انتشار این مقاله


آیا میزان خواب کافی در یک فرد تأثیری در ابتلا به بیماری قلبی دارد؟

میزان خواب ناکافی یک فرد می‎تواند در ریسک ابتلا به بیماری قلبی نقش داشته و آن را افزایش دهد.

مطالعات اخیر نشان داده‎است که کودکانی که میزان خواب کافی ندارند ممکن است در آینده دچار مشکلات قلبی شوند.

نوجوانانی که مقدارخواب شبانه‎شان کمتر از ۷ ساعت باشد بیشتر مستعد چاقی، افزایش فشار خون و میزان کلسترول غیر طبیعی خواهند بود که تمام این موارد برای قلب مضر بوده و ریسک بیماری‎های قلبی را افزایش می‎دهند.

الیزابت فلیشیانو می‎گوید:

همه‎ی انسان‎ها می‎خواهند تا مسیر زندگی کودکی و جوانی خود را با سلامتی کامل بگذرانند با این حال افرادی هستند که در سنین پایین، حتی در ۱۳ سالگی دچار بیماری‎های وخیم مربوط به قلب شده‎اند.

اینطور به نظر می‎رسد که تعداد محدودی از کودکان( ۲.۲%)، میزان خواب کافی لازم برای محافظت از قلبشان را تجربه می‎کنند.

تحقیقات میزان خواب لازم برای کودکان را به طور میانگین کمی بیش از ۷ ساعت در روز معرفی کرده‎است. برای کودکان ۱۱ تا ۱۳ سال، ۹ ساعت خواب و برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال، ۸ ساعت خواب به طور میانگین کافی خواهد بود.


مقاله‎ی مرتبط: خواب ناکافی، حتی بدون بیداری طولانی‌مدت، موجب اختلال در عملکرد می‌شود!


تحقیقات گذشته رابطه‎ی بین کمبود خواب و چاقی را به طور کامل ثابت کرده است اما فلیشیانو و همکارانش برای کشف رابطه‎ی بین کمبود خواب و بیماری‎های قلبی نیاز به انجام آزمایش تازه‎ای داشتند.

فلیشیانو و همکارانش طی آزمایشی طولانی مدت، مادران باردار و سپس فرزندان آنان را تا ۱۴ سال کنترل کردند و حاصل آن ۸۲۹ نوجوان آماده‎ی آزمایش بود!

از کودکانی که در سن ۱۳ سالگی قرار داشتند خواسته شد تا از مچ‎بند مخصوص در هنگام خواب استفاده کنند. این مچ‎بند دارای سنسور حرکت بوده و علاوه بر اندازه‎گیری میزان خواب شبانه‎ی کودک، کیفیت خواب کودک را نیز میسنجد.

کودکان از این مچ‌بند به مدت ۷ الی ۱۰ روز استفاده کردند و در این مدت تحت غربالگری برای انواع ریسک‎‎فاکتورهای بیماری‎های قلبی نیز قرار گرفتند.

کودکانی که خواب ناکافی و یا خواب بی کیفیت داشتند از سلامتی کمتری نسبت به سایر کودکان برخوردار بودند. این کودکان بیشتر دارای دور کمر بزرگ‎تر، افزایش چربی بدن، فشار خون بالا و میزان پایینی از کلسترول یا چربی خوب (HDL) بودند.

با اینکه در این آزمایش رابطه‎ی علت – معلولی زیاد واضح نبود اما فلیشانو معتقد است که کمبود خواب کافی و با کیفیت می‎تواند محرک تمام ریسک‎فاکتورهای ذکر شده باشد.

فلیشانو می‎گوید:

ما با توجه به آزمایش دیگری مشاهده کردیم که اگر کسی را از خوابیدن محروم کرده و یا مزاحم خوابیدن او شویم، این رفتار تاثیری مشابه با نتیجه‎ی آزمایش ذکر شده داشته و درواقع فرد در معرض همان ریسک فاکتورها قرار خواهد گرفت.

خواب از طریق راه‎های متفاوتی می‎تواند سلامت قلب را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود خواب می‎تواند میزان اشتهای فرد را تغییر داده و همچنین میزان فعالیت بدنی فرد را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد چراکه فرد به مدت طولانی‎تری بیدار است اما اغلب اوقات خسته بوده و فعالیت فیزیکی زیادی نخواهد داشت.


مقاله‎ی مرتبط: بی‌خوابی یکی از عوارض احتمالی سکته مغزی است


خواب همچنین در تنظیم گردش خون و حتی قند خون نقش بسیار مهمی دارد.

دکتر اندرو وارگا معتقد است که خواب کافی نقش بسیار زیادی در کاهش فشار خون دارد. در هنگام خواب فشار خون به میزان طبیعی خود کاهش می‎یابد بنابراین افرادی که کمتر می‎خوابند کمتر فشار خون‎شان نسبت به دیگران تنظیم خواهد شد.

چه چیزی باعث بیدار ماندن کودکان می‎شود؟

فلیشیانو معتقد است که وسایلی مانند تلویزیون بیشترین عامل موثر در بیدار ماندن کودکان است اما وسایلی با صفحه‎ی کوچکتر مانند موبایل نیز می‎تواند تاثیر بسزایی داشته باشد چراکه این نوع وسایل قابل حمل به تخت‎خواب بوده و  می‎تواند کودک را تا ساعت‎ها بیدار نگه داشته و حتی کیفیت خواب کودک را نیز کاهش دهد.

خوابعلاوه بر وسایل ذکر شده، میزان آگاهی والدین از مقدار خواب لازم برای کودکان و عواقب کم‎خوابی نیز مهم بوده که متاسفانه امروزه والدین به آن توجهی نمی‎کنند. به عقیده‎ی وارگا والدین معتقدند که هرگاه کودک وارد سن نوجوانی شد دیگر نیاز به خواب زیاد همانند کودکان کم سن‎وسال ندارد در حالی که این عقیده کاملا اشتباه بوده و باید دانست که حتی فرد تا سن ۲۰ سالگی نیاز به خواب کافی و با کیفیت خواهد داشت.


مقاله‎ی مرتبط: چرا باید گوشی خود را خارج از اتاق خواب بگذارید؟


به پیشنهاد فلیشیانو، بهتر است هنگامی که زمان خواب کودک فرا می‎رسد تمام وسایل مشغول کننده مانند موبایل و تلویزیون خاموش شده و خارج از دسترس قرار گیرند. با این‎کار میزان کیفیت خواب کودک افزایش یافته و به سلامتی بدن بسیار کمک کننده خواهد بود.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code