انتشار این مقاله


کوچک‌ترین سوزن جهان؛ آیا مغز می‌تواند آن را حس کند؟!

محققان سوزن-الکترودی در ابعاد ۵ میکرون طراحی کرده‌اند که روی بخش‌های مسدودکننده‌ای mm1 در ۱mm قرار می‌گیرد. این الکترود‌های کوچک شاید به حل مشکلات و کشف رازهای مغز کمک زیادی کرده و ساخت دستگاه واسط مغزی را تسهیل نماید. شبکه‌ی نورون‌ها در مغز به طرز وحشتناکی پیچیده است؛ فقط همین قدر کافیست بدانید که بیش ۱۰۰ میلیارد نورون در مغز ما […]

محققان سوزن-الکترودی در ابعاد ۵ میکرون طراحی کرده‌اند که روی بخش‌های مسدودکننده‌ای mm1 در ۱mm قرار می‌گیرد. این الکترود‌های کوچک شاید به حل مشکلات و کشف رازهای مغز کمک زیادی کرده و ساخت دستگاه واسط مغزی را تسهیل نماید.

سوزن-الکترود 5 میکرونی روی کانکتوز (اعتبار تصویر متعلق به Toyohashi University of Technology می‌باشد).
سوزن-الکترود ۵ میکرونی روی کانکتور (اعتبار تصویر متعلق به Toyohashi University of Technology می‌باشد).

شبکه‌ی نورون‌ها در مغز به طرز وحشتناکی پیچیده است؛ فقط همین قدر کافیست بدانید که بیش ۱۰۰ میلیارد نورون در مغز ما وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیز بیش از هزاران ارتباط دارند!
سوزن‌ها و یا به عبارت بهتر الکترودهای میکرونی ابتکاری جالب برای ثبت و بررسی فعالیت الکتریکی مدارهایی در مقیاس میکرون در مغز محسوب می‌شوند. از طرف دیگر نیاز به الکترودهای کوچک‌تر از ۱۰ میکرون برای کاهش آسیب‌های بافتی هم احساس می‌شد. علاوه بر این ویژگی، جزء مورد عمل دستگاه نیز بایستی دسترسی بهتری به مغز داشته باشند. الکترود مورد نظر این مفاهیم را عملی کرده و در آزمایش‌های نوروفیزیولوژیکیِ آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

srep35806-f1
میکروالکترودها به صورتی منفرد روی بخش‌هایی انسدادی سوار شده‌اند که برای استفاده در فضاهای باریک موجود در مغز به اندازه‌ی کافی باریک هستند؛ همچنین که در آزمایش روی قشر مخ موش نشان داده شده است. این تکنولوژی برای آزمایش روی مدل‌های زنده ایدئال به نظر می‌آید به طوری که به سادگی با قرار دادن آن روی بافت مورد نظر می‌توان ثبت الکتریکی را انجام داد. با همین الکترود، سیگنال‌های واحدهای منفرد عصبی ثبت شده است.

srep35806-f4
آزمایش روی قشر مخ

با توجه به این که بیشترین ناشناخته‌ها و رازها در دنیای علوم زیستی مربوط به مغز است، چنین تکنولوژی‌هایی می‌توانند برای پرده برداشتن از قسمتی از این رازها کمک قابل توجهی نمایند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید