انتشار این مقاله


ترمیم آسیب‌های نخاعی انسانی با استفاده از سلول‌های بنیادی

نخستین کارآزمایی بالینی با هدف درمان آسیب‌های نخاعی با تزریق سلول‌های بنیادی روی انسان نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی سن دیه گو، در مجله Stem Cell، منتشر شده در ۱ ژوئن، گزارش دادند که نخستین کارآزمایی بالینی در انسان که در آن کاشت سلول‌های بنیادی عصبی در بیمارانی با سلول‌های نخاعی آسیب دیده صورت گرفته بود پیشرفت‌های رضایت بخشی بدون عوارض جانبی جدی خود نشان داد. پروفسور Joseph Ciacci در این مورد می‌گوید:

هدف اولیه این آزمایش دستیابی به روش‌های امن و سالم بود. و هیچ عارضه جانبی مربوط به روش کار در بیماران مشاهده نشد. نتایج ما بیان کردند که می‌توان این آزمایشات را در مقیاس گسترده و پیشرفته‌تر انجام داد و عدم بروز عارضه‌جانبی خاص یا خطرناک کارایی روش را تضمین می‌کند.

در این آزمایش از سلول‌های بنیادی عصبی انسانی کشت‌داده شده توسط Neuralstem, Inc که در مریلند می‌باشد استفاده شد. چهار نفر از داوطلبین که دارای جراحات یک تا دوساله در اعصاب T2-T12 سینه‌ای نخاع خود بودند، ۶ تزریق که هر کدام حاوی ۱.۲ میلیون نورون بود دریافت کردند.

آزمایشات قبلی در ۲۰۱۳ توسط همین دانشمند بر روی موش‌های آزمایشگاهی با آسیب‌های نخاعی انجام شده بود و نتیجه آن بازسازی نورون‌ها و پیشرفت در جابجایی و حرکت جانور بود.


مقاله مرتبط: هدایت الکتریکی سلول‌های بنیادی عصبی انسانی در مغز رت


سلول‌های بنیادی عصبی

در این آزمایش که نخستین آزمایش صورت گرفته روی انسان است (۱۸-۲۷ ماه پس از کاشت) با اینکه پیشرفت چندان چشمگیری رخ نداد اما در حالت کلی نتایج حاصله رضایت بخش بود. آنالیز و بررسی عملکرد حسی و حرکتی و نتایج الکتروفیزیولوژی بهبود نسبی سه نفر از چهار داوطلب را نشان می‌داد. Joseph Ciacci افزود:

جامعه آماری این آزمایش کوچک بود اما نقاط قوت آن فالوآپ و پیگیری دقیق، آزمایشات الکتروفیزیولوژیک منظم و داشتن جدول زمانی حساب‌شده بود. از آنجایی که تقریباً همه داوطلبین بعد از حدود یک‌سال درمان شدند، پس بنابراین احتمال ریکاوری و درمان خودبخود صفر بوده است. هدف اولیه ما بررسی ایمنی و ممکن بودن درمان بر روی انسان بود که به این هدف هم رسیدیم. این نتایج اولیه امیدوارکننده به همراه نتایج قبلی حاصله از تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات نشانگر موثر بودن این روش درمانی و نیاز آن به آزمایشات و تحقیقات بیشتر در راستای استفاده‌های گسترده‌تر از سلول‌های بنیادی عصبی است.

فاز دوم تحقیقات در حال انجام است. در این مرحله روی کیس‌هایی با جراحات نورونی ناحیه گردنی نخاع تمرکز شده است.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید