انتشار این مقاله


طرز فکر افراد با اعتماد به نفس چگونه است؟

اعتماد به نفس پایین، مثل زندگی کردن با دست شکسته است.

آیا عادات فکری هم با اعتماد به نفس ارتباط دارند؟ مطمئنا همینطور است. پیش از این متدی با نام “تکرار خاطرات موفقیت‌های کوچک” وجود داشت که در آن از فرد خواسته می‌شد به جای فکر کردن بیش از حد به کارهای اشتباهی که انجام داده‌ است، بیش‌تر به تفکر در مورد فعالیت‌های کوچک درست خود بپردازد. در این صورت این ذهنیت که برای افزایش اعتماد به نفس، نیاز است موفقیت‌های بزرگ و چشمگیر به دست آورد، خواهد شکست.

علاوه بر متد موفقیت‌های کوچک راه‌های دیگری هم برای بالا بردن اعتماد به نفس وجود دارد و آن:

تغییر تدریجی طرز فکرتان خواهد بود.

حال بیایید به بررسی ۷ مورد از این تغییرات بپردازیم:

۱. لازم نیست همیشه به خود مطمئن باشید. دکتر آلیس بویس در کتاب جدید خود می‌نویسد، برای داشتن بهترین عملکرد باید علاوه بر اعتماد به قدرت خود، کمی هم شکاک بود. کمی شک به توانایی‌هایتان باعث خواهد شد، بیش‌تر تلاش کنید و مطالب جدیدی بیاموزید. هم‌چنین عزم‌تان را جزم خواهد کرد تا به دیگران نشان دهید واقعا از چه ساخته شده‌اید. باعث خواهد شد تا آن‌چه انجام می‌دهید را به چالش بکشید، تغییرات را راحت‌تر بپذیرید، تلاش بیش‌تری کنید و در مواجهه با نظرات، مخالف عملکرد تعاونی بهتری داشته باشید. باید به خاطر داشت احساس اعتماد به نفس مانند یک جوی آب می‌ماند، که گاهی کم‌آب است و گاهی خروشان، این طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنیم؟


۲. نسبت به آینده‌ی خود دلسوز باشید. حساس بودن نسبت به آینده مثل آن است که باک بنزین را عصر پر کنید چون فردا صبح شلوغی دارید، یا می‌تواند اهداف بلند مدتی مثل ورزش را شامل شود؛ شاید بگویید من دوست ندارم ورزش کنم  اما منِ آینده‌تان به این فعالیت نیاز دارد. لئو بابائوتا می‌گوید: کسانی که کارهایشان را به آینده معوق نمی‌کنند، افراد شادتری خواهند بود.

۳. سعی کنید با دلسوزی و واقع‌نگری با خود حرف بزنید. “فردا هم روز دیگری‌ست.” واقع‌نگر بودن و آرامش دادن به خود در مواقع سخت و شرایطی که نتوانسته‌اید به بهترین نحو ممکن عمل کنید، تسکین‌بخش خواهد بود. بر اساس بررسی‌های کلی مک گونیگال منتشر شده در کتاب The Willpower Instinct: پشتیبان و مهربان بودن نسبت به خود در شرایطی که کار اشتباهی انجام داده‌اید، نه تنها باعث بالا بردن اعتماد به نفس می‌شود بلکه انگیزه‌تان را نیز برای ادامه‌ی راه بیش‌تر خواهد کرد.

مثال‌هایی از این دست:

“می‌دونم این‌که نتونستی به درخواست دوستت راحت بگی نه حس بدی داره، ولی الان به این فکر باش که در برخوردهای بعدی چه چیزی می‌تونی بگی.”

“لازم نیست همیشه بهترین باشی.”

“این نیز بگذرد. اجازه نده تو رو شکست بده!”


مقاله‌ی مرتبط: چگونه به اتلاف وقت پایان دهیم؟


۴. به جای کلمه‌ی شکست از کلمات فرصت، مانع، چالش یا تجربه استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا سطح هورمون استرس سریعا کاهش پیدا کند. چگونه می‌توانید با این چالش روبرو شوید؟ تنها تغییر یک کلمه، زنجیره‌ای از راه‌حل‌ها را به ذهن خواهد آورد. بررسی اشتباهات و موانع گذشته، عملکردتان را بهبود می‌بخشد. روانشناس دکتر کارول دوک می‌گوید: کلمه‌ی شکست را از ذهن خود حذف کنید و تمرین و ممارست به خرج دهید تا یک طرز فکر پیشرو داشته باشید.

بالا بردن اعتماد به نفس

۵. فکر نکنید که دیگزان چیزی را که شما می‌دانید را می‌دانند. خودتان متخصص باشید! از کتاب The Healthy Mind Toolkit نوشته شده توسط آلیس بویس، دفعاتی را که دوستانتان از شما کمک خواسته‌اند را به یاد آورید، بدانید شما هم از نظر شغلی و هم در زندگی معمول در حیطه‌های بسیاری متخصص هستید .

۶. با توانایی‌های خود آشنا باشید. به تحسین‌ها و فیدبک‌های مثبتی که از دیگران می‌گیرید فکر کنید. و متوجه باشید چه میزان از انجام کاری لذت می‌برید یا از آن متنفر هستید. به اوقاتی فکر کنید که با کمک در کاری آن را بهتر کرده‌اید. موفقیت‌های خود را در ذهن بارها مرور کنید. به یاد آوردن و گرفتن فیدبک مثبت از دیگران، کمک خواهد کرد توانایی‌هایتان را درونی کنید.


مقاله‌ی مرتبط: اگر می‌خواهید قدرت‌های خود را کشف کنید، این آزمون را انجام دهید


۷. اهداف و ارزش‌های عالی‌تان را به خود یاداوری کنید. یاداوری ارزش‌ها و اهدافتان در زندگی، به ادامه دادن مسیر و پایداری در آن قوت خواهد بخشید. در واقع ارزش‌ها هستند که به زندگی‌تان جهت می‌دهند.

اگر هیچ راهکاری جواب نداد به یک مشاور مراجعه کنید. مشاور کمک خواهد کرد با احساسات و باورهای منفی خود روبرو شوید. درست است که مشاور نیاز به زمان، پول و فعالیت دارد ولی مطمئنا ارزش خواهد داشت. به قول ماکسول مالتز:

اعتماد به نفس پایین، مثل زندگی کردن با دست شکسته است.


مقاله‌ی مرتبط: 


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید