انتشار این مقاله


سنتز نقاط کوانتومی از برگ درخت می‌تواند آینده نانوپزشکی باشد!

استفاده از عصاره برگ چای به‌ جای مواد قراردادی، به معنی غیرسمی و مقرون به صرفه بودن تولیدات است.

ما هم اکنون یک راه تمیز و ارزان برای تولید نقاط کوانتومی (quantum dots) داریم؛ ابزار میکروسکوپی پیچیده‌ای که دانشمندان درحال فراگیری چگونگی استفاده از آن در جهت ارتقا همه چیز از پنل خورشیدی تا درمان سرطان‌اند. تمام آنچه آن‌ها نیاز دارند عصاره برگ چای سبز و چند ماده شیمیایی دیگر است.

نقاط کوانتومی نوعی از نانوذرات‌ با فاصله دو تا پنج نانومترند. برای این که اندازه دست‌تان بیاید، آنتی بادی‌هایی که بدن شما برای هجوم به ویروس‌ها و باکتری‌های مضر استفاده می‌کند حدود ده نانومتر درازا دارند و قطر موی انسان ۴۰۰۰۰ نانومتر است. به تازگی محققان به دنبال روش‌های جدید برای استفاده از آن‌ها در تحقیقات بیومدیکال و دیگر موارد پیشرفته نانوتکنولوژی هستند که نیازمند کوچکترین ذرات ممکن‌اند.

در گذشته سنتز این نقاط کوانتومی هزینه‌بر بود؛ اما تیمی از دانشگاه Wales Swansea راهی برای ساخت نقاط کوانتومی از عصاره برگ Camellia sinensis، که چای سبز و سیاه از آن به عمل میاید، یافتند. استفاده از عصاره برگ چای به‌ جای مواد قراردادی، به معنی غیرسمی و مقرون به صرفه بودن تولیدات است. همچنین این تیم دریافت ذرات کوانتومی آن‌ها می‌تواند به منافذ کوچک سلول‌های سرطانی پوست نفوذ کند و رشد ۸۰ درصد از سلول‌های سرطانی را در نمونه آزمایشگاهی متوقف کند.


مقالات مرتبط:


قبل از اینکه از این مورد عالی در موضوعات شبه علمی “پزشکی جایگزین” استفاده شود، اجازه دهید روشن کنیم: این موضوع به معنی درمان سرطان ریه با چای نیست. به جای تولید نقاط کوانتومی، محققان ذرات عصاره چای استخراج شده و مواد شیمیایی دیگر مانند: کادمیوم سولفات و سدیم سولفید را ترکیب کردند. جز متوقف کردن ۸۰ درصد سلول‌های سرطانی در یک پلیت در آزمایشگاه، درمان دیگری برای سرطان صورت نگرفته است.

اما معنی آن، حل دو‌ مشکل اساسی (هزینه و تاثیرات محیطی) در برابر محققان نقاط کوانتومی است.

محققان این مطالعه امیدوارند تولیدات انبوه با متد آن‌ها به منظور کشف و بهبود راه‌های بسیار استفاده از نقاط کوانتومی در پزشکی و بیوتکنولوژی کارا باشد. در نهایت، دیدن تغییر و بهبود نقاط کوانتومی برای درمان بیماری‌ها (مثل سرطان) یا تولید تکنولوژی‌های تصویربرداری پزشکی دقیق ممکن است.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید