انتشار این مقاله


ویروس‌ها شایع‌ترین علت مننژیت هستند اما تشخیص آن‌ها به تعویق می‌افتد

در حال حاضر ویروس‌ها، شایع‌ترین علت مننژیت در بزرگسالان است و علتی برای بیماریِ درازمدت مهمی هستند

اولین مقاله‌ی مهم در مورد علل و عواقب مننژیت در انگلستان نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس‌ها، شایع‌ترین علت مننژیت در بزرگسالان است و علتی برای بیماریِ درازمدت مهمی هستند. این مقاله همچنین دریافت که

رنگ‌آمیزی گرم مننگوکوک‌ها پس از کشت، نشان می‌دهد که این باکتری‌ها، گرم منفی (صورتی) هستند و اغلب به طور جفت هستند.

مطالعه‌ی محققان موسسه عفونت و سلامت جهانیِ دانشگاه لیورپول که در «بیماری‌های عفونی Lancet» منتشر شده و توسط موسسه تحقیقات مننژیت (MRF) و موسسه ملیِ تحقیقات بهداشت تأمین مالی شده‌است، تشخیص و درمان بیش از ۱۰۰۰ بیمارِ مبتلا به مننژیت مشکوک را مورد مطالعه قرار داد.


مقاله مرتبط: مننژیت


یافته‌ها نشان می‌دهد که تشخیص مننژیت اغلب به علت اسکن‌های غیرضروری مغز که قبل از سوراخ کمری (سوراخ یا پونکسیون کمری برای تعیینِ علت بیماری ضروری است) انجام می‌شود، به تاخیر می‌افتد. اکثریت بیماران (۸۱٪) اسکن مغزی کرده‌بودند و در ۷۰٪ آن‌ها، اسکن قبل از سوراخ کمری (که به spinal tap نیز معروف است) انجام شده‌بود.

توصیه‌های دستورالعمل‌های ملی پزشکان را به انجام سوراخ کمری در ساعت اول در بیماران مبتلا به مننژیت مشکوک تشویق می‌کند مگر این‌که بیمار علائم خاصی داشته باشد که باعث خطرناک شدن آن شود. در صورت پیروی از دستورالعمل‌ها، تنها ۱۲٪ از بیماران مورد مطالعه باید اسکن مغزیِ قبل از سوراخ کمری داشته‌باشند.


مقاله مرتبط: دانشمندان با اسکن مغزی می‌توانند عاشق بودن یا نبودنتان را تشخیص دهند!

اسکن مغزی می‌تواند اوتیسم را در ۶ ماهگی پیش‌بینی کند


موارد مننژیت باکتریایی (فرم کشنده‌ی این بیماری) پس از معرفی واکسن علیه برخی از رایج‌ترین گونه‌ها، طی چند دهه‌ی گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته‌است. این مطالعه نشان داد که در حال حاضر اکثریت مواردِ بیماری به صورت مننژیت ویروسی هستند. توانایی تعیین سریع این مسئله که کدام باکتری‌ یا ویروس باعث بیماری می‌شود، برای درمان مناسب بیماران ضروری است. آنتی‌بیوتیک‌ها باید فورا برای افرادی که مبتلا به مننژیت باکتریایی هستند، تجویز شوند، نه مننژیت ویروسی؛ زیرا ویروس‌ها به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهند.


مقاله مرتبط: با رایج‌ترین علائم مننژیت آشنا شوید


تاخیر در تشخیص به این معنی است که آنتی بیوتیک‌ها اغلب به طور نامناسب در بیماران مبتلا به مننژیت ویروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و باعث می‌شود تا بیمار طولانی‌تر از حد لازم در بیمارستان بماند که بار قابل توجهی بر روی بیماران و NHS تحمیل می‌کند و به صورت بالقوه نیز به مشکل مقاومت ضد میکروبی کمک می‌کند.

در بیمارانی که در مطالعه جدید که به سرعت با سوراخ کمری بررسی شدند، احتمال بیشتری برای تشخیص علت دقیق مننژیت و سپری کردن زمان کمتری در بیمارستان وجود دارد. به طور کلی،  در ۴۳٪ بیماران، ویروس یا باکتری خاصی که باعث بیماری می‌شود، شناسایی نشده‌است.

دکتر Fiona McGill از موسسه عفونت و بهداشت جهانیِ دانشگاه ليورپول، گفت:

اين مطالعه اولين برآوردِ ميزان بروز مننژيت ويروسي را در بزرگسالان انگليس فراهم می‌سازد. اين نشان مي‌دهد كه در حال حاضر مننژيت ويروسي، عامل اصلي مننژيت است، اما بیشتر اوقات مديريت آن كاملا صحیح نيست. بسیاری از اسکن‌های مغزی غیر ضروری در حال انجام است و به نظر می‌رسد که این‌ها تشخیص صحیح را به تاخیر می‌اندازند و این نگران‌کننده است.

دکتر  Mike Griffiths، محقق ارشد در این مطالعه، افزود:

تشخیص سریع علت دقیقِ مننژیت، برای پیشبرد بیماران به سمت آنتی‌بیوتیک‌های مناسب (در صورت نیاز)، و یا اجتناب از آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری در افرادی که مبتلا به مننژیت ویروسی هستند، بسیار کلیدی و مهم است. پس از تشخیص مننژیت ویروسی ، تلاش‌ها باید بر روی درمان نشانه‌ها و تسریع در ترخیص از بیمارستان متمرکز شود که پریشانی بیماران و فشار بر NHS (سرویس سلامت همگانی نام مشترک چهار سیستم تأمین رفاه پزشکی در بریتانیا است. بودجه این سیستم‌ها برخلاف اکثر کشورها از مالیات بر مردم و نه از طریق حق بیمه درمانی تأمین می‌شود) را کاهش دهد.

Vinny Smith، مدیر اجرایی در MRF، گفت:

مننژیت ممکن است بدون هشدار حمله کند و فرم باکتریاییِ آن می‌تواند بعد از چند ساعت باعث مرگ شود. بسیاری از بازماندگان پس از اثرات خطرناک مانند آسیب مغزی و ناشنوایی، ناتوانی‌های ذرازمدتی دارند. توضیح دادن تفاوت میان مننژیت باکتریایی و یک عفونت خفیف‌تر ویروسی، حتی برای پزشک غیرممکن است. به همین دلیل بسیار مهم و تعیین‎‌کننده است که انجام سوراخ کمری به تعویق نیفتد.

یافته های این مطالعه واقعا مهم و قابل‌توجه است. واضح است که زمان لازم برای تشخیص صحیح، عواقب جدی دارد و دستورالعمل‌های ملی دنبال نمی‌شود. در سراسر جهان، نیاز مبرم‌ و فوری برای تست‌های تشخیصی سریع و پیشرفته برای مننژیت وجود دارد. ما به این منظور از این تحقیق حمایت می‌کنیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید