انتشار این مقاله


کشف پایه‌های مولکولی موثر بر رابطه میان تغذیه مادر و رشد کودک

ارتباط بین عادت‌های تغذیه‌ای و متابولیسم در بدن مادر به طور مستقیم بر رشد جنین تاثیر می گذارد.

می‌دانیم که عوامل زیادی مانند سن مادر، سلامت عمومی و ژنتیک نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کنند، اخیراً نیز از لحاظ مولکولی اثبات شده است که ارتباط بین عادت‌های تغذیه‌ای و متابولیسم در بدن مادر به طور مستقیم بر رشد کودک پس از تولد تاثیر می گذارد. محققان OHSU در پورتلند، اورگان، معتقدند یک قدم به کشف دلیل آن نزدیکتر شده‌اند.
در یک تحقیق منتشر شده در مجله nature communications تیم تحقیقاتی رهبری شده توسط پروفسور W.Lee بیان شده که دو نورون AgRP- وGHRH- در رشد و متابولیسم نقش داشته و از این رو رشد و متابولیسم در جنین و مادر کاملاً باهم در ارتباطند.

در ناحیه هیپوتالاموس مغز، در گروهی از نورونهای شناخته شده به عنوان هسته قوسی، GHRH یا نورون‌های آزادکننده هورمون رشد، نورون‌ها در رشد و بلوغ بدن دخالت دارند. در اینحال AgRP ها در تحریک اشتها و سرکوب میزان مصرف انرژی نقش دارند. تیم تحقیقاتی برای درک این که چگونه این نورون ها عمل می‌کنند، پروتئین‌های مختلف بیان شده در هسته قوسی مغز موش‌ها را فهرست کرده و عملکرد کلی آنها را تجزیه و تحلیل کردند.


بیشتر بخوانید: افسردگی پس از زایمان مداوم، بر رشد کودکان تأثیرگذار است


ما دریافتیم که پروتئین خاصی به نام DLX1 برای رشد نورون GHRH ضروری است. همچنین این پروتئین تولید و تکمیل رشد نورون‌های AgRP را نیز سرکوب می‌کند. زمانیکه DLX1 از بدن خارج شد، رشد موش‌ها کاهش یافت؛ با این حال از نظر ظاهری چاق به نظر می‌رسیدند.

همچنین یافت شد که DLX1 در سرکوب سلول‌های OTP نشان‌دار شده که تبدیل به نورون‌های AgRP می‌شوند نقش دارد. این فعالیت پروتئین سبب رشد طبیعی اما محدود کردن میزان ماده ذخیره‌ای در بدن می‌شود. لی گفت:

برای اولین بار، این یافته‌ها ارتباط نزدیک بین نورون های GHRH و AgRP را در رده های رشد نشان می‌دهد. علاوه بر این، توسعه هر دو نورون می تواند به طور مصنوعی در کنترل رشد پس از زایمان موثر باشد.

محققان اکنون در حال کار بر روی تعیین این هستند که آیا DLX1 با رژیم غذایی کنترل می شود، می‌باشند. با آزمایش هر دو رژیم غذایی با چربی بالا و کم پروتئین در موش، لی امیدوار است که چگونگی تاثیر مواد غذایی بر آرایش ژنتیکی جنین در رحم مادر را کشف کند. این کشف می‌تواند حمایت کننده ایده‌ای باشد که می‌گوید “شما آنچه که مادرتان در دوران بارداری تغذیه می‌کند، هستید!”

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید