انتشار این مقاله


بعد از اولین بار در سال ۱۹۷۸، بیش از ۸ میلیون نوزاد از طریق IVF متولد شده‌اند

چهل سال بعد از تولد لوئیس براون، اولین جنین آزمایشگاهی جهان، مجموع کل متولدین با درمان ناباروری “بیش از ۸ میلیون” است.

چهل سال بعد از تولد Louise Brown، اولین جنین آزمایشگاهی جهان، یک کمیته بین المللی که امروزه در حال پیشرفت در زمینه تولید مثل است، اعلام کرد مجموع کل نوزادانی که به وسیله IVF و دیگر راه‌های پیشرفته درمان باروری متولد شده اند “بیش از ۸ میلیون” است.

دکتر دیوید آدامسون در گفت و گو در این کنگره از طرف کمیته بین المللی نظارت ART (ICMART) گفت:

بر اساس مجموعه سالانه ICMART از داده‌های جهانی IVF، برآورد شده است که از زمان تولد لوئیس براون در سال ۱۹۷۸ به بعد بیش از ۸ میلیون نوزاد در سراسر جهان بوده‌اند که با IVF متولد شده‌اند.

این رقم از داده‌های جمع آوری شده از ثبت‌های منطقه‌ای از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۴ محاسبه شده است. این آمار نشان دهنده افزایش دیگری در استفاده تجمعی از IVF در درمان ناباروری است. برآوردها بر این بیان است که در حال حاضر بیش از نیم میلیون نوزاد در هر سال از طریق IVF متولد می‌شوند و ICSI در بیش از ۲ میلیون دوره درمانی صورت گرفته است.

در اروپا، اسپانیا همچنان فعال ترین کشور در زمینه تولید مثل است. ESHRE اطلاعات اسناد ملی چرخه‌های ART که از سال ۱۹۹۷ در اروپا انجام شده است را جمع آوری کرده است. در آخرین گزارش (برای سال ۲۰۱۵) متوجه شدیم که ۱۱۹۸۷۵ سیکل درمان در اسپانیا انجام شده است. در حال حاضر بالاترین سرعت درمان اروپا است. بعد از آن روسیه (۱۱۰۷۲۳ سیکل) و بعد آلمان (۹۶۱۵۱۲) و پس از آن پیشرو سابق فرانسه (۹۳۹۱۸) قرار دارد. چرخه های نظارت شده توسط ESHRE شامل درمان با IVF، ICSI و اهدای تخمک می‌باشد.


مقالات مرتبط:


این گزارش در مجموع شامل تقریبا۸۰۰۰۰۰ دوره درمان در سال ۲۰۱۵ و ۱۵۷۴۴۹ نوزاد متولد شده است و نشان دهنده بزرگترین و دقیق‌ترین بازتاپ لحظه‌ای ART در اروپا است. Dr. Christian de Geyter، رئیس کنسرسیوم نظارت اروپایی IVF ESHRE، نتایج را در این روز‌ها در بارسلونا در سی و چهارمین نشست سالانه ESHRE ارائه خواهد داد.

Dr. de Geyter تخمین می‌زند تقریبا ۸۰ درصد از تمام درمان‌های باروری و تولید مثل در اروپا در برنامه نظارت قرار دارد. اما این آمار در این سال‌ (یعنی برای سال ۲۰۱۵) بدون دریافت اطلاعات از انگلستان است. بریتانیا معمولا حدود ۶۰۰۰۰ درمان در سال انجام می‌دهد.

در میان یافته‌های دیگر

  • آمار درمانگاه‌ها در اروپا به نفع ICSI نسبت به IVF است. این نسبت تقریبا دو به یک می‌باشد. ( ۳۵۶۳۵۱ ICSI و ۱۳۱۲۲۱ IVF ) این الگو در حال حاضر در سراسر جهان آشکار است. ICSI در اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک درمان ویژه برای ناباروری مردان توسعه یافت. (کمی تعداد اسپرم، ناکافی بودن کیفیت اسپرم) اما اکنون به وضوح برای لقاح در موارد غیر مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به نظر می‌رسد میزان بارداری ( به عنوان معیار اندازه گیری در انتقال جنین ) در اروپا در حدود ۳۶ درصد برای IVF و ICSI ثبت شده است. میزان بارداری با جنین های پنج روزه (بلاستوسیت) بیشتر از جنین سه روزه است.
  • میزان بارداری از اهداء تخمک همچنان درحال افزایش است. (هم‌اکنون در حدود ۵۰‎٪)
  • همچنان میزان حاملگی دوقلویی در اروپا در حال کاهش است. در ۲۰۱۵ این مقدار نزدیک ۱۴‎٪ بود. به طور مشابه، همچنان میزان انتقال تک جنین افزایش می یابد. از مقدار ۱۱‎٪ در سال ۱۹۹۷ به ۳۸‎٪ در سال ۲۰۱۵.

Christian De Geyter، رئیس کمیته EIM در ESHRE می‌گوید:

« میزان موفقیت ثابت شده است. اگر چه نتیجه گیری در اهداء تخمک و با استفاده از جنین‌های یخ زده هنوز به سمت بالا حرکت می‌کند. با این حال، بزرگترین حرکت رو به بالا از درمان با تخمک یخ زده است. روشی که توسط معرفی گسترده از vitrification انقلابی شده است. »

فریز کردن جنین نیز بسیار باب شده است. تمام جنین‌ها در ۱۵٪ از دوره‌های درمانی که در سال ۲۰۱۵ تحت نظارت قرار گرفت قبل از ذوب و انتقال در یک دوره یخ زده شدند. استفاده از این روش “freeze-all” در سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است. انجماد با افزایش دما سریع همچنین می‌تواند باعث افزایش تدریجی روش درمانی اهدا تخمک شود. با این روش بدون شک بانکداری تخمک و دسترسی بیشتری به تخم‌های اهدا کننده امکان پذیر است.

De Geyter همچنان خاطر نشان کرد در دسترس بودن کمک‌های درمان تولید مثلی در اروپا به طور بسیار پراکنده‌ای باقی مانده است. در دانمارک و بلژیک ۲۵۰۰ چرخه درمانی به ازای هر ملیون نفر جمعیت ارائه می‌شود. در حالی که در بقیه (مثل استرالیا و ایتالیا) به مراتب کمتر پیشنهاد می‌شود. یک مطالعه محاسبه کرده است که نیاز جهانی برای درمان‌های پیشرفته باروری حدود ۱۵۰۰ دوره در هر میلیون نفر در سال است. De Geyter می‌گوید:

«فقط اقلیت کشورهای اروپایی این نیاز را برآورده می‌کنند.»

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید