انتشار این مقاله


هوش مصنوعی مانند سلول‌های مغز انسان عمل می‌کند!

عصب‌شناسان دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌توانند عملکردی شبیه به شیوه‌ی مغز انسان داشته باشد.

عصب‌شناسان دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌توانند عملکردی شبیه به شیوه‌ی مغز انسان داشته باشد.

اجزای الکترونیکی آنها الگوی فعالیتی بسیار شبیه به الگوی شلیک نورون‌های متخصصی دارند که به حیوانات برای پیدا کردن مسیرشان کمک می‌کند. نتایج توسط دانشمندانDeepMind  و کالج لندن در مجله Nature منتشر شده است.

با وجود اینکه این پروژه فاقد کارکرد فوری است اما نتایج به دست آمده دیدگاه‌های مهمی را در مورد هوش مصنوعی و بیولوژیکی افزوده است.


مقاله مرتبط: چهار مثالی که نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند باهوش‌تر از ما باشد!


منطقی است که به علوم اعصاب به عنوان منبعی الهام‌بخش برای انواع جدید الگوریتم‌های هوش مصنوعی نگاه بنگریم. اما این الهام یک‌طرفه نیست! پژوهش‌هایی که در زمینه‌ی هوش مصنوعی صورت می‌گیرد نیز می‌توان چراغی برای روش شدن حقایق پنهان علوم اعصاب باشد. این پروژه مثال خوبی برای این مسیر دوطرفه است.

کشف نورون‌های تخصصی به نام سلول‌های grid در سال ۲۰۰۵ که در هنگام جستجوی محیط توسط حیوان با الگویی شش ضلعی شلیک می‌شدند، در قلب این پروژه قرار دارد. سیستم مختصاتی که این سلول‌ها در مغز ایجاد می‌کنند، شبیه به خطوط شبکه‌ی شش‌ضلعی روی نقشه است که برای موقعیت‌یابی و دریانوردی استفاده می‌شود.

هدف از این پروژه بررسی عملکرد محاسباتی سلول‌های شبکه‌ای است؛ چگونه مغز را قادر می‌سازند تا فاصله و جهت را به مقصد مورد نظر محاسبه کند که خود معمایی در علوم اعصاب بوده است.

محققان در تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها، یک شبکه‌ی کامپیوتری را طراحی کردند که با استفاده از تکنیک هوش مصنوعی، حرکت مارپیچی ساده‌ی جوندگان را شبیه‌سازی می‌کرد. آنها دریافتند که الگوهای فعالیت مشابه با سلول‌های شبکه ‌ای بیولوژیکی است. این الگوها خود به خود در شبکه ظهور می‌کنند و شباهت چشمگیری با الگوهای فعالیت عصبی مشاهده شده در پستانداران نشان می‌دهند.


مقاله مرتبط: آزمایشگاهی در گوگل برای رقابت انسان و هوش مصنوعی


ظهور واحدهای شبکه مانند نمونه‌ی قابل‌توجهی از یادگیری عمیق در انجام بهترین کار است: اختراع راهی ارجینال و اغلب پیش‌بینی نشده برای کمک به حل یک مسأله.

هوش مصنوعی در سطحی فرابشری عمل می‌کند؛ بیش از توانایی یک گیمر حرفه‌ای، پیدا کردن مسیری انعطاف‌پذیر که اغلب مختص پستانداران است، یافتن مسیرهای جدید و میانبرهایی که در دسترس هستند.

با توجه به موفقیت پروژه، انتظار می‌رود که از هوش مصنوعی برای بررسی ایده‌های دیگر در مورد اینکه مغز چگونه کار می‌کند استفاده شود. به عنوان مثال مغز چگونه صداها را درک می‌کند یا اندام‌ها را حرکت می‌دهد. چنین شبکه‌هایی در آینده راه‌های جدیدی را برای هدایت آزمایش‌ها فراهم خواهند کرد. شاید بتوان هوش مصنوعی را جایگزین آزمایش‌های حیوانی کنونی کرد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید