انتشار این مقاله


این روش درمانی همه‌ی آلرژی‌های غذایی را از بین خواهد برد

آلرژی‌های غذایی در بهترین شرایط موجب پس زدن غذا و در بدترین شرایط موجب مرگ می‌شوند ولی دانشمندان تکنیکی درمانی را بر پایه‌ی ایمنی‌درمانی پایه‌گذاری کرده‌اند که در موش‌ها واکنش‌های آرژیک را وارونه می‌کند. آن‌ها به فکر استفاده از این روش در انسان‌ها هم هستند. مکانیسم این تکنیک درمانی از این قرار است؛ تحریک تولید سلول‌های […]

آلرژی‌های غذایی در بهترین شرایط موجب پس زدن غذا و در بدترین شرایط موجب مرگ می‌شوند ولی دانشمندان تکنیکی درمانی را بر پایه‌ی ایمنی‌درمانی پایه‌گذاری کرده‌اند که در موش‌ها واکنش‌های آرژیک را وارونه می‌کند. آن‌ها به فکر استفاده از این روش در انسان‌ها هم هستند.

مکانیسم این تکنیک درمانی از این قرار است؛ تحریک تولید سلول‌های دندریتیک جدید. این سلول‌ها که عرضه‌کنننده‌ی آنتی‌ژن می‌باشند به دیگر سلول‌های ایمنی پیام می‌دهند تا پاسخ ایمنی فوق‌العاده‌ی خود را نشان ندهند. این روش توانسته شوک آنافیلاکسی را که شدیدترین واکنش آلرژیک است، خنثی سازد.

اگر بتوان آلرژی‌های غذایی و عارضه‌های مرتبط با آن‌ها، مثل آسم یا بیماری‌های خودایمنی (مثل MS) را درمان کرد، تغییر بزرگی در زندگی بسیاری از انسان‌ها ایجاد خواهد شد.

سلول‌های دندریتیک به صورت طبیعی در بافت‌هایی که با محیط بیرونی در تماس ‌اند، حضور دارند؛ مکان‌هایی مثل لایه‌ی بیرونی پوست، پوشش داخلی بینی، ریه‌ها، معده و روده‌ها.

محققان برخی از این سلول‌ها را در موش‌ها به وجود آورده و در معرض ترکیبی از پروتئین‌ها، یک اسید مرتبط با ویتامین A که به صورت طبیعی در احشای انسان وجود دارد و یک آلرژن (پروتئین‌های سفیده‌ی تخم‌مرغ یا بادام‌زمینی) قرار دادند. زمانی که سلول‌های دندریتیک تغییریافته دوباره به موش‌ها عرضه شدند، واکنش‌های آلرژیکیشان واقعاً محو شد. همان سلول‌هایی که قبلاً با ماده‌ی حساسیت‌زا تحریک شده و واکنش نشان می‌دادند این بار هیچ واکنشی نشان ندادند.

therapeutic-reversal-of-food-allergen-sensitivity-by-mature-retinoic-acid-virtualdr-ir
درست است که این آزمایش فقط بر روی موش‌ها انجام شده ولی دانشمندان از آزمایش‌های انسانی آن در سال آینده خبر می‌دهند. افراد بسیاری وجود دارند که از آلرژی‌های بی‌خودشان خسته شده‌اند و از اهدا‌ی سلول‌های خود برای این آزمایش‌ها خوشحال خواهند شد.

حساسیت‌ها زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده به صورتی که فقط در ایالات متحده حدود ۱۵ میلیون از آن رنج می‌برند و از هر ۱۳ کودک یکی از آن‌ها به آن دچار اند. مدت زیادی طول نخواهد کشید که این تحقیق وارد پروسه‌ی بیماری‌هایی خودایمنی مثل مالتیپل‌اسکلروزیس نیز خواهد شد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید