انتشار این مقاله


این نور درمانی می‌تواند روزی درد مزمن را از بین ببرد

فقط با یک لرزش در یک نور ممکن است یک روز درد برخی از بیماران مبتلا به دردهای مزمن را تسکین داد.

تحقیقات اولیه در حیوانات نشان می‌دهد، فقط با یک لرزش در یک نور ممکن است یک  روز درد برخی از بیماران مبتلا به دردهای مزمن را تسکین داد.

این تحقیق به گفته کلینیک Cleveland بر روی یک نوع درد مزمن به نام درد نوروپاتی، که از آسیب و یا اختلال عملکرد سیستم عصبی حاصل می‌شود، صورت گرفته است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است درد شدیدی را حتی با کوچک‌ترین لمس تجربه کنند. برای مثال اگر چیزی به آرامی بر روی پوست خود بکشند درد می‌کند.


مقاله مرتبط: منجمد کردن اعصاب، روشی کارآمد برای درمان درد مزمن


طی مطالعه جدید، محققان در ایتالیا ابتدا نوعی سلول عصبی را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد این حساسیت را به لمس ملایم در موش تبدیل کند. سپس، آن‌ها یک ماده شیمیایی حساس به نور را ایجاد کردند که به این سلول عصبی متصل می‌شود.

هنگامی که به موش‌های مبتلا به درد نوروپاتیک این ماده تزریقی تزریق می‌شود، و سپس یک نور مادون قرمز در نزدیکی به بدنش قرار می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد درمان منجر به تسکین درد شده است. به طور معمول، موش‌هایی که مبتلا به درد نوروپاتیک هستند وقتی به آرامی لمس می‌شوند، پنجه‌های خود را به سرعت عقب می‌کشند. اما بعد از درمان، به گفته محققان موش‌ها برای لمس ملایم رفلکس طبیعی نشان دادند.

درمان نوری با قطع کردن پایانه‌های عصبی سلول‌های هدف کار می‌کند. بنابراین آن‌ها را بی‌حس می‌کند. رهبر مطالعه Paul Heppenstall، رهبر یک گروه در آزمایشگاه زیست شناسی اروپا در رم، در بیانیه‌ای گفت:

مثل خوردن ادویه کاری قوی است، که انتهاهای عصبی را در دهان شما می‌سوزاند و برای مدتی آن‌ها را بی‌حس می‌کند.


مقاله مرتبط: تسکین دهنده‌ای جدید برای دردهای مزمن


به گفته محققان، درمان به طور خاص سلول‌های عصبی که به لمس ملایم حساس هستند را هدف قرار می‌دهد. سلول‌های عصبی دیگر (مانند اعصابی که احساس ارتعاش، سرما و گرما را دارند.) توسط نور درمانی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. درمان موقت است. در موش، انتهای عصب پس از حدود سه هفته رشد می‌کند و حیوان دوباره به لمس ملایم حساس می‌گردد.

از آنجا که مطالعه جدید در موش انجام شده است، تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا درمان برای افراد مبتلا به درد نوروپاتیک نیز مفید خواهد بود، مورد نیاز است. برای مثال، محققان هنوز باید تأیید کنند که سلول‌هایی که باعث حساسیت به لمس ملایم می‌شوند، در موش و انسان مشابه است. همچنین باید ایمنی درمان را بررسی کنند.

Heppenstall می‌گوید:

قبل از انجام مطالعات مشابه در انسان مبتلا به درد نوروپاتیک، باید کارهای زیادی انجام شود. اما محققان می‌خواهند تکنولوژی را توسعه دهند. به امید این که یک روز این درمان در کلینیک استفاده شود.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید