انتشار این مقاله


چگونه سایر افراد بر فضای بین فردی ما تاثیر می‌گذارند؟

فضای میان فردی فضایی است مابین ما و دیگران، که در آن احساس راحتی و امنیت می کنیم.

آیا تا به حال احساس کرده اید که پس از گفتگویی که ناگهانی در نزدیکی شما انجام می شود حالت تهاجمی پیدا کرده‌اید و دلتان میخواهد از جاده رد شوید یا از میان صندلی های قطار به سمت دیگری بروید؟ خوب، برای اولین بار یک مطالعه علمی نشان داده است که چگونه اندازه فضای بین فردی شما با سایر افراد بسته به تن و محتوای مکالمات افراد دیگر تغییر می‌کند.

این تحقیق توسط دانشگاهیان از دانشگاه‌های Anglia Ruskin ،College College London ،Universidad Carlos III de Madrid و Istituto Italiano di Tecnologia در جنوا انجام شده توسط ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.

این آزمایش شامل شرکت کنندگانی بود که به دو مکالمه ی ضبط شده بین دو نفر، یکی با حالت تهاجمی و دیگری با حالت خنثی گوش می دادند.

پس از گوش دادن به هر مکالمه، روانشناسان سطح آسودگی فضای بین فردی آن شخص را با استفاده از تکنیک “توقف فاصله” اندازه گیری کردند.و تکنیک این بود که شرکت‌کنندگانی که به صدای ضبط شده گوش می‌دادند، بلافاصله پس از پایان گفتگوها صدای قدم‌های ضبط شده ای را می شنیدند که به سوی آنها می آمد.

از آن‌ها خواسته شد که بگویند به محض این که صدای قدم‌ها خیلی به آنها نزدیک شد و احساس ناراحتی در آن‌ها آغاز گردید پخش صدای ضبط شده را متوقف کنند. با استفاده از صدای قدم‌های پا، به جای  این که کسی واقعا به صورت فیزیکی به سمت آن‌ها حرکت کند، هر گونه سوگیری بصری که بر اساس ظاهر جسمانی باشد از بین می رفت.


مقاله مرتبط: چگونه به طور مؤثری ارتباط برقرار کنیم


پس از گوش دادن به صدای گفتگوی تهاجمی، شرکت کنندگان صدای قدم‌های نزدیک شونده را در زمانی دورتر از بدن‌شان (به طور متوسط ​​۷ ثانیه فاصله) در مقایسه با زمانی که به مکالمه‌ی بی‌طرف گوش می‌دادند (۴/۵ ثانیه فاصله) قطع می کردند، که دلالت بر این موضوع دارد که مردم می‌خواهند که بلافاصله پس از شنیدن یک گفتگوی بدخواهانه فاصله بیشتری بگیرند.

پس از گوش دادن به گفتگوی تهاجمی، شرکت‌کنندگان صدای قدم‌های نزدیک شونده به خود را در فاصله ی مکانی دورتری قطع می کردند.

دکتر فلاویا کاردینی، استاد ارشد روانشناسی دانشگاه انجلیا راسکین، و نویسنده‌ی همکاری کننده در مطالعه گفت:

فضای بین فردی فضایی است مابین ما و دیگرا ، که در آن احساس راحتی و امنیت می کنیم. در این مطالعه ما برای اولین بار نشان دادیم که لحن تعاملات اجتماعی بر اندازه ی این فضا تأثیرگذار است، حتی اگر خود ما به صورت مستقیم در آن تعامل قرار نداشته باشیم.

ما متوجه شدیم که بعد از گوش دادن به  یک مکالمه تهاجمی و خشن در نزدیکی فرد، اندازه ی متوسط ​​فضای میان فردی شخص بیشتر می شود.  که به احتمال زیاد تلاشی برای حفظ یک منطقه امن در اطراف خودمان و جلوگیری از هر گونه تعامل یا مواجهه با کسانی است که در گفتگوهای تهاجمی نقش دارند.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید