انتشار این مقاله


افسردگی پس از زایمان مداوم، بر رشد کودکان تأثیرگذار است

افسردگی پس از زایمان در صورت وخامت و مداومت بیش از ۶ ماه، مشکلاتی را برای کوکان به وجود خواهد آورد.

افسردگی پس از زایمان در صورت وخامت و مداومت بیش از ۶ ماه، مشکلاتی را برای کوکان به وجود خواهد آورد. در این شرایط کودکان علاوه بر بروز اختلالات رفتاری، در آزمون GCSE ریاضیات، نمره‌ی پایینی را در سن ۱۶ سالگی کسب کرده و در سن ۱۸ سالگی، علائم افسردگی را نشان می‌دهند. افسردگی پس از زایمان مداوم (چه به صورت خفیف یا شدید)، خطر بروز علائم افسردگی را در سال‌های بعدی نیز افزایش می‌دهد. طولانی‌ترین فاصله‌ی مشاهده شده در این مورد، ۱۱ سال پس از تولد فرزند بوده است.

پژوهش‌های در دسترس نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان، کودکان را از جنبه‌های گوناکون رشدی در خطر آسیب قرار می‌دهد. تأثیرات، گوناگون هستند و برخی شواهد گواه از آن دارند که دوره‌های کوتاه افسردگی مادران، بر رشد و تکوین کودکان اثری ندارد. با این حال، اگر افسردگی ۶ ماه یا بیش‌تر به طول انجامد، برای کودکان خطرناک است. شناسایی زنان در خطر، علاوه بر اهمیت برای سلامتی آن‌ها در رشد کودکان نیز مهم خواهد بود. محققین سعی داشتند تأثیر وجود افسردگی شدید و خفیف مداوم را بررسی نمایند. پژوهشگران از دانشگاه آکسفورد تغییرات را در مادران با علائم افسردگی در سال‌های پس از زایمان؛ و تفاوت‌های نمو کودکان را در صورت تداوم یا عدم تداوم این اختلال، بررسی کردند. در این بررسی با نام، بررسی طولی والدین و فرزندان (ALSPAC) 9848 مادر و ۸۴۱۹ کودک شرکت داده شدند. این تحقیق اطلاعات گردآوری شده از مراحل مختلف رشد کودکان با گستره‌ای از دوران پیش از شروع مدرسه تا نوجوانی را شامل می‌شود. مشکلات رفتاری در سن ۳.۵ سالگی، نمرات آزمون GCSE در ۱۶ سالگی و افسردگی در ۱۸ سالگی، برای بررسی تأثیرات کوتاه و بلند مدت در نظر گرفته شد. برای اولین بار این بررسی تأکید می‌کند که در صورتی که افسردگی پس از زایمان شدید بوده و مداوم باشد، تأثیرات منفی بر رشد کودکان خواهد داشت. هم‌چنین زمانی که افسردگی بیش از ۶ ماه ادامه یابد، خطر تداوم این اختلال در سال‌های پس از تولد فرزند نیز افزایش می‌یابد. محققین اذعان می‌کنند که این علائم ممکن است تا ۱۱ سال و حتی بیش‌تر نیز ادامه بیابند.


مقاله‌ی مرتبط: درمان افسردگی با امواج مغناطیسی


در دو مورد (نمرات آزمون GCSE در ۱۶ سالگی و افسردگی در ۱۸ سالگی) در صورت عدم تداوم افسردگی یا تداوم خفیف آن، میزان بروز این اختلالات با کودکان دارای مادران غیرافسرده، یکسان بوده است. این نشان می‌دهد تأثیرات نامطلوب این اختلال بر نمرات آزمون و بروز افسردگی در نوجوانی، در صورت تداوم نوع شدید افسردگی بارز خواهد شد. بنابراین لازم است گروهی از مادران، برای درمان افسردگی تداوم یافته؛ و کودکان، در تخفیف عوارض این اختلال بر تکامل آن‌ها، در اولویت قرار داده شوند. درمان افسردگی پس از زایمان، به کمک روش‌های خانگی روان درمانی، بسیار مؤثر خواهد بود.

دکتر النا نتسی (Elena Netsi) عضو دپارتمان روان‌پزشکی دانشگاه آکسفورد و محقق ارشد این بررسی می‌گوید:

افسردگی که بیش از ۶ ماه پس از تولد تداوم می‌یابد، ممکن است به افسردگی مزمن بیانجامد. در انگلستان، اختلالات روانی پس از زایمان، در ۳ ماهه‌ی اول مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ غربالگری این مشکلات در ۳ ماهه‌ی بعدی، به شناسایی و درمان مادران و کودکان در خطر کمک خواهد کرد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید