‌ها

اینجا دکتر Andrew Higginson، مولف ارشد مطالعه، توضیح می‌دهد که این یافته‌ها چه معنا و مفهومی برای انسان‌ها دارند. او بیان می‌کند” اکثر ما گاهی بخاطر گرسنگی، عصبانی می‌شویم. گرسنگی احساسات ما را جریحه‌دار می‌کند و رفتار ما را تغییر می‌دهد. مدل ما چرایی وجود رابطه بین روده و تصمیمات را توضیح می‌دهد. گرسنگی می‌تواند به عنوان یک حافظه به ما بگوید که غذای چندانی در اطراف وجود ندارد. این عملکرد برای پاسخ مناسب در حیات وحش مهم است. فایده‌ی چنین حافظه‌ای این است که حیوانات از جمله نوع انسان، شاید در ظاهر، حجم بالایی از اطلاعات را در مغز خود پردازش می‌کنند، اما در حقیقت فقط دارند از روده‌هایشان پیروی می‌کنند.”

محققان همچنین متصورند که احساسات دیگر نقشی مشابه با گرسنگی ایفا می‌کنند و در آن خاطرات نیز ممکن است کدگذاری شده، به حیوانات در تصمیم‌گیری‌های سریع و هوشمندانه که در حیات وحش بسیار مفیدند، کمک کنند.

به بیان دیگر، دستاورد اصلی این مطالعه شاید این باشد که چیزی با عنوان غریزه‌ی روده‌ای وجود دارد که انسان‌ها به آن اعتماد زیادی دارند. این می‌تواند راهی ساده، سریع و مقرون به صرفه برای تصمیم‌گیری باشد که طبیعت به ما و حیوانات مشابه ما بخشیده است.

همچنین این فایده را دارد که باعث شود شما در برابر همکارتان باهوش‌تر از چیزی که هستید ظاهر شوید. اگر همکارانتان از شما پرسیدند چگونه به چنین راه حل فوق‌العاده‌ای برای مشکل کاری خود دست یافتید، هرگز به آنها نگویید فقط با پیروی از روده‌تان! شما همواره می‌توانید به منابع مغزی خود دست یافته و توجیهات پسا‌منطقی را از آن بیرون بکشید.

محمد نقوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید