انتشار این مقاله


معرفی کتاب: مرگ

اصلا شدنی هست که بخواهیم از دریچه‌ی فلسفه سرکی به کائنات بکشیم و گذرمان به مرگ نیفتد؟

اصلا شدنی هست که بخواهیم از دریچه‌ی فلسفه سرکی به کائنات بکشیم و گذرمان به مرگ نیفتد؟
مسئله‌ی مرگ، اگر بزرگ‌ترین نباشد، حداقل یکی از بزرگ‌ترین مسائل زندگی بشری است. همه‌ی ما در وانفسای ماراتن زندگی گهگاهی درنگ کرده‌ایم، ایستاده‌ایم و به مرگ فکر کرده‌ایم. هر کدام به نحو خاص خودمان با مرگ درگیر می‌شویم؛ اکثرمان اما، بیشتر عمرمان را در تقلا برای نادیده گرفتنش می‌گذرانیم.

اما اگر خواستید سپرها را بیندازید و با امر محتوم پایان یافتن زندگی روبرو شوید، کتاب “مرگ” نوشته‌ی تاد می برای شروع بد نیست.
این کتاب یکی دیگر از سری کتاب‌های تجربه و هنر زندگی انتشارات گمان است که قبلا در دکتر مجازی معرفی‌شان کرده‌ایم.


مقاله مرتبط: معرفی کتاب بخشودن


مرگ” کتاب ساده و خوش‌خوانشی است. می با تجربه‌ی نزدیک به مرگ خودش کتاب را شروع می‌کند، تا رو به رویی اجتناب‌ناپذیر بشر با مرگ را برای خواننده ملموس کند. ما فراموش می‌کنیم که مرگ در هر لحظه‌ای ممکن است به سراغمان بیاید. (و معمولا هم وقتی می‌آید که انتظارش را نداریم.) می درباره‌ی شکنندگی زندگی صحبت می‌کند، و این که چطور مرگ در شکل گرفتن یک زندگی نقش اساسی را ایفا می‌کند.

کتاب شامل سه بخش است:
کنار آمدن با مرگ
مرگ و نامیرایی
زیستن با مرگ

می در کتابش از هایدگر، اپیکور، ویلیامز، نیگل، و حتی بورخس کمک می‌گیرد تا کمی روشن‌تر به مرگ نگاه کند. مرگ را به شکلی که هست از زیر لایه‌های سنگینی از ناخودآگاه که مدفونش کرده‌اند، بیرون بکشد و جلا بدهد. تا بتوانیم بهتر ببینیمش.
درباره‌ی نامیرایی صحبت می‌کند، تا نشان بدهد در نبود مرگ چگونه تعریف ما از زندگی دگرگون می‌شد، و درباره‌ی این که مرگ در عین این که به زندگی ارزش می‌دهد، آن را از معنا تهی می‌کند.

مرگ” یک کتاب مرجع نیست. کتابی نیست که وقتی آن را زمین بگذارید سرشار از تعالی و آگاهی درباره‌ی مرگ شده باشید؛ اما کتابی هست که شما را به آن‌چه درباره‌ی مرگ می‌دانید، اما نادیده می‌گیرید، نزدیک کند. کتابی که فکر کردن به مرگ را کمی آسان‌تر کند.

برای همه‌ی ما مواجه شدن با مرگ خودمان دشوار است. شاید این دشوارترین کار نباشد. مرگ یا بیماری کسی دوستش داریم، مخصوصا فرزندمان شاید از آن هم دشوارتر باشد. با این همه در دشوار بودن مواجهه با مرگ شکی نیست. این دشواری ای است که برای هر یک از ما در مقام انسان بسیار تعیین‌کننده است. بحثمان در این کتاب این بود که اگر بخواهیم این دشواری را درک کنیم، اگر بخواهیم به جای متوسل شدن به توهم یا گریز با آن رودررو شویم، شاید بتوانیم از نیروی مرگ کمک بگیریم تا از خودمان چیزی بسازیم که افسوسی برای‌مان باقی نماند. شکل دادن به زندگی‌مان زیر سایه‌ی آزاردهنده‌ی مرگ هم واقعیت وجود ماست و هم فرصتی پیش روی‌مان. مرگ چیزی است که ما را به این موجودات شکننده‌ای که هستیم تبدیل می‌کند و چیزی است که ابزارهایی را برای تبدیل این شکنندگی به چیزی که به زیستنش بیرزد، در اختیارمان می‌گذارد. وظیفه‌ی ما، هر یک از ما در رویارویی با مرگ خودمان، این است که از راهی یا راه‌هایی به سمت خط پایان حرکت کنیم که بر آن تاریکی که سرانجام ما را در خود فرو خواهد برد، پرتویی بیفشاند.

مشخصات کتاب

نام: مرگ
نویسنده: تاد می
مترجم: رضا علیزاده
نشر گمان
شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۳۲۷۱۴۰۴

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید