انتشار این مقاله


آیا سرما واقعاً موجب بیماری می‌شود؟

به همه‌ی ما گفته‌شده‌است که “خوب خودتو بپوشون وگرنه سرما میخوری!”. اما علم می‌گوید که سرما‌خوردگی به‌وسیله‌ی ویروس سرما‌خوردگی منتقل می‌شود، نه هوا. درواقع براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ییل، ممکن است این شایعات تاحدی درست باشند. از چندین دهه پیش، پژوهشگران دریافته‌اند که ویروس سرما‌خوردگی در محیط‌های سرد – مثل حفرۀ بینی – بهتر […]

به همه‌ی ما گفته‌شده‌است که “خوب خودتو بپوشون وگرنه سرما میخوری!”. اما علم می‌گوید که سرما‌خوردگی به‌وسیله‌ی ویروس سرما‌خوردگی منتقل می‌شود، نه هوا. درواقع براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ییل، ممکن است این شایعات تاحدی درست باشند.

از چندین دهه پیش، پژوهشگران دریافته‌اند که ویروس سرما‌خوردگی در محیط‌های سرد – مثل حفرۀ بینی – بهتر تکثیر می‌شوند. الن فاکسمن استاد‌یار دانشکدۀ پزشکی ییل می‌گوید:

“دلیل این کار از مدت‌ها پیش به‌صورت یک راز باقی مانده‌بود. دانشمندان نمی‌دانستند که در دمای پایین، ویروس‌ها بهتر کار می‌کنند، یا سیستم ایمنی بدتر کار می‌کند؛ کسی نتوانسته به نتیجه برسد.”

فاکسمن و همکاران او درباره ایمنی ذاتی -که در همه‌ی سلول‌ها حضور دارد – و نحوه‌ی پاسخ دهی آن به دماهای مختلف، زمانی که ویروس سرما‌خوردگی حضور دارد، مطالعه کردند. در آزمایشگاه، آن‌ها سلول‌های راه‌های هوایی موش‌ها را آزمایش کردند و دریافتند که سیستم ایمنی در دما‌های پایین‌تر اینترفرون کمتری تولید می‌کند و به ویروس اجازه می‌دهد بیشتر شکوفا شود!

در مطالعه‌ای که امسال منتشر‌ شد، دانشمندان به نتایج تاییدشده‌ای در سلول‌های انسانی دست‌یافتند. دردمای گرم‌تر مرکز بدن، ایمنی ذاتی که رشد ویروس‌ها را متوقف می‌کند، فعال‌تر است و آنزیمی که تکثیر ژنوم ویروس را کاهش می‌دهد بهتر کار می‌کند. اکنون تیم تحقیقاتی سعی می‌کند تا مکانیسم دفاعی بدن برای سرکوب ویروس سرما‌خوردگی را بهتر درک‌کند.

درحالی‌که پوشاندن بینی‌تان با شال برای گرم نگه‌داشتن آن ممکن‌است شما را از سرما‌خوردگی حفظ کند، فاکسمن توصیه می‌کند در وهله اول با شستن دست‌ها، شما میکروب ها را به چشم‌ها، بینی یا دهانتان منتقل نمی‌کنید. او می‌گوید:

“اگر ویروس در بینی شما نباشد، نمی‌تواند عفونتی ایحاد کند.”

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید